ANNONS
Annons

Rödfilter till Krokus 66?

Produkter
(logga in för att koppla)

bildskön

Medlem
Jag har haft hantverkare hos mig och de har lyckats att ta sönder rödfiltret på min förstoringsapparat.

Någon som vet var kan kan få tag på ett nytt rödfilter till en Krokus 66?

Eftersom hantverkaren ska betala så är jag ju inte intresserad av något "gör det själv". Jag vill bara ha tag i ett nytt filter. Oavsett vad det kostar.

Mvh Olle

Re: Tradera kanske?

lennart_grahn skrev:
[...] Söker egentligen ett 50-55mm objektiv som passar Krokus.

/Lennart
Är det inte 39mm standardgänga? (Alternativt 25mm?)

De flesta förstoringsapparater och -optiker har 25 eller 39mm gänga.

Hej Emil!

Tack för din synpunkt.

Jag mäter upp mitt Janpol 1:5.6/80 objektiv på min Krokus 66, och grovt sett verkar det vara 42mm, alternativt 41mm. Jag är lite irriterad över att 'standardobjektiv' inte passar. Kanske nån annan har tips om bra 50-60mm objektiv som passar Krokus?

Det sitter i alla fall ytterligare en förskruvning ovanpå JanPol objektivet som slutar i en 60mm gänga, och det är väl ändå ingen standard storlek!

/Lennart

Jag har själv en Krokus 66 och köpte en reservdel på Tradera för 1 kr, för någon vecka sedan. Reservdelen bestod i den undre skärpeinställande delen till en apparat med samma tillverkare. Den verkar i och för sig vara lämpad för mellanformat och det var egentligen bara negativhållaren som kom till användning.

För att göra en lång historia kort så har jag ett rödfilter till övers som du kan få om du har vägarna förbi Göteborg, eller om du vill ha det skickat mot porto.

//Tommy

bellasoda skrev:
Jag har själv en Krokus 66 och köpte en reservdel på Tradera för 1 kr, för någon vecka sedan. Reservdelen bestod i den undre skärpeinställande delen till en apparat med samma tillverkare. Den verkar i och för sig vara lämpad för mellanformat och det var egentligen bara negativhållaren som kom till användning.

För att göra en lång historia kort så har jag ett rödfilter till övers som du kan få om du har vägarna förbi Göteborg, eller om du vill ha det skickat mot porto.

//Tommy
Vad bra. Jag skickar min adress till dig via fotosidan.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar