Annons

Råd vid köp av spegellös kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

fridalfc

Medlem
Hej!

Jag heter Frida och är nybörjare vad gäller fotande med mer avancerade kameror. Jag har tidigare endast använt mig av rätt simpla kompaktkameror. Men nu är jag alltså intresserad av att ta steget vidare...

Och det jag har kikat på är mFT-kameror/spegellösa, vilket jag har fått för mig skulle passa mig bra.

Jag har läst runt en hel del här på Fotosidans forum, samt på övriga www, och all information är något överväldigande så därför tänkte jag be om råd från er, vilken kamera ni anser att jag ska satsa mina pengar på (som jag ej har ett överflöd av).


Det jag är intresserad av i kameran är:


  • Relativt liten och kompakt. Ska på roadtrip i USA till våren och vill att den ska vara lätt att ha med sig plus att jag har små händer, så alla större systemkameror jag hållit i har känts enorma.
  • Ta bra foton per automatik. Vill ha en kamera som jag kan växa med, lära mig inställningar osv, men den ska samtidigt ge bra resultat bara genom point and shoot.
  • Bra filmfunktion - väldigt viktigt.
  • Fungera väl i mörker. Jag går mycket på konserter och är ute kvällstid och att få till bra foton vid dessa tillfällen har jag saknat med mina tidigare kameror.
  • Skärpedjup är något som jag tycker gör foton fina. Har dock förstått att det kan vara svårare att få till med dessa spegellösa kameror (beroende på objektiv kanske?) och har lärt mig göra det i Photoshop nu. Men ändå önskvärt.

Sen finns det säkert tusen andra saker som kameran också bör innehålla, där ni kanske kan hjälpa mig med vad man ska tänka på.

Kan lägga till att kameror som har fångat mitt intresse är bland annat Pansonic Gf1 (alternativt Gf2 när den släpps), Sony NEX-5, Panasonic Lumix Lx5.

Tacksam för all hjälp som ni kan ge!

/Frida
 
Relativt liten och kompakt. Ska på roadtrip i USA till våren och vill att den ska vara lätt att ha med sig plus att jag har små händer, så alla större systemkameror jag hållit i har känts enorma.

- Ser man till hela paketet (kamerakropp + objektiv) så gör Olympus med knapp marginal de nättaste kamerorna, men skillnaderna mot övriga är inte stor - skillnaderna (om man håller sig till minsta modellen hos respektive märke) handlar mer om vilket objektiv man väljer att använda än vilket system man väljer.

Ta bra foton per automatik. Vill ha en kamera som jag kan växa med, lära mig inställningar osv, men den ska samtidigt ge bra resultat bara genom point and shoot.

- Den delen klarar nog Olympus, Panasonic, Samsung och Sony ungefär lika bra, om än på lite olika sätt.

Bra filmfunktion - väldigt viktigt.

- Här sköter sig Sony NEX och Panasonic bäst, och det med marginal.

Fungera väl i mörker. Jag går mycket på konserter och är ute kvällstid och att få till bra foton vid dessa tillfällen har jag saknat med mina tidigare kameror.

- Det sköter Sony NEX bäst.

Skärpedjup är något som jag tycker gör foton fina. Har dock förstått att det kan vara svårare att få till med dessa spegellösa kameror (beroende på objektiv kanske?) och har lärt mig göra det i Photoshop nu. Men ändå önskvärt.

- Jag antar att det är tunt skärpedjup du tänker på? Om du kan uppnå det handlar mycket om vilket objektiv du väljer (och avståndet, men det är en sidodiskussion just nu :) Det största utbudet av objektiv har Olympus och Panasonic. Både Samsung och Sony kommer att presentera nya objektiv under de kommande åren, men här märks det att Olympus och Panasonic varit igång lite längre. Men nu pratar jag enbart om objektiv som är byggda för respektive system, i flera fall kan du använda andra objektiv och få viss automatik - till exempel Sony NEX har en adapter som gör att du kan använda deras Alpha-objektiv och få en långsam, men ändå användbar autofokus och övrig automatik. Plus att du till alla tre systemen kan skaffa adaptrar för i princip vilka objektiv som helst och använda dem helmanuellt (fungerar bra för många typer av fotografering).
 
Tack för era åsikter!

Som sagt har jag mest varit inne på Nex-5 och Gf1 (2) och fortsätter att vara det efter att ha läst ovanstående. Jag har dock inte så himla stor börs så givetvis är priset också en faktor. Anser ni Nex-5 vara en prisvärd kamera?

Med tanke på just kostnadsfrågan så känner jag att jag vill köpa en kamera med ett objektiv som funkar en tid. Visst är det bra att man kan köpa till olika objektiv men som sagt, ligger inte riktigt i min budget för det nu. Så - om jag nu köper Nex-5, är det pannkaksobjektivet man ska sikta in sig på?
 
Läs gärna vad www.luminous-landscape.com säger om t.ex Panasonic GH2 och NEX:

At the risk of repeating myself, this is a photographer's camera (GH2). By this I mean that it was clearly designed by people who use cameras and understand their role as tools, not just by marketing and engineering types looking to win the spec and shelf appeal wars, even if it means that the camera's design is a dog's breakfast of poorly designed menus and awkwardly place controls. (Yes – I'm talking about the Sony NEX series, which are direct competitors to the Panasonic G series, and which seem to have had their user interface designed by a 8th grade drop-out whacked out on Quaaludes).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.