Dajo skrev:
vilket en gång för alla bevisar att du inte har en aning om vad du sitter och har åsikter om.
Enda gången en jakthund ens nästan kan lösa sin uppgift är vid eftersök. Men här brukar man ofta ha lös hund eftersom det blir betydligt effektivare på det sättet och sparar tid på eftersöket.
Hur menar du att man ska bedriva jakt på tex älg eller rådjur med drivande hund som är kopplad?
Hej
Oj har jag bevisat flera gånger att jag inte har någon aning, inte illa. Kan kanske nämna att jag är biolog och är rätt påläst och erfaren av naturen.
Man behöver inte använda hund vid jakt, man kan jaga ändå, vilket är självklart. Jag har varit med på rådjursjakter och då har vi inte haft hund med, har själv jägare i släkten.
Man kan läsa mellan raderna att naturvårdsverket är lite kritiska till jakt med lösdrivande hund.
"Jakthundar
Jakt med lösdrivande hund är en relativt unik jaktmetod sett ur ett internationellt perspektiv. Den är i princip förbjuden i Nordamerika. I Sverige är det dock en utbredd jaktmetod. Risken för att jakthundar dödas eller skadas av varg har bidragit till att minska acceptansen bland jägare för vargen."
Om man vill använda hund vid jakt så går det även om den är kopplad, nog mindre effektivt, men det går om viljan finns.
Naturvårdsverket har skrivit detta för att det kan bli problem när man har hund med sig.
"Jägare är den grupp som träffar på flest björnar i naturen. Oftast undviker björnarna själva kontakt med människor och de flesta björnmöten är odramatiska. Men olyckor har hänt och i fjol inträffade den första dödsolyckan med björn på över 100 år. En jägare dog."
Källa:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/press/2005/augusti/p050815.htm
"Jakt med hund
Hur undviker du oönskade björnmöten vid älgjakt och annan jakt med hund? Observera din hunds beteende. Även hundar som inte jagar björn visar vanligen när det finns björn i närheten. Hundar är i de flesta fall med i bilden när björnar skjuts i självförsvar.
Var uppmärksam på om hunden inte söker ut eller om den stannar och lyssnar, kanske går den upp på stenar, tuvor och högre punkter. Märker du att din hund beter sig konstigt och kanske söker kontakt eller förarstöd! Var inte dumdristig och nyfiken. Det är bättre att koppla hunden och gå därifrån än att försökta ta reda på vad som fångat hundens uppmärksamhet."
Källa:
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/rovdjur/pdfer/bjornpdf/bjornmoten2.pdf
Bästa hälsningar
Omar Brännström