Pongu
Aktiv medlem
Jag vill inte sätta igång en jaktdebatt här.PMD skrev:
Jag tycker att jakt är en naturlig del av människans liv, men att påstå att den är nödvändig är nog att överdriva en smula.
Jakt är i första hand ett nöje för jägarna. Väldigt få jagar av nödvändighet i dagens samhälle, dvs överlevnaden är inte beroende av jakten.
För djuren skull är människans effektiva jakt definitivt inte nödvändig. För våra rovdjur är det snarare tvärtom. De skulle bli fler om de hade fler bytesdjur, vilket de skulle få om de inte behövde konkurrera med de mänskliga jägarna.
Självklart är det så att jägarna tycker jakten är en stimulerande fritidsaktivitet, det är nog inte många som tvingar sig ut i skogen för att få mat på bordet... Naturskydd och viltvård är en bonus, dvs jägarna förenar nytta med nöje.
Självklart skulle djuren bli fler om man slutade jaga, men då skulle svenska folket få sluta med fruktträdgårdar, skogsindustrin skulle förlora miljarder, tusentals fler skulle dö i trafikolyckor osv. Det går helt enkelt inte att kombinera fria viltstammar med dagens samhälle.
Jag föredrar själv en småskalig jakt, där man jagar där man bor och tar vara på naturens överskott på ett ansvarsfullt sätt.
/Pontus