Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Kanske många som tror att bönder i andra länder går omkring och skjuter Vargar i sina djurs försvar. Visst händer det men ofta har de inte ens vapen med sig.
Mvh Niclas,
Mvh Niclas,
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Arctic skrev:
Få bilar ser hunden som en konkurrent eller mat och jagar den aktivt.
Men om du anser att det är ok för vargen att angripa sina konkurrenter så kan du inte anse att det är fel av människan att göra detsamma. Om du nu inte anser att människan står utanför naturen då förstås.
1994? Är du allvarlig? Då fanns det ca 30 vargar i landet, idag är de tre gånger så många.
Mycket längre än till Halland? Lol, som till grannkommunen då med andra ord.
Jag bor i renskötselområdet, nedan odlingsgränsen dock, och har själv sett vilka skador en varg kan ställa till med och det på betydligt fler djur än de 22 du talar om.
Och nej, jag är inte emot varg (eller något annat rovdjur). Jag propagerar för att de människor som lever där det finns problem med rovdjur skall få mer att säga till om då det är deras vardag som påverkas. Dessutom så skall det vara tillåtet att skydda sina tamdjur, oavsett om det är boskap eller hundar, och ta bort rovdjur som angriper dessa.
Arctic skrev:
Nej, det är klart. Räknar man bort de 20.000-30.000 renar som som dödas av rovdjur årligen så ser ju statistiken naturligtvis bättre ut.
Nu är ju naturligtvis inte vargen skyldig till ens en bråkdel av angreppen. Nåja, det är ju ganska intressant att se att 40% av den ersättning som betalas ut för rovdjursangrepp 2004 är de 90 vargarna skyldig till (dock ej rennäringen då den får ersättning enligt ett annat system).
Mycket längre än till Halland? Lol, som till grannkommunen då med andra ord.
epep skrev:
Så det är inte antalet dödade djur som är det intressanta utan avsikten med dödandet. Tyvärr vet inte jag vad vargarna har för avsikt. Det kanske är rent okynnesdödande, eller kanske bara misstag. Jag VET uppriktigt sagt inte. Kanske är det en del billister som på rent djävulskap kör över hunder. Inte VET jag. Jag VET däremot ANTALET dödade individer. DET är det intressanta.
epep skrev:
Men vi HAR ju i stort utrotad vargen.
epep skrev:
Eftersom du läst viltskadecentrums statistik ser du att angrepp på tamboskap är extremt sällsynt i norra norland.
epep skrev:
Antalet angrepp av varg på ren är svår att värdera eftersom den inte anges i statistiken.
Det är uppenbart så att antalet angrepp på tamboskap i götaland under 2003 och 2004 var större än antalet angrepp i norra norrland. I den meningen är jag avsevärt mycket närmre en lokal där vargen faktiskt dödat tamboskap.
epep skrev:
Självklart ska man få försvara tamboskap. Jag tycker dock det är fullstädigt befängt att släppa ut sin hund på ett ställe där det finns varg och sen anse att man ska få försvara hunden.
epep skrev:
Överdriv inte ett icke existerande problem.
Det handlar inte ett dyft om hundar, det handlar endast om att försvara sin jakt.
epep skrev:
Var i all sin dar har du fått de siffrorna ifrån?
epep skrev:
Försöker du insinuera att 40% av angreppen på ren görs av varg?
epep skrev:
Jag vet inte hur bevandrad du är i geografi men det är inte långt till halland. Det är skånes grannlandskap.
epep skrev:
Betydligt kortare väg än från från västerbotten till det till västerbotten närmaste ställe där varg gett upphov till skada på tamboskap 2004. Så, i fråga om varg och angrepp på tamboskap, så är jag, och du ej, i händelsernas centrum.
Arctic skrev:
Underligt resonemang... De flesta andra inser att bildödade + vargdödade > bildödade.
Öh, va? Senast jag såg några siffror så finns det ca 200.000 vargar. Låter inte som om de är direkt utrotade..
Detta eftersom du undantar renen från tamboskapen. Jag vet inte varför du gör det men jag vill inte tro att det är för att snygga till siffrorna.
Om du undantar renen för att den är frigående så undrar jag om du räknar de frigående djuren vid t.ex. fäbobruket?
Eller undantar du renen för att skador på den ersätts enligt ett annat system?
Man kan ju se det som så att det är en fullständigt befängd idea att tillåta varg där det finns människor som lagar med löshund. De
Det är inget problem för dig tydligen, men det är ett problem för många av dem som bor, lever och verkar i dessa områden. Gör inte generalfelet att projicera dina förhållanden på den som drabbas och tala om för dem att de inte har några problem.
Tror du fortfarande att mitt deltagande i den här diskussionen beror på att jag vill försvara min jakt, som inte påverkas nämnvärt av vargarna i Sverige?
epep skrev:
Nu är det så att sveriges befolkning genom lag har bestämt att vi ska ha en större rovdjursstam. Nu är det bara upp till jägarna att finna sig i demokratiskt fattade beslut.
Arctic skrev:
Jag har egentligen inte tid att skriva något nu men tänk på att demokrati fick Hitler till makten. Demokrati förtryckte också de svarta i Sydafrika. Demokrati har också terroriststämplat en svensk medborgare så att han inte kommer åt sina pengar eller får jobba. Då är frågan, är ett demokratiskt fattat beslut en garanti för att det är rätt och riktigt?
I grund och botten så är demokrati bara massans förtryck av minoriteten. Att det är den bästa styrelseform vi funnit än så länge förändrar inte på den saken.
Gunnar D skrev:
Jaha, dâ är vi inne pâ Hitler!
Det finns visst en "lag" som säger att alla forumdebatter hamnar där förr eller senare, vanligen när objektiva argument tryter.
Precis vad jag tycker. Ryssarna har ju problem med för många vargar i områdena mellan St Petersburg och Moskva. Det finns knappt klövdjur kvar där enligt en person som vistas där ofta. Men det skulle vara ett mycket kostsamt företag att först lyckas spåra upp och skjuta av hela den svenska stammen, som dessutom inte enbart är svensk utan även norsk. Därefter är det ju inte helt billigt att skeppa över 1000 vargar från Ryssland heller...hansen2 skrev:
Har någon tagit sig en funderare om den vargstam vi har är värd att försvara ur ett biologisk perspektiv. Läste någonstans att den svenska vargstammen bär spår av både inavel och tamhundsgener. Det är alltså ingen "riktig" varg.
Kontentan av detta borde då ge att man byter ut de vargar vi har mot friska individer.
epep skrev:
Nu är du direkt löjlig. Om det finns ett problem så är det väl rimligast att angripta det som i störst utsträckning orsakar problemet. Jägarna förstorar ett problem - antalet dödade jakthundar - och friskriver sig från eget ansvar som tex att lära hundarna att undvika varg och att inte släppa hunden i vargtäta områden (om de nu uppfattar det som en stor risk). Dessutom relaterar de inte problemet till hur verkligheten ser ut.
epep skrev:
Sverige!! Det är väl sverige som vi har talat om hela tiden. Annars kan vi ju lätt konstatera att en 10-dubbling av vargstammen inte innebär något problem genom att se till antalet vargar i andra länder i europa.
epep skrev:
Naturligtvis för att jag inte hittat några siffror som anger antalet vargdödade renar, och jag dessutom håller mig till fakta istället för vilda spekulationer. Jag anger också hela tiden att jag frånräknat renar.
epep skrev:
Nu har jag i varje fall hittat siffror för hur stor del av kostnaden i renskötselområdet som kan tillskrivas varg - 1,2 miljoner, varav drygt 710 000kr för förebyggande åtgärder. De direkta skadorna som vargen genererar i rennäringen skattas alltså till ca 500 000kr (se den artikel omar länkade till tidigare). Ungefärligen lika myket som en dyrare personbil.
epep skrev:
Jag projicerar inte mina förhålladen på något.
epep skrev:
Jag ser till den statistik som finns rörande hur stora problem vargen ställer till med och ställer det i relation till andra problem. Ett sådant förhållningssätt kallas "att grunda sitt ställningstagande på fakta"! Detta istället för att spekulera i hörsägen och lösa rykten.
Jag började med att raljera över en ledare som skrivits av jägareföbundet där de beskrivit den svenska rovdjurspolitiken som "mycket ambitiös" och att den förändrade människors vardag på ett "genomgripande sätt".
epep skrev:
Mot bakgrund av statistik enligt ovan är detta FULLSTÄNDIGT BEFÄNGDA uttalanden. Som Omar skrev finns det ca 0.07 varg per 1000 km2 i skandinavien.
epep skrev:
Det är helt enkelt en förbannad massa trams från jägarna och jägareförbundet, och pratet grundas inte på fakta.
epep skrev:
Jag vet inte om jag någonsin trott att du vill försvara din jakt.
epep skrev:
Naturligtvis är det synd om de få jägare, samer och bönder som förlorar tamdjur till rovdjuren. Bortsett för samerna är detta dock inte ett stort problem. Än mindre efersom de ersätts för förlusterna.
Omar skrev:
Hej
Lite läsvärt om varg
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/rovdjur/pdfer/vargatg03.pdf
Omar skrev:
Undrar lite varför de tar tamboskap, klart det är lätt att ta dem då de inte är vana vid rovdjur samt kan man tänka sig att det finns relativt lite sjuka, gamla djur av tex rådjur, älg pga "viltvård" och det gäller även renar som inte heller "får" bli gamla eller sjuka. Så tamboskap är ju klart lättare att ta en unga och friska renar, älgar, och rådjur.
Så man kan kanske tänka sig om fler renar, älgar och rådjur hade fått bli gamla, sjuka, svaga som de blir naturligt så hade rovdjuren kanske haft mer mat ute i skogen och mindre benägenhet att gå till ställen där människan finns med sin tamboskap.
Rovdjuren är ju väldigt rädda för människan och jag kan tänka mig att bristen på mat ute i naturen gör att de går in mot människans bosätningar för att ta byten i form av tamboskap.
hansen2 skrev:
Har någon tagit sig en funderare om den vargstam vi har är värd att försvara ur ett biologisk perspektiv. Läste någonstans att den svenska vargstammen bär spår av både inavel och tamhundsgener. Det är alltså ingen "riktig" varg.
Kontentan av detta borde då ge att man byter ut de vargar vi har mot friska individer.
PS. Underhållande att läsa heta inlägg där båda sidor är osakliga och onyanserade
/Johan
Arctic skrev:
I grund och botten så är demokrati bara massans förtryck av minoriteten. Att det är den bästa styrelseform vi funnit än så länge förändrar inte på den saken.
Omar skrev:
Hej
Jag tror inte man absolut behöver ha med hund på jakt för att kunna bedriva jakt. Om man nu inte vill lämna hunden hemma så kan man ju hålla hunden kopplad som andra hundägare har det, en del i alla fall.
Jimmy1 skrev:
Det går alldeles utmärkt att jaga med hunden i koppel.
Så länge det inte är spårsnö är det oftast väldigt svårt att veta vart viltet är på väg,men med hjälp av hundens nos så går det ändå att bedriva en effektiv jakt vid barmark.
Och det stora plusset vid sådan jakt är att viltet oftast inte känner nån stress,utan kommer oftast väldigt lugnt fram till skyttarna,vilket bäddar för bättre skott!