Omar
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Vilket leder till lidande för viltet. Men visst får vi färre djur och ganska många i dålig kondition om man stryper födotillgången och framkallar svält i viltbestånden.
En jägare skjuter inte första bästa djur utan det ligger ofta en uttalad strategi bakom där man plockar bort gamla och sjuka djur i första hand.
Viltvård kallas det.
Hej
Vilket är helt naturligt, det finns alldeles för få självdöda djur i markerna, de är viktiga för många djur som födokälla, från däggdjur till insekter. Att "plocka" bort gamla och sjuka djur är rent skadligt för ekosystemet, möjligtvis kan man skjuta bort tex individer som har några allvarliga sjukdomar som tex pest.
Tex i Skåne så finns det folk som försöker hjälpa tex rovfåglar med att lägga ut tex griskött på markerna, vintertid. För det finns inte tillräckligt med naturligt döda djur i markerna, så man får hjälpa dem med "konstgjord andning"
Samt är det viktigt med spridning av djur, vilket ofta sker när födan tryter. Tex kronhjort matas tydligen med potatis på markägarens ägor för att hålla kvar den där för jakt, vilket tror jag innebär att den då har mindre spridningstendens, och kommer bara finnas på en del platser och i låga antal, det är en hotad art och borde finnas över störa delar av landet.
Jag tror lite problemet är att Svenskarna inte är så vana att ha mycket rovdjur, det är inte förren nu den har ökat lite. Svenskarna lär sig nog efter hand att samexistera, tex inte lägga slaktavfall från jakten i direkt anslutning till boningshus, som tex lockar till sig björn.
Denna Kronhjort skulle fällas för jägarna tyckte inte att den hade fin krona, jag tror inte den är sjuk, den hade en grupp honor (hindar) på ca 5 stycken. Utan dens avkomma kanske också får en sådan krona vilket kanske inte blir så snygg på väggen, men den är nog fullt fungerande som individ. Hornen går ihop längst upp.
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/49491513
MVH
Omar Brännström
Senast ändrad: