Hej,
Jag har länge varit intresserad av fotografering men det har aldrig blivit så att jag börjat.
Nu känner jag att det är dags och är i bestånd att köpa min första riktiga kamera.
Jag har kommit fram till att det är landskapsfoto som är det jag främst vill fota under mina resor. Då dessa bilder tilltalar mig mest och är det jag finner mest intressant.
Jag har försökt läsa och läsa massor om fotografering så jag kanske inte är helt hundra på alla begrepp som finns i kameravärlden men lite kunskap har jag. Som person försöker jag alltid göra ett bra köp när jag köper tekniska prylar med en avvägning mellan design,användarvänlighet och pris. Detsamma hade jag nu tänkt att göra när jag ska köpa min första kamera.
Jag har kommit fram till att jag tror att jag vill ha en spegellös då det känns som framtidens kameror och jag tror även det blir mer fotat om jag har en smidigare kamera. Jag är dock väl medveten om att landskapsfotografering och naturfoto kräver stativ och annat som väger, men jag skulle även vilja ha möjlighet att knäppa några bilder på frihand med gott resultat.
Jag började med att titta på Lumix G80, en kamera som jag verkligen gillar designen på och den låg sjukt bra i handen. Men jag tycker den kanske är lite väl dyr som första kamera innan jag testat på (gillar jag foto kan jag säkert lägga mycket mer vid senare tillfälle)
Därför började jag senare titta på Lumix GX8 och började även titta på Sony a6000. Men jag frågar mig själv, är dessa kameror verkligen lämpliga för just vidvinkel och landskapsfoto samt naturbilder? När jag söker runt på internet hittar jag inte så många bilder av den typ jag skulle vilja ta. Däremot kanske det skulle vara bra att ha någon av dessa billigare kameror för att lära sig och testa på? Jag höll även i en Fuji x1T eller något sådant vad den hette under mellandagsresan men tyckte inte den låg alls bra i handen.
Jag undrar om jag gör fel som kollar på just spegellösa kameror? Finns det något bättre alternativ för mina önskemål? Vad vill ni ge för råd när det gäller första kameran till en nybörjare. Jag vet att optiken gör nästan allt. Men jag har även förstått att sensorn sätter vissa begränsningar.
Budget ligger på 5-9 k för kamerahus med kitobjektiv tänker jag.