epep
Aktiv medlem
Pongu skrev:
Det fungerar så i en naturlig miljö. I Sverige finns dessa miljöer endast kvar i de enorma naturreservaten i norra Sverige. Här behövs ingen jakt, mycket riktigt, för stammarna reglerar sig själva. Som exemplifierats ett flertal gånger i denna tråd fungerar inte detta i kombination med det moderna samhället i övriga Sverige.
Att det är svårt att få att fungera i det "moderna samhället" är väl ett uttryck för att det är våra ekonomiska intressen, liksom våra fritidsintressen (jakten!), som vårdas snarare än viltet. Det är det jag har fösökt säga hela tiden. Jakten är i huvudsak inte någon "viltvård" utan ett försvar av våra ekonomiska intressen. Vissa av dessa ekonomiska intressen, som tex skogsbruket, hade kunnat försvaras lika effektivt med en stor och stark rovdjursstam. Det hade lett till problem för samerna - som dock får betalt för varje rovdjursriven ren. Vidare är renstammarna större nu än de någonsin varit (något osäker på detta, men har för mig att det är så). Skogsägarna i norra sverige hade dock hurrat av glädje om renpopulationen hade minskat. Dessutom hade en stor rovdjursstam lett till problem för tamboskapen. Det problemet vet jag däremot inte hur man skulle kunna lösa. Vargsäkra staket är som bekant svindyra. Någon lösning tror jag dock det hade varit möjligt att hitta. Som jag skrivit tidigare finns det länder där rovdjurstrycket är avsevärt mycket större än i sverige och där det går att samexistera med rovdjur.
På vår mark har vi under lång tid skjutit svaga djur systematiskt och målinriktat. Tyvärr fungerar det sämre nu, eftersom jakttrycket från grannarna blivit högre och det är svårt att vårda en egen rådjursstam på en liten mark. Har det funnits en riktigt dålig bock på marken har vi satsat mycket tid på att finna just denna, men självklart har det åkt med en och annan större bock också och då mest äldre bockar på retur, som redan fört sina gener vidare. Du borde prata med fler jägare, för det är inte alls något trams! Ett annat exempel är alla skabbrävar som fanns för ett antal år sedan. Många jägare la ner mycket av sin tid på att hitta och skjuta bort dessa.
Som jag skrev överdrev jag. Naturligtvis finns inslag av viltvård och att man försöker återskapa habitat, men i många fall är det inte fråga om detta.
När det handlar om älgjakt är det inte den individuella jägarens beslut. Han eller hon ska skjuta tillåtna djur som kommer på passet. Ofta sparas t ex älgtjurar med mellan fyra och åtta taggar av viltvårdsskäl, men det är jaktledaren som beslutar om detta. Ofta har man tagit ett kollektivt beslut inom ett större område.
Det finns under sommaren 300 000 - 400 000 älgar i sverige. Av dessa avskjutes ca 100 000 varje år. Mellan 1/4 och 1/3 av älgstammen avskjutes sålunda varje år. Det finns alltså, i fråga om älgjakten, inte utrymme för något "utplockande" av sjuka och äldre individer. Som du skriver sparas vissa djur, men de älgtjurar du beskriver är INTE de stora "avelstjurarna". Å andra sidan kan man inte med en så extensiv jakt skjuta ungtjurarna....
Man ser direkt om ett djur är välbyggt, rör sig bra och har stora horn, dvs är en frisk och sund individ. Har man inte tid för detta har man inte tid att få iväg ett bra skott. Tror du på några sekunder kan avgöra om en person av det motsatta könet ser välbyggd, sund och vacker ut! ;-)
Haha, jo det brukar jag se
De stora rovdjuren är inte farliga för människor om man inte beter sig extremt dumt åt eller hr extrem otur. Att det är farligt att ha en hund lös i ett vargtätt område råder det ingen tvekan om.
Nej, som jag försökte påskina är rovdjursproblemet huvudsakligen ett ekonomiskt problem.
Jag tror för övrigt att det är fler jakthundar som dödas i trafiken än som dödas av rovdjur. Detta är bara en gissning, men jag har svårt att tänka mig något annat. Det finns tex inte mer varg i sverige än det får plats personer i ett par vanliga stadsbussar. Svenska jägareförbundet har dock varit mycket negativa till att öka vargstammen. Bl.a. har man (orförande O. Wiktorin i ledare) beskrivit riksdagens mål om en stam om 200, på sikt ännu fler, djur som “mycket ambitiös”, som påverkande “människors livsvillkor på ett genomgripande sätt” och att ett "haveri är hotande nära". TRAMS! TRAMS! TRAMS!
Jägareförbundet önskar bara skydda sina jaktintressen, och personligen har jag hellre varg än jägare i skogarna. Jag tror dock det finns utrymme för bägge bara svenska jägareförbundet kan sansa sig och inte roffa åt sig HELA viltkakan.
Jag kan inte heller förstå varför det ska vara självklart att man ska kunna släppa hundar fritt i skogen. Jag tycker det är långt ifrån en självklar rätt. Många jägare och jägareförbundet tycker tydligen att jägarna och alla deras redskap ska få vara helt fredade i sitt dödande. Personligen tycker jag att vargarna har avsevärt mycket större rätt att springa i skogen än jakthundarna. Men det är naturligtvis bara min högst personliga åsikt.
Senast ändrad: