Annons

Rörande jaktlagstiftningen och rätten att gå med kikare på annans mark

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis. Men jag tänkte köpa en metalldetektor till min flickvän för ca ett år sedan då hon har ett fint intresse för sånt.
Men så upptäckte jag ju på en gång att det krävs tillstånd för denna aktiviet, som också är tidsbegränsat till sin karaktär. Att äga apparaten kräver inget tillstånd, inte heller att använda den för att leta förlovningsringar i husgrunden hemma..
Alltså så är möjligheterna mycket begränsade. Lite ruttet för den intresserade även om man förstå lite varför såklart.. Nu har vi inte försökt/testat att söka ett sådant tillstånd från länsstyrelsen men jag antar att det kan vara svårt.



Mvh Niclas,
 
Omar skrev:
Hej
Jägarkåren gör mycket gott också, skapar viltvatten, utfodrar djuren, minskar viltolyckor etc. Innehar väldigt stort kunnande om naturen.


Vandrade i vindelfjällen för många år sedan och njöt av tysnaden, allemansrätten säger väl att man skall vara "tyst" i naturen eller liknande. Där uppe på fjällheden kom en helikopter typ 50m ifrån mig med jägare som skulle jaga där, det förstörde min naturupplevelse.


Det ställs krav på vanligt folk när de vistas i naturen, vilket är ju rätt, men för naturens skull så är det mer effektiv att ställa högre krav på markägare och jägare.


Aj! nu får jag säkert på huvet :) :) :)

Ps. Jag har många jägare i släkten

Bästa hälsningar
Omar Brännström


Ja jägarkåren har en stark lobby-verksamhet... å dessutom vapen... så det gäller att huka... ;)
 
Skulle nog vilja påstå att det finns ganska starka lobbygrupper "på andra sidan" också, djurens rätt mfl + alla som har fallit för bambisyndromet...
 
Niclasfoto skrev:
Precis. Men jag tänkte köpa en metalldetektor till min flickvän för ca ett år sedan då hon har ett fint intresse för sånt.
Men så upptäckte jag ju på en gång att det krävs tillstånd för denna aktiviet, som också är tidsbegränsat till sin karaktär. Att äga apparaten kräver inget tillstånd, inte heller att använda den för att leta förlovningsringar i husgrunden hemma..
Alltså så är möjligheterna mycket begränsade. Lite ruttet för den intresserade även om man förstå lite varför såklart.. Nu har vi inte försökt/testat att söka ett sådant tillstånd från länsstyrelsen men jag antar att det kan vara svårt.



Mvh Niclas,

Så vad händer om du efter ett muskulöst gräl med frugan slänger förlovningsringen i komposten... men efter ett par dagar ångrar dig å börjar leta febrilt med metalldetektorn... Istället för att hitta ringen, så hittar du en Brakteat från 860-talet!?

Intentionen från din sida var ju ett aktivt sk, passivt letande men som lagen kan tolka som ett solklart fall av Aktivt letande med otillåtna medel..?
Du är inte längre förlovad i en materiell mening... dessutom får du skaka galler... ;)
 
Re: Re: En samvetsfråga...

Niclasfoto skrev:

Visst har jag och säkerligen många med mig gått där i gläntan och fått syn på färska harspår i nysnön. Då har det hänt att jag följt spåren en bit för att lära mig stigen och harens rutin som ju är ett ständigt återkommande mönster. Men inte ser jag det som jakt. Men samtidigt så anser jag att jag närmar mig gråsonen, om den nu finns:)
Mvh Niclas,

Javisst, men exakt samma kunskap kan du få om du bakspårar, dvs följer spåren bakåt. I mitt arbete spårar jag ganska ofta varg, och då är bakspårning praxis.

//Anders
 
Gunnlaug skrev:
Så vad händer om du efter ett muskulöst gräl med frugan slänger förlovningsringen i komposten... men efter ett par dagar ångrar dig å börjar leta febrilt med metalldetektorn... Istället för att hitta ringen, så hittar du en Brakteat från 860-talet!?

Intentionen från din sida var ju ett aktivt sk, passivt letande men som lagen kan tolka som ett solklart fall av Aktivt letande med otillåtna medel..?
Du är inte längre förlovad i en materiell mening... dessutom får du skaka galler... ;)


HeheJa kanske kan det gå så långt:)!

Skämt å sido, visst kan man reagera mot lagarna ofta och ibland. Men de är ju där för att vi skall få frihet,, om man ser det rent optimistiskt alltså:)

Tänk så mycket fornfynd (=kulturbevarande kunksap!!) som kommit till dagen om vi hade lov att plocka upp, putsa upp och leverera till staten efter ett avtal.. Men såklart är det svarthandeln som blinkar i ögonen på många. Idag kan man vid spec fall få tillstånd inom ett mindre område en kort tid för att scanna igenom, hittar man ngt av intresse så är det staten som skall gå in och överta mer eller mindre.

Alltså är glädjen av att få hålla i det man hittar, komma hem, sitta med lupp, putsa med tandborsten och slå i lexikon inte ngt som staten vill bidra till, tyvärr.

Många är ju guldjägare på tex amerikanska stränder,, många har också blivit rika. MÅnga skatter som stormarna river upp till land. En stor sport i staterna.

^^^

När det gäller spårning så kommer jag här att tänka på alla guidefirmor som tar betalt för att guida folk ute i naturen. Där har man alltså gjort upplevelsen av att se till en produkt som gästen betalar för. Detta har bidragit till att markägarna och staten uppfattat ett visst intresse för denna verksamhet. Inte helt ologiskt så är detta pengar som markägarna önskar del av.
Jag vet inte här och nu vilka avtal markägarna har med guidefirmorna men att spänningar uppstår är ju helt klart.

Intressant är ju hur sådana lagar ställer sig till denna aktivitet när det närmar sig konkret uppspårning. Kanske har guidefirmorna ett kalrt hål där de glider via allemansrätten. Hoppas bara att det inte leder till att allemansrätten inskränks, då är vi illa ute!

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: En samvetsfråga...

WFS) (Graylingman skrev:
Javisst, men exakt samma kunskap kan du få om du bakspårar, dvs följer spåren bakåt. I mitt arbete spårar jag ganska ofta varg, och då är bakspårning praxis.

//Anders


Ja, det lär ju ge en helt annan bild av det som har hänt. Dessutom så lär ju inte de spåren bära spår av eventuell stress från spåraren.

Jag antar att det för dig i ditt arbete också krävs tillstånd för verksamheten? Helt klart så går du över markägargränser i ditt arbete,, då antar jag också att ett sådant tillstånd är utfärdat av statlig/offentlig instans. Naturvårdsverket/länsstyrelsen?

Mvh Niclas, som blir nyfiken!:)
 
Senast ändrad:
Re: Re: En samvetsfråga...

Niclasfoto skrev:
Hehe njaej jag spårar i alla fall inte så att det För mig kan det ofta ta en halv dag att komma mig 700mm och tillbaka, vilket jag ser som rättså passivt.

Mvh Niclas,

Jäklar sâ smâ steg du tar!

För övrigt sâ gör lagen âtskillnad pâ framspâr och bakspâr, bakspâra för att hitta legor o matställen att passa vid är Ok. Efterföljande är inte ok annat än under aktuell jakttid och pâ mark där du har jakträtt.
 
Re: Re: Re: En samvetsfråga...

Gunnar D skrev:
Jäklar sâ smâ steg du tar!

För övrigt sâ gör lagen âtskillnad pâ framspâr och bakspâr, bakspâra för att hitta legor o matställen att passa vid är Ok. Efterföljande är inte ok annat än under aktuell jakttid och pâ mark där du har jakträtt.

Ahaa, ja det dära ang bakspår visste jag inte. Tack!
Hehe jo jag tar nog små steg, oftast! Enligt mig så handlar mitt fågelfotograferande om att lyssna in. Att vara på rätt plats i rätt tid betyder att jag måste vara där innan det händer.. Då kan man endast vänta in verkligheten man vill fota..


MVH Niclas,
 
Att gå med kikare i skogen är grönt(!). Att följa ett spår några meter kan knappast betraktas som ett lagbrott. Men man får som sagt inte förfölja djur. Du får självklart fota eller titta på ett rådjur du stöter, men inte följa efter för att hitta det igen. Då ofredar du djuret. Locka djur är en gråzon. Om du någon gång använder ett lockläte kan det knappast betraktas som ett brott. Om du mitt i brunsten lockar hela dagen ofredar du djuren, vilket alltså inte är tillåtet.

Om man använder sunt förnuft kommer man inte att bli polisanmäld. Lagen är som sagt till för att skydda djuren. Jakt är ett undantag och hårt reglerad. De flesta naturintresserade, inklusive svenska naturskyddsföreningen, är överens om att jakt måste finnas, för vår och djurens skull. Ingen annan grupp i sverige bidrar till naturskydd och viltvård som jägarkåren, även om det finns enstaka rötägg.

/Pontus
 
Låter förnufftigt det du skriver Pontus!

Och visst är det så att jakten behövs.

Men jag är fortfarande nyfiken på hur det exakt står i de citat jag hänvisar till. När jag besöker min mor i Ö,vik så skall jag minsan kika efter om jag hittar det.

Kommer själv ihåg när jag gick i skogen med kikaren för att spana in Rådjuren runt ca en vecka efter att jag läst detta om spårning och jakten.
Jag visste på förhand vart de kunde tänkas hålla till och gick ifrån stigen i riktning -- äventyr.

Så stod de där, det första jag fick se (utan kikare) var ett par vita rumpor och då förståd jag att jag hittat rätt. Kikaren gav min en inblick i en verklighet jag fantiserat om, ett stark minne!

MEn det parradoxala med detta minne är att jag kom ihåg att upplevelsen blev aningen dämpad av det jag innan läst i den där pirkade teoriboken..

Såklart visste jag att jag inte begått ngt brottsligt men samtidigt så slogs jag ju av den där suddiga gränsen och vad som menades med just detta i texten.

Återstår ju att se vad som verkligen står där i just den upplagan av huvudteoriboken. Den upplagan var ny -97.. Så det är ju ett tag sedan detta.

Mvh Niclas,
 
Ho ho ho...

Niclasfoto skrev:


Så stod de där, det första jag fick se (utan kikare) var ett par vita rumpor och då förståd jag att jag hittat rätt. Kikaren gav min en inblick i en verklighet jag fantiserat om, ett stark minne!



Mvh Niclas,

Ja alla har vi våra perversiteter... ;)

Förlåt... kunde inte låta bli... ;)
 
Hehe, ja kikare kan ju användas till så mycket..

Har faktiskt hittat en spännande kikare som jag tänkt köpa den dagen jag har både mer tid och pengar. En Oberwerk 22x100. En ruggigt fin kikare både för land och sky observationer. http://www.bigbinoculars.com/22100.htm

Tänkte använda den från mitt lägenhetsfönster, men frågan är ju hur det ev uppfattas av grannarna..

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Hehe, ja kikare kan ju användas till så mycket..

Har faktiskt hittat en spännande kikare som jag tänkt köpa den dagen jag har både mer tid och pengar. En Oberwerk 22x100. En ruggigt fin kikare både för land och sky observationer. http://www.bigbinoculars.com/22100.htm

Tänkte använda den från mitt lägenhetsfönster, men frågan är ju hur det ev uppfattas av grannarna..

Mvh Niclas,

Aj aj aj... ja ta reda på deras parnings-perioder bara... eehäää!!! ;)
 
Gunnlaug skrev:
Aj aj aj... ja ta reda på deras parnings-perioder bara... eehäää!!! ;)

Hmmja jo blir nog lite så,, Jag bor högst av alla jag har utsikt till här så den kartläggningen lär ju vara en rättså enkel sak. Fick faktiskt ngr ideer nu,, Pssst--

Mvh Niclas,
 
Pongu skrev:
De flesta naturintresserade, inklusive svenska naturskyddsföreningen, är överens om att jakt måste finnas, för vår och djurens skull.
Jag tycker att jakt är en naturlig del av människans liv, men att påstå att den är nödvändig är nog att överdriva en smula.

Jakt är i första hand ett nöje för jägarna. Väldigt få jagar av nödvändighet i dagens samhälle, dvs överlevnaden är inte beroende av jakten.

För djuren skull är människans effektiva jakt definitivt inte nödvändig. För våra rovdjur är det snarare tvärtom. De skulle bli fler om de hade fler bytesdjur, vilket de skulle få om de inte behövde konkurrera med de mänskliga jägarna.

PD
 
PMD skrev:
Jag tycker att jakt är en naturlig del av människans liv, men att påstå att den är nödvändig är nog att överdriva en smula.

Jakt är i första hand ett nöje för jägarna. Väldigt få jagar av nödvändighet i dagens samhälle, dvs överlevnaden är inte beroende av jakten.

För djuren skull är människans effektiva jakt definitivt inte nödvändig. För våra rovdjur är det snarare tvärtom. De skulle bli fler om de hade fler bytesdjur, vilket de skulle få om de inte behövde konkurrera med de mänskliga jägarna.

PD

Hej

Visst är det så.

Jag har märkt att en del människor tror att man måste bedriva jakt/viltvård annars dör arten ut. Samma sak gäller skog att det måste "skötas" annars försvinner skogen.

Skog och djur har såklart funnits långt innan och klarat sig innan människan började ""sköta"" naturen.

Men helt klart hade skogarna sätt annorlunda ut och även viltstammarna.

Människan är ju en jägare och samlare och jakt är ju ett naturligt inslag för människan precis som när jakt bedrivs av varg. Förutom när det gäller människa är det ok, men knappt det bedrivs av varg.

Det är inte bara konkurrensen med jägarna om viltet som är ett problem, utan att Sverige är nog det ända land som inte längre har vildren, dvs samerna "tog en vild art" tämjde renar och sade att det var deras djur och ingen annan har rätt till dem och absolut inte vargen som har ätit ren i tusentals år innan. Vildren finns i Norge, Finland, större delen av Ryssland, och i Canada och Alaska finns caribou (rentyp) och där kan vargarna äta mer i lugn och ro. Självdöda renar är viktiga för många rovfåglar som tex kungsörn, och tex varg, fjällräv. Men det är nog få som självdör idag, då de mer är boskap och där de nog inte blir så gamla. Ca 5000 människor av nära 9miljoner lever idag av rennäring i Sverige, dvs väldigt få, dock väldigt stor påverkan på naturen.

MVH

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Hej

Oh nej, ligger jag ännu mer risigt till det nu.

Att jag inte kan vara tyst någongång :):):)

Jag har nog själv lite sameblod i mig och är släkt med en del tjuvjägare och tjuvfiskare från Norrland.

MVH

Omar Brännström
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.