Camilla efterfrågar tips på en PC, men får en massa övertalnings repliker om hur bra en Mac är... Det var inte det hon efterfrågade och jag är övertygad om att hon är kapabel till att själv kunna avgöra vilen maskin hon vill ha, oavsett anledning...
Mitt tips är kanske inte så konkret men endå ett tips.
Gå till en datorbutik och precisera dina önskemål, jag menar nu inte SIBA, On Off, Elgiganten eller liknande utan en renodlad datorbutik där du kan beställa datorn helt efter dina egna önskemål.
Räkna med runt 12-15 tusen för en bra maskin.
Bildbehandling kräver inte så mycket av ditt grafikkort som man kanske tror, ett hyggligt för runt tusenlappen. Processorn är även den av underordnad betydelse, men köp endå en bra när du endå är igång.
Minnet kan du däremot inte få förmycket av, minimum 4GB, tänk dock på att du då måste köra ett operativsystem med 64 bitar, samt processor.
Jag har en quadprocessor, 8gb RAM, 1TB hårddisk, hyggligt grafikkort, notan hamnade på runt 13 tusen.
jag vet inte var du bor men, i Göteborg finns ett företag som heter Microhard, mycket bra att ha att göra med, seriösa, billiga, snabba och dom skickar över hela landet om då behövs.
www.microhard.se
Edit, såg nu att du bor i Nyqvarn, men som sagt dom kan skicka utan problem, men annars så leta bara reda på någon i din närhet. Då kan du ofta få peka på det du vill ha och sedan titta på medans dom bygger maskinen! Vilka specifika delar du skall ha är en annan fråga som flera säkert kan hjälpa till att speca upp åt dig!
Köper man dator på detta sättet så får man en mer inviduell dator för just dina behov och man får välja allt, tom hur datorlådan skall se ut