Annons

Rörande jaktlagstiftningen och rätten att gå med kikare på annans mark

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst är det prova som gäller. Tror inte att vi skall jämföra Swar,,Leica med monstret vi talar om här. Men jag tror att den presterar mkt bra och ja, upplevelsen är en annan.

Tänk om vi kunde fota med två exakt riktade parallella objektiv, och två fungerande lika exakta sökare, det hade ökat effektiviteten iaf för mig. Men så klumpigt då,,,:)


Mvh Niclas,
 
Pongu skrev:
Mycket av jaktens inriktning styrs därför av vad markägaren/jägaren anser är den optimala balansen mellan olika djurslag.


/Pontus

Hej

Det är lite att leka Gud, bör ju styras av sakkunnigt folk, tex biologer från staten, länstyrelse, naturvårdsverket. Så det blir en normal balans för alla inklusive djuren så de funkar i ett ekosystem, inte bara en balans som bara gagnar jägarna eller ha de arter som är roligare att jaga. De är ju ett nationellt och internationellt intresse och ansvar vilka arter vi har och i vilken mängd och förhållandet emellan och det tycker jag inte helt att markägare eller jägarna skall bestämma. Bör ju regleras främst av staten och sakkunniga inom tex ekosystem, populationsbiologi. Som det är nu kan en markägare mer eller mindre eliminera arter på sin mark helt lagligt. Det finns ju andra intressen, folk vill ju kunna se arter av olika slag i sin omgivning.

Tex godsen i Skåne som skjuter fridlysta duvhökar för att rädda några enstaka fasaner som är uppodlade för jakt och som även är en införd art till Sverige. Lyckligtvis finns det en del ornitologer som är ute i markerna, som har upptäckt det och protesterat, hade godsen fått bestämma så hade de nog utrotat duvhöken.

Det handlar lite om bedriva jakt långsiktigt, så man har något att jaga i framtiden. vid 1900 talets början var faktiskt älgen hotad eller utrotningshotad av jakt, som tur var var det någon som införde restriktioner så vi idag kan njuta av detta magnifica djur både visuellt på tallriken. Vilket visar faran att markägare/ jägare bestämmer över våra djur.

Jag är inte emot jakt men är dock emot att jägarna och markägare skall bestämma vilka arter och i vilka mängder det skall få finnas i Sverige, naturen tillhör oss alla.

Bästa hälsningar
Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Omar skrev:
Hej

Det är lite att leka Gud, bör ju styras av sakkunnigt folk, tex biologer från staten, länstyrelse, naturvårdsverket. Så det blir en normal balans för alla inklusive djuren så de funkar i ett ekosystem, inte bara en balans som bara gagnar jägarna eller ha de arter som är roligare att jaga. De är ju ett nationellt och internationellt intresse och ansvar vilka arter vi har och i vilken mängd och förhållandet emellan och det tycker jag inte helt att markägare eller jägarna skall bestämma. Bör ju regleras främst av staten och sakkunniga inom tex ekosystem, populationsbiologi. Som det är nu kan en markägare mer eller mindre eliminera arter på sin mark helt lagligt. Det finns ju andra intressen, folk vill ju kunna se arter av olika slag i sin omgivning.

Tex godsen i Skåne som skjuter fridlysta duvhökar för att rädda några enstaka fasaner som är uppodlade för jakt och som även är en införd art till Sverige. Lyckligtvis finns det en del ornitologer som är ute i markerna, som har upptäckt det och protesterat, hade godsen fått bestämma så hade de nog utrotat duvhöken.

Det handlar lite om bedriva jakt långsiktigt, så man har något att jaga i framtiden. vid 1900 talets början var faktiskt älgen hotad eller utrotningshotad av jakt, som tur var var det någon som införde restriktioner så vi idag kan njuta av detta magnifica djur både visuellt på tallriken. Vilket visar faran att markägare/ jägare bestämmer över våra djur.

Jag är inte emot jakt men är dock emot att jägarna och markägare skall bestämma vilka arter och i vilka mängder det skall få finnas i Sverige, naturen tillhör oss alla.

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Det är naturvårdsverket och jordbruksverket (tror jag) som indirekt styr över avskjutningen genom att reglera jakttiderna, kortade tid leder automatiskt till minskad avskjutning. Men tro inte att de statliga bilologerna har koll på vilttillgången i landet, biologer eller ej, rent praktiskt är det ganska svårt för några byråkrater i Stockholm, så vi landar i alla fall på att jägare måste rapportera om vilttillgången ute i landet, detta system fungerer så vitt jag ver ganska bra idag.
Dessutom är, som du nog vet, jägare inga skjutgalningar som skjuter allt som rör sig, märker man att en art är på väg ner håller man igen.
Här där jag bor finns det numera gott om lodjur vilken leder till att rådjuren har minskat väldigt, då håller vi också igen på jakten på rådjuren.
Och jakten idag bedrivs med långsiktiga mål, hur tror du annars att många arter har återhämtat sig sedan 1900-talets början? Att älgen var nästan utrotad kan bero på att då var det verkligen för att överleva man jagade och ene älg betydde mycket kött, eftersom det inte är så idag är det lättare att hålla igen om man märker att en art minskar.

Visst _kan_ en markägare sopa bort alla älgar på sin mark men den lokala luckan fylls relativt snart igen och så dumma är inte många människor, + att det är ett jaktbrott eftersom tilldelningen är satt av länsstyrelsen. När det gäller mindre arter, t.ex. hare är inte människan en tillräckligt viktig predator för at kunna påverka stammen, där är kråkor oc rävar mycket viktigare.
 
Omar skrev:
Det är lite att leka Gud, bör ju styras av sakkunnigt folk, tex biologer från staten, länstyrelse, naturvårdsverket. Så det blir en normal balans för alla inklusive djuren så de funkar i ett ekosystem, inte bara en balans som bara gagnar jägarna eller ha de arter som är roligare att jaga. De är ju ett nationellt och internationellt intresse och ansvar vilka arter vi har och i vilken mängd och förhållandet emellan och det tycker jag inte helt att markägare eller jägarna skall bestämma. Bör ju regleras främst av staten och sakkunniga inom tex ekosystem, populationsbiologi. Som det är nu kan en markägare mer eller mindre eliminera arter på sin mark helt lagligt. Det finns ju andra intressen, folk vill ju kunna se arter av olika slag i sin omgivning.

Tex godsen i Skåne som skjuter fridlysta duvhökar för att rädda några enstaka fasaner som är uppodlade för jakt och som även är en införd art till Sverige. Lyckligtvis finns det en del ornitologer som är ute i markerna, som har upptäckt det och protesterat, hade godsen fått bestämma så hade de nog utrotat duvhöken.

Det handlar lite om bedriva jakt långsiktigt, så man har något att jaga i framtiden. vid 1900 talets början var faktiskt älgen hotad eller utrotningshotad av jakt, som tur var var det någon som införde restriktioner så vi idag kan njuta av detta magnifica djur både visuellt på tallriken. Vilket visar faran att markägare/ jägare bestämmer över våra djur.

Jag är inte emot jakt men är dock emot att jägarna och markägare skall bestämma vilka arter och i vilka mängder det skall få finnas i Sverige, naturen tillhör oss alla.
Håller med om att det är ett stort ansvar. Det är väl därför en så stor del av jägarexamen just handlar om biologi och ekologi, för att så många som möjligt ska ha förmågan att axla detta ansvar. Och det är ju få grupper som omges av så många lagar och förordningar som jägarna. I stort sett fungerar det bra tycker jag. Dessutom styrs ju jakten via jakttiderna.

Ett system likt älgjakten är ju väldigt svåradministrerat och det skulle kosta väldiga summor att införa det för alla djurarter. Det skulle också bli mycket svårt att exakt kontrollera efterföljandet, inventera djuren och distribuera kvoterna. Ripor är tyvärr mera svårräknade än älgar.

Tycker vi ska vara glada och stolta över allemansrätten! Helt kontrollerad av staten kommer naturen dock aldrig att bli, på gott och på ont.

/Pontus
 
Arctic skrev:
Först och främst, människan /är/ ett djur. Jakt, döda och äta kött är en del av naturen och människan. Några tiotals år tunt lager "civilisation" förändrar inte på den saken.
Lite längre tid än några tiotals år brukar man nog anse att civilisation har funnits.
Någon gång under årmiljoner av utveckling började en gren av det ursprungliga utvecklingsträdet låta muskler, klor och tänder stå tillbaka för att utveckla hjärnan och finmotoriken och det har visat sig vara en vinnande kombination. Så pass vinnande att en del tror att vi, människan, på något sätt skulle stå utanför naturen.
Givetvis är människan en del av naturen. Det är väl så närmast definitionsmässigt. Däremot har människan visat sig ha en mycket speciell egenskap som mig veterligen inte någon annan djurart har, nämligen den att vi håller oss med moral och resonerar om moral. Detta gör att tillvaron blir lite mer komplicerad för oss än för t.ex. en varg.

Vi har förmåga att ta hänsyn till andra djurarters välbefinnande än vår egen, och vi kanske bör göra det?
 
Pongu skrev:
Mycket av jaktens inriktning styrs därför av vad markägaren/jägaren anser är den optimala balansen mellan olika djurslag.

Hoppas det framgår bättre vad jag menar!
Jo, jag tror att jag förstår vad du menar, men jag tror inte att det motsäger mitt påstående att jakt är till för människan skull och inte för (de övriga djurens) skull. Djuren på markägarens/jakträttsinnehavarens mark har inga större åsikter om vad som är den optimala balansen mellan olika djurslag.
 
Gurra G skrev:
Om denna tråd ligger på fel ställe så ursäkta...

Här började i alla fall denna diskussion: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46720&perpage=15&pagenumber=2

Jag tog en titt i jaktlagen
Det som jag tycker kommer närmast det som Niclas Forsberg pratar om är under Viltvård i jaktlagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM)
5§V "...Viltet får inte ofredas och inte heller förföljas annat än vid jakt..."

Fast frågan är om man ofredar djur om man smyger sig fram med kikaren. Då borde det också vara förbjudet att vara ute och plocka bär, du kan ju råka stöta upp ett rådjur då också.

Jag letade också upp mina jägarexamensböcker, det enda som står där som kan vara av intresse för detta fall är:
"Om man i syfte att fånga eller döda vilt söker efter, spårar eller förföljer räknas det som jakt." Och man är ju inte ute i syfte att jaga när man går med kameran/kikare

Som jag ser på saken ska man kunna vara ute med kikare på annans mark bara man inte förföljer djuren, sitta still eller ströva mer eller mindre planlöst borde vara OK.

DEt här är ju inte så speciellt märkligt igentligen.
Jaktlagen är ganska tydlig och det är svårt att tolka det på så många olika sätt.

Jaktlagen slår fast att jakt är att försöka fånga elelr döda vilt.
DEt är inte tillämpbart i det här fallet.

i §5 står det att vilt inte får ofredas samt att det inte får förföljas annat än vid jakt.

Detta innebär som några andra kommit fram till att man inte får komma så nära att man stör viltet på ett skadligt sätt.
Man får inte heller följa spår och försöka hitta djuret som gjort spåret.

Att sätta sig i ett skogsbryn och fota rävar en tidig vintermorgon är helt lagligt. Att sätta sig några meter från ett havsörnsbo är nog att anse som direkt olämpligt men det är tveksamt om det kan tänkas bryta mot jaktlagen §5 (ofredande av vilt).
Det krävs ganska mycket för att man ska anses ha ofredat vilt. I princip måste man aktivt skrämma bort viltet eller försökt "djävlas" med det och paragrafen är avsedd som ett skydd mot dom som vill skada/köra bort vissa arter, tex sälar, rovfåglar, varg, björn, räv osv.

Den är inte avsedd att tillämpas på en fågelskådare som vill fota havsörn.


Som så ofta annars krävs uppsåt eller grov oaktsamhet för att det ska gå att lagföra brott mot jaktlagens §5.
"I ringa fall skall inte dömas till ansvar enligt denna paragraf" står det vilket i praktiken betyder att något måste hända innan någonting kan bli aktuellt
Maxstraffet är böter vilket innebär att envar (läs markägaren) inte har rätt att ingripa utan måste ringa polisen och vänta tills dom hinner fram.


Att som markägare ingripa kan leda till åtal för ofredande (av fågelskådaren), egenmäktigt förfarande, olaga frihetsberövande, misshandel (om man tex emd våld försöker hindra fågelskådaren) skadegörelse (om man råkar skada kamera/kikare) osv.


Med andra ord är det fritt fram att ge sig ut i skog och mark med kamera/kikare så länge man inte spårar djuren. Att sitta och vänta på att djuren kommer till dig är fullt tillåtet.
 
PMD skrev:
Det kan tänkas, men då är jakten till för människan och inte för djuren. Det var främst påståendet att jakt måste finnas även för djurens skull som jag invände mot.

Eftersom vi har näst intill utrotat dom naturliga fienden (främst varg och björn) till älg och rådjur i södra sverige måste man hålla efter djurstammarna så att dom inte blir för stora.

Blir det för många rådjur kommer inte maten att räcka till alla och våra rådjur skulle svälta för att inte tala om alla dom som kommer att trafikdödas osv. Skogen kommer också att bli förstörd vilket innebär lidande för alla andra djur som tex småfåglar osv.
Hela ekosystemet hänger liksom ihop.

Genom att jaga och skjuta av en viss del av rådjurbeståndet varje år kan man hålla bestånden på en för rådjuren hälsosam nivå.

Detta ska man inte blanda ihop att väldigt många har jakten som hobby och eftersom dom finns måste inte staten bedriva skyddsjakt på rådjur som man hade varit tvungen till annars.

Jag ser ingen skillnad mellan att fiska gädda och att jaga rådjur.
 
Dajo skrev:
Eftersom vi har näst intill utrotat dom naturliga fienden (främst varg och björn) till älg och rådjur i södra sverige måste man hålla efter djurstammarna så att dom inte blir för stora.

Måste vi? Det måste vi inte. Om vi inte håller efter dem, håller de alldeles utmärkt efter sig själva. Så har det fungerat på jorden i flera miljoner år innnan vi började skjuta och döda djur. Jag kan inte se något argument som gör att detta har ändrats.


Blir det för många rådjur kommer inte maten att räcka till alla och våra rådjur skulle svälta för att inte tala om alla dom som kommer att trafikdödas osv.

Ja, på ett eller annat sätt kommer populationen att begränsas. Födotillgång har väl alltid varit en av begränsningsfaktorerna för viltpopulationers storlek, och detta med största sannolikhet redan långt innan människan började jaga.
Jag vet inte heller om "falla för jägares kula" är det biologiskt mest optimala sättet för djuren att uppräthålla en frisk stam.


Skogen kommer också att bli förstörd vilket innebär lidande för alla andra djur som tex småfåglar osv.
Hela ekosystemet hänger liksom ihop.

Att granskogen blir lidande är HUVUDSAKLIGEN något som gör oss människor lidande. Granmonokulturer är knappast något som djuren eftersträvar. Om lite mer granplantage blev förstörda och ökade inslaget av andra trädslag så skulle säkert artrikedomen öka och småfåglarna och i stort sett de flesta andra djur bli förträffligt glada.
Hela ekosystem hänger liksom ihop.


Genom att jaga och skjuta av en viss del av rådjurbeståndet varje år kan man hålla bestånden på en för rådjuren hälsosam nivå.


En för _människan_ hälsosam nivå. Inte nödvändigtvis en för djuren hälsosam nivå. Rådjuren kommer att kunna hålla en för dem hälsosam nivå alldeles på egen hand.


Detta ska man inte blanda ihop att väldigt många har jakten som hobby och eftersom dom finns måste inte staten bedriva skyddsjakt på rådjur som man hade varit tvungen till annars.

Jag ser ingen skillnad mellan att fiska gädda och att jaga rådjur.

Jag har väldigt sällan hört någon argumentera för skyddsjakt för att det skulle vara bra för viltet. Jag har hört argument för skyddsjakt för att skydda skogsnäringen, husdjur, bilismen, människor om ogillar närgångna djur, odlingsbönderna, samerna osv, men nog nästan aldrig för att djuren skulle må bättre av det. Jag har också lite svårt att förstå hur något skulle kunna må bättre av att man hetsade, jagade och sköt det.

Jakt är huvudsakligen nöje. Nöjet av att döda vilt. Någon skyddsjakt på vilt tror jag knappast staten hade behövt bedriva för viltets skull. Jakten minskar dock säkert behovet av skyddsjakt för att skydda ekonomiska intressen. Moralen i det får var och en bedöma.
Jag kan inte förstå varför jägare så ofta försöker försvara jakt med högre moraliska principer. Får de dåligt samvete annars? Sanningen är att det inte finns någon moral bakom jakt! Jakt är nöje.

En i sammanhanget lustig anmärkning är att svenska jägareförbundet är en av de intresseorganisationer som starkast vill begränsa den svenska rovdjursstammen. En stor rovdjursstam skulle kunna minska den tunga ansvarsbördan som jägarna tydligen känner sig tvugna att axla för att hålla efter övrigt vilt. Kanske kan det vara så att när det kommer till kritan så är pratet om att hålla efter viltet mer ett sveptskäl för att få komma ut i skogen och skjuta.

Konstigt nog (IRONI!) vill svenska jägareförbundet också ändra i jaktförordning så att skyddsjakt på rovdjur även ska vara tillåtet då rovdjurspopulationen blir så stor att den påverkar det jaktbara viltet. Dessutom visar det sig att svenska jägareförbundet INTE vill reducera stammarna av det jaktbara viltet inom vissa områden där skogsägarna upplever att skadorna på skogen blivit för stora. Med detta skiter sig fullständigt argumentet att vi ska ha jakt för att reducerar viltstammarna.

Jägarna och jägarförbundet eftersträvar enbart att ha något att skjuta på i skogarna!
Så jägareförbundets slogan "för god jakt-, vilt- och naturvård" borde rimligen bytas mot "för god jägarevård".
 
Dajo skrev:
Eftersom vi har näst intill utrotat dom naturliga fienden (främst varg och björn) till älg och rådjur i södra sverige måste man hålla efter djurstammarna så att dom inte blir för stora.
Måste och måste; ett annat alternativ är att underlätta för rovdjuren att föröka sig istället. Det skulle också medföra att rådjurstammen recuderades till en "lagom" nivå.

F.ö. är det väl bra att det finns många rådjur så att många jägare har något att jaga? Med få rådjur så kanske det inte skulle finnas byte till alla som vill jaga rådjur.
Jag ser ingen skillnad mellan att fiska gädda och att jaga rådjur.
Åjo, det finns stora skillnader, men jag antar att du menar att det inte finns några moraliska skillnader. Det håller nog många med om. Även om jag tycker att det finns moraliska skillnader mellan rådjursjakt och gäddfiske så är de inte tillräckligt stora för att motivera att det ena är en sämre fritidssyssla än det andra.

Både rådjur och gädda är gott att äta.
 
PMD skrev:
Lite längre tid än några tiotals år brukar man nog anse att civilisation har funnits.

Visst har den det. Anledningen till att jag medvetet skrev tiotals år är att det är först under de senaste årtiondena som disneyfieringen har nått sådana oriimliga proportioner så att alla djur börjat ges mänskliga egenskaper.

PMD skrev:
Vi har förmåga att ta hänsyn till andra djurarters välbefinnande än vår egen, och vi kanske bör göra det?

Naturligtvis. Men det är fullt naturligt att värna om den egna arten i första hand.
 
Re: Re: Rörande jaktlagstiftningen och rätten att gå med kikare på annans mark

Dajo skrev:
Med andra ord är det fritt fram att ge sig ut i skog och mark med kamera/kikare så länge man inte spårar djuren. Att sitta och vänta på att djuren kommer till dig är fullt tillåtet.

Det finns ytterligare en aspekt som sällan kommer fram.

Allemansrätten ger alla medborgare stora friheter och den skall vi vara rädd om. Den ger dock inte någon absolut tillträdesrätt utan markägarens ekonomiska intressen går före.

Därför så ger allemansrätten inte någon rätt att störa t.ex. skogsavverkning. På vissa ställen i landet så är även jakten en ekonomisk komponent att ta i beaktande och det kan innebära att den rätt allemansrätten ger är underställd jakten.

M.a.o. så kanske aktiviteter som bärplockning, camping, fågelskådande osv inte längre är tillåten överallt när jakt pågår.
 
Pongu skrev:
Rådjur är godare och inte lika slemmiga. ;-)

Jag antar att du inte tagit ur något rådjur? Det kan vara nog så slemmigt...

För att inte tala om en riktigt stor älg, där man ibland måste krypa in halvvägs för att komma åt att ta ur den...

Då är gäddan behändigare ;-)
 
Arctic skrev:
Jag antar att du inte tagit ur något rådjur? Det kan vara nog så slemmigt...

För att inte tala om en riktigt stor älg, där man ibland måste krypa in halvvägs för att komma åt att ta ur den...

Då är gäddan behändigare ;-)
Jodå, både rådjur och älg! Och jag har precis tillbringat några månader på kirurgen! ;-)

/Pontus
 
epep skrev:
Måste vi? Det måste vi inte. Om vi inte håller efter dem, håller de alldeles utmärkt efter sig själva. Så har det fungerat på jorden i flera miljoner år innnan vi började skjuta och döda djur. Jag kan inte se något argument som gör att detta har ändrats.



Ja, på ett eller annat sätt kommer populationen att begränsas. Födotillgång har väl alltid varit en av begränsningsfaktorerna för viltpopulationers storlek, och detta med största sannolikhet redan långt innan människan började jaga.
Jag vet inte heller om "falla för jägares kula" är det biologiskt mest optimala sättet för djuren att uppräthålla en frisk stam.


En för _människan_ hälsosam nivå. Inte nödvändigtvis en för djuren hälsosam nivå. Rådjuren kommer att kunna hålla en för dem hälsosam nivå alldeles på egen hand.


Vilket leder till lidande för viltet. Men visst får vi färre djur och ganska många i dålig kondition om man stryper födotillgången och framkallar svält i viltbestånden.

En jägare skjuter inte första bästa djur utan det ligger ofta en uttalad strategi bakom där man plockar bort gamla och sjuka djur i första hand.
Viltvård kallas det.




Jag har väldigt sällan hört någon argumentera för skyddsjakt för att det skulle vara bra för viltet. Jag har hört argument för skyddsjakt för att skydda skogsnäringen, husdjur, bilismen, människor om ogillar närgångna djur, odlingsbönderna, samerna osv, men nog nästan aldrig för att djuren skulle må bättre av det. Jag har också lite svårt att förstå hur något skulle kunna må bättre av att man hetsade, jagade och sköt det.

Individen som jagas mår naturligtvis inte bättre emn dom individer som blir kvar kommer att må betydligt mycket bättre.
Orsaken till att man bedriver skyddsjakt är oftast att man vill ta bort en skadad/sjuk individ. Att i skyddsjakt skjuta en frisk björn är tex väldigt sällsynt.

Skyddsjakt är helt enkelt en laglig möjlighet att jaga vissa djur även när det inte är sässong (efter godkännade naturligtvis).

[/quote]

[qoute]
Jakt är huvudsakligen nöje. Nöjet av att döda vilt. Någon skyddsjakt på vilt tror jag knappast staten hade behövt bedriva för viltets skull.
[/quote]
Det beror ju på hurvida man vill ha skogen full med utmärglade och sjuka djur.

Jakten minskar dock säkert behovet av skyddsjakt för att skydda ekonomiska intressen. Moralen i det får var och en bedöma.
Jag kan inte förstå varför jägare så ofta försöker försvara jakt med högre moraliska principer. Får de dåligt samvete annars? Sanningen är att det inte finns någon moral bakom jakt! Jakt är nöje.

JAvisst minskar behovet av skyddsjakt om man jagar på markerna.
Det säger väl sig självt.

Jag tror att du ebhöver göra ett 5 år långt studiebesök hos någon som itne jagat på många år på sina marker.
Bedriver man aktiv viltvård och skjuter bort dom individer som är svaga så kommer amn efer några år få ens tam som är något mindre och som bara innehåller välmående djur.

En i sammanhanget lustig anmärkning är att svenska jägareförbundet är en av de intresseorganisationer som starkast vill begränsa den svenska rovdjursstammen. En stor rovdjursstam skulle kunna minska den tunga ansvarsbördan som jägarna tydligen känner sig tvugna att axla för att hålla efter övrigt vilt.
Javisst, med en stor rovdjursstam finsn det mindre utrymme för jakt. Vilket betyder att deras hobby försvinner om vi får tillbaka rovdjursstammen från 1600-talet.

Det ligger alltså i jägarnas intresse att rovdjuren inte blir för många för snabbt.

Ur rådjursynpunkt är det nog bättre att skjutas med hålspetskulor än att bli ihjälbiten av varg

Kanske kan det vara så att när det kommer till kritan så är pratet om att hålla efter viltet mer ett sveptskäl för att få komma ut i skogen och skjuta.
Någon enstaka jägare kanske resonerar så men flertalet gör det inte. Flertalet jägare bryr sig väldigt mycket om hur viltet mår.

Konstigt nog (IRONI!) vill svenska jägareförbundet också ändra i jaktförordning så att skyddsjakt på rovdjur även ska vara tillåtet då rovdjurspopulationen blir så stor att den påverkar det jaktbara viltet.
Det är inte bra, där håller jag med.
Så länge viltet håller sig på en sund nivå pga rovdjur bör man inte ingripa. Det bör inte vara en faktor att ta hänsyn till vid jakt på rovdjur.


Dessutom visar det sig att svenska jägareförbundet INTE vill reducera stammarna av det jaktbara viltet inom vissa områden där skogsägarna upplever att skadorna på skogen blivit för stora. Med detta skiter sig fullständigt argumentet att vi ska ha jakt för att reducerar viltstammarna.

Nu är det ju inte Svenska jägareförbundet som avgör utan den aktuella markägaren och i viss mån länsstyrelsen som utfärdar licenstilldelning.

Jägareförbundets inställning är att det är bättre att jägarna håller efter viltet än att vi låter rovdjuren göra det eftersom en stor rovdjursstam som är lagom stor för viltet skulle vara på tok för stor för oss människor.

Vår livsstil går inte ihop med en för stor rovdjursstam. Vi vill ju kunna ge oss ut i skogen och plocka bär, fiska, campa osv utan alltför stora risker samt att vi inte vill ha brunbjörn i utkanterna på städerna.
Är vi beredda att avbefolka ladsbygden för björnens välbefinnandes skull?
Det är nämligen det vi pratar om när vi säger att viltet endast bör jagas av rovdjuren.
Björn och vargstammen som behövs i södra sverige för att hålla efter alla rådjur skulle vara enorm.

Jägarna och jägarförbundet eftersträvar enbart att ha något att skjuta på i skogarna!
Så jägareförbundets slogan "för god jakt-, vilt- och naturvård" borde rimligen bytas mot "för god jägarevård".

Knappast...
 
Re: Re: Re: Rörande jaktlagstiftningen och rätten att gå med kikare på annans mark

Arctic skrev:
Det finns ytterligare en aspekt som sällan kommer fram.

Allemansrätten ger alla medborgare stora friheter och den skall vi vara rädd om. Den ger dock inte någon absolut tillträdesrätt utan markägarens ekonomiska intressen går före.

Därför så ger allemansrätten inte någon rätt att störa t.ex. skogsavverkning. På vissa ställen i landet så är även jakten en ekonomisk komponent att ta i beaktande och det kan innebära att den rätt allemansrätten ger är underställd jakten.

M.a.o. så kanske aktiviteter som bärplockning, camping, fågelskådande osv inte längre är tillåten överallt när jakt pågår.

Det är endast markägarens kommersiella intressen som man måste ta hänsyn till.
Den vanligaste jakten i Sverige bedrivs på hobbybasis och genererar ingen taxerbar inkomst till jakträttsinnehavaren. Undantag finns naturligtvis och oftast avlyser länsstyrelsen jaktmarken i dom fallen vilket gör det olagligt att beträda marken under den perioden.

Att jakten inbringar inkomster till övriga delar av samhället i form av tillresta jägare som ska bo på hotell och äta snabbmat, köpa jaktkläder samt tanka på bensinstationen påverkar ingenting.

Det finns alltså normalt sett inga lagar som hindrar tex djurrättsaktivister att sabotera tex älgjakten genom att sprida ut sig i området där det ska jagas. Det har genomförts många gånger med frustrerade jägare som följd.

Dvs kommersiell jakt ska man hålla sig borta från (under förutsättning att dom tillkännagjort jakten i lokalpress samt meddelat länsstyrelsen.

Vid hobbyjakt är det först till kvarn som gäller mellan bärplockare och jägare.

Det är vad som lärs ut i samband med jägarexamen och jag har inte hittat några uppgifter någonstans som motsäger det.
Speciellt inte när det är Svenska jägareförbundet som ligger bakom det man lär ut när man tar jägarexamen.
Att veta vilka som får befinna sig i jaktområdet vid jakt är vitalt för att man ska kunna bedriva jakt i sverige.

sedan finns det ju alltid markägare som tror att dom kan göra hur dom vill bara för att dom äger amrken emnd om är som tur är förhållandevis få till antalet.
 
Re: Re: Re: Re: Rörande jaktlagstiftningen och rätten att gå med kikare på annans mar

Dajo skrev:
Det är endast markägarens kommersiella intressen som man måste ta hänsyn till.
Den vanligaste jakten i Sverige bedrivs på hobbybasis och genererar ingen taxerbar inkomst till jakträttsinnehavaren.

En stor del av jakträtten arrenderas av jägare. Speciellt i södra sverige så kan det röra sig om ganska stora belopp.
 
Dajo skrev:
Vilket leder till lidande för viltet. Men visst får vi färre djur och ganska många i dålig kondition om man stryper födotillgången och framkallar svält i viltbestånden.

En jägare skjuter inte första bästa djur utan det ligger ofta en uttalad strategi bakom där man plockar bort gamla och sjuka djur i första hand.
Viltvård kallas det.

Det finns många platser där vilt inte jagas av något och där födotillgången är avgörande för populationsstorlek etc. _Ändå_ är stammarna hälsosamma. De djur som dör av svält är i allmänhet de svagare djuren. Likaså de djur som dör av sjukdomar. Det som är det viktigast för att uppräthålla en frisk stam är en stor genetisk variation bland djuren. Det åstadkomms INTE genom att man skjuter dem. Så har det ALLTID fungerat och jag kan inte förstå varför det plötsligen skulle behövas jägare för att styra hälsonivån hos viltet. Viltvården är huvusakligen en vård av våra ekonomiska intressen, inte en vård av viltet.

Baserat på alla samtal jag har haft med jägare och de böcker om jakt jag läst framstår det som direkt trams att jägare i allmänhet skulle välja att skjuta gamla och svaga djur. "Jo, jag sparade den stora älgtjuren med de enorma hornen" är inte något som jag hört någon gång. Snarare precis tvärt om. Jag är ganska övertygad om att de flesta jägare gör sitt yttersta för att skjuta de FRÄMSTA individerna i varje population. De ger mest kött och de ger de finaste trofeerna. Inte en enda gång, annat än i diskussioner som denna, har jag hört jägare beskriva jakten som ett sätt att rensa ut de sjuka och svaga djuren. Jag har däremot många gånger hört beskrivas hur man eftersökt de främsta, största och sannolikt friskaste individerna. Ok, jag polemiserar, det finns undantag, men i stora grova drag är det bilden jag fått från jägare.


Det beror ju på hurvida man vill ha skogen full med utmärglade och sjuka djur.

Som sagt har naturen fungerat utan gevärsjakt under lång tid och på många ställen även utan naturliga fiender. Detta har oftat inte inneburit någon som helst kris för djuren.


Bedriver man aktiv viltvård och skjuter bort dom individer som är svaga så kommer amn efer några år få ens tam som är något mindre och som bara innehåller välmående djur.

Det hade fixat sig själv utan någon jakt. Det hade fungerat ännu bättre med en stabil och stor rovdjursstam. Dessutom tror jag inte att jakten inriktar sig på att sortera bort de svaga individerna. Därtill har jag svårt att tro att en jägare med en några sekunder lång betraktelse av djuret kan bedöma djurets genetiska potential.


Ur rådjursynpunkt är det nog bättre att skjutas med hålspetskulor än att bli ihjälbiten av varg

Japp! Håller med.


Jägareförbundets inställning är att det är bättre att jägarna håller efter viltet än att vi låter rovdjuren göra det eftersom en stor rovdjursstam som är lagom stor för viltet skulle vara på tok för stor för oss människor.

Vår livsstil går inte ihop med en för stor rovdjursstam. Vi vill ju kunna ge oss ut i skogen och plocka bär, fiska, campa osv utan alltför stora risker samt att vi inte vill ha brunbjörn i utkanterna på städerna.
Är vi beredda att avbefolka ladsbygden för björnens välbefinnandes skull?
Det är nämligen det vi pratar om när vi säger att viltet endast bör jagas av rovdjuren.
Björn och vargstammen som behövs i södra sverige för att hålla efter alla rådjur skulle vara enorm.

Hmm, det finns flera länder, rumänien tror jag är ett, där det finns en stor och stabil vargstam, och där samexistensen med rovdjuren inte medför några större problem.
Jag tror att getingar, bin, trafik och tamhundar(?) var för sig medför så många fler skadetillfällen än rovdjurstammen, att vi med största säkerhet kan mångdubbla rovdjursstammen flera gånger innan den ens kommer i närheten av att vara lika "farlig". Det är sannolikt avsevärt mycket farligare att vara i trafiken i stockholm än att vandra i alaskas björntätaste områden. Jag skulle dessutom tro att vi kan öka rovdjursstammen betydligt innan de direkt skadorna på människor blir så stora att de närmar sig skadorna som jakten genererar i form av vådaskott och bössor som är på drift. Som det är nu är det risken större att bli skjuten av en jägare när man är i skogen än att man skulle bli anfallen av ett rovdjur (som bekant har det ju varit ett antal tillfällen där folk blivit skjutna av jägare under den senaste 10-årsperioden, men bara något enstaka fall där någon blivit attackerad av ett rovdjur). Sluta demonisera rovdjuren. De innebär huvudsakligen bara ekonomiska problem för samerna (antalet renar, har jag för mig, är för övrigt större nu än någonsin. Dessa renar ställer dessutom till stor skada för skogsbruket i vinterbetesmarkerna), i övrigt är de ganska harmlösa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.