fridalfc
Medlem
Hej!
Jag heter Frida och är nybörjare vad gäller fotande med mer avancerade kameror. Jag har tidigare endast använt mig av rätt simpla kompaktkameror. Men nu är jag alltså intresserad av att ta steget vidare...
Och det jag har kikat på är mFT-kameror/spegellösa, vilket jag har fått för mig skulle passa mig bra.
Jag har läst runt en hel del här på Fotosidans forum, samt på övriga www, och all information är något överväldigande så därför tänkte jag be om råd från er, vilken kamera ni anser att jag ska satsa mina pengar på (som jag ej har ett överflöd av).
Det jag är intresserad av i kameran är:
Sen finns det säkert tusen andra saker som kameran också bör innehålla, där ni kanske kan hjälpa mig med vad man ska tänka på.
Kan lägga till att kameror som har fångat mitt intresse är bland annat Pansonic Gf1 (alternativt Gf2 när den släpps), Sony NEX-5, Panasonic Lumix Lx5.
Tacksam för all hjälp som ni kan ge!
/Frida
Jag heter Frida och är nybörjare vad gäller fotande med mer avancerade kameror. Jag har tidigare endast använt mig av rätt simpla kompaktkameror. Men nu är jag alltså intresserad av att ta steget vidare...
Och det jag har kikat på är mFT-kameror/spegellösa, vilket jag har fått för mig skulle passa mig bra.
Jag har läst runt en hel del här på Fotosidans forum, samt på övriga www, och all information är något överväldigande så därför tänkte jag be om råd från er, vilken kamera ni anser att jag ska satsa mina pengar på (som jag ej har ett överflöd av).
Det jag är intresserad av i kameran är:
- Relativt liten och kompakt. Ska på roadtrip i USA till våren och vill att den ska vara lätt att ha med sig plus att jag har små händer, så alla större systemkameror jag hållit i har känts enorma.
- Ta bra foton per automatik. Vill ha en kamera som jag kan växa med, lära mig inställningar osv, men den ska samtidigt ge bra resultat bara genom point and shoot.
- Bra filmfunktion - väldigt viktigt.
- Fungera väl i mörker. Jag går mycket på konserter och är ute kvällstid och att få till bra foton vid dessa tillfällen har jag saknat med mina tidigare kameror.
- Skärpedjup är något som jag tycker gör foton fina. Har dock förstått att det kan vara svårare att få till med dessa spegellösa kameror (beroende på objektiv kanske?) och har lärt mig göra det i Photoshop nu. Men ändå önskvärt.
Sen finns det säkert tusen andra saker som kameran också bör innehålla, där ni kanske kan hjälpa mig med vad man ska tänka på.
Kan lägga till att kameror som har fångat mitt intresse är bland annat Pansonic Gf1 (alternativt Gf2 när den släpps), Sony NEX-5, Panasonic Lumix Lx5.
Tacksam för all hjälp som ni kan ge!
/Frida