ANNONS
Annons

Råd om objektiv vad gäller porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

mennis

Ny medlem
Ja har funderat på att köpa mig ett nytt objektiv då ja har många förfrågningar om bröllopsfotografering samt modellfotografering, barn osv.
Ja har nu ett canon 50mm 1,8, en billig variant som ka tycker om men vad finns det mer för några som är bra? Något solm kan vara lite störande är att man får stå så långt bort när man fotar med det finns det något annat som man kan komma lite närmare med? Blir inte klok på detta.
/ En som inte riktigt vet..

Gillar du fasta objektiv så varför inte titta på en fast runt 30mm eller dylikt (funderar själv i dom banorna)... Titta på om du ev kan hitta en begagnad om du vill hålla budget.

Själv har jag ett Sigma EX 50/1.4 som jag tycker är super. Funderar själv på hur exempelvis Sigma EX 20/1.8 presterar - just för slippa avståndet spec innomhus.

Ett annat alternativ kan vara att försöka hitta en zoom som jobbar på de brännvidder du efterfrågar..

Kolla på sigma 30mm 1.4.
Ska vara en kanonlins men lider av felfokusering.
Så mitt har fått skickas in direkt vid köp.

Så har du en butik så kan du testa där annars testa canon 35mm F2.
Fotokungen har ett demoex för runt 1900kr

Brännvidden

Jag tror föregående inlägg pekar på någonting jag själv upptäckt, hur behagligt 30 och i mitt fall 35mm fungerar som porträttbrännvidd. 50mm är ofta för snävt inomhus (den samlar damm i garderoben), även i kyrkan trivs jag bättre med 35:an som tar in miljön, brudparet och stämningen (för att inte tala om festen, efter vigseln med riskastningen etc...) En fast 30 eller 35 är utmärkt för porträtt ur min synvinkel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar