Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd och Rön

Produkter
(logga in för att koppla)
Råd och rön gör inga tester själva vad det gäller kameror , deras kompetens är för dålig och de köper in tester från olika håll som de sedan publicerar.
Jag har sedan många år känt Anders Uschold som bedriver ett av de bästa testinstituten i Tyskland vad det gäller digitalkameror , varför inte R&R köper in tester därifrån är en gåta.
Möjligen för dyrt

ett av de mest svårförstårliga inläggen i denna tråd
berätta gärna vad du menar
det finns väl tidningar och sidor på nätet som jämför kameror och påvisar skilnaderna med både ord och bild

Just.. Om man anser tester som görs som seriösa kan man se det som du säger.. Vilket jag inte gör vilket nog är rätt bekant vid detta laget... Så varför skulle mitt inlägg med min rätt kända åsikt då vara svårbegripligt för?

Senast ändrad:
inte svårare än "skit i alla tester oavsett vem som gör dom"
se ditt eget inlägg ovan
en vägledning till bra internetsidor som söker stöd i sitt kameraval vore väl http://www.imaging-resource.com/ www.dpreview.com. http://www.dxomark.com/index.php www.photozone.de mfl

Alltså 4 bra internetsidor för den oinvigde som söker stöd för köp av digitalkamera , objektiv
till det kan jag lägga ytterliggare ett antal bra sidor och dit räknas inte R&R

Tack! Dpreview kände jag till men de andra har jag inte lyckats spara än. *lägger till favoriter*

Kikade in på Imaging-Resorce och deras test av Sony NEX-5, som jag håller på att läsa lite på nu. :) Gillar deras jämförelser med microsystemet.

R&R gör "stendumma" tester av avancerade verktyg, Lite som att packa upp - knäpp kort möjligen med hjälp av snabb guiden. Standard jpg inställningar etc. dvs de mäter inte verktygets fulla potential eller vilka finesser som finns för den som verkligen vill göra ett bra jobbb. De använder systemkameran som en kompakt och förväntar sig ett färdigt resultat direkt ur kameran.
Resultatet är att enklare instegsmodeller kommer att ge bättre resultat i deras tester än mer avancerade mest beroende på att de är enklare och är inställda att ge mer mättade och skärpta bilder direkt ur kameran. För många konsumenter är det vad som räknas medans för fotointresserade som vill få ut det mesta av sin utrustning är det andra saker som räknas.

Så kort sagt är du inte en "standard" konsument som använder systemkameran till att "knäppa kort" så är R&Rs test inget för dig...

Jag "skiter" inte i alla tester. Jag läser dom så kritiskt jag kan istället.

En hel del tester både på nätet och i tidningar är rätt intressanta medans andra är rena tidsfördrivet, lite nöjesgenomskummning liksom. Att jag sedan för min del måste hålla, klämma och helst fota lite med en kamera som intresserar mig är en annan sak :)

R&R gör "stendumma" tester av avancerade verktyg, Lite som att packa upp - knäpp kort möjligen med hjälp av snabb guiden. Standard jpg inställningar etc. dvs de mäter inte verktygets fulla potential eller vilka finesser som finns för den som verkligen vill göra ett bra jobbb. De använder systemkameran som en kompakt och förväntar sig ett färdigt resultat direkt ur kameran.
Resultatet är att enklare instegsmodeller kommer att ge bättre resultat i deras tester än mer avancerade mest beroende på att de är enklare och är inställda att ge mer mättade och skärpta bilder direkt ur kameran. För många konsumenter är det vad som räknas medans för fotointresserade som vill få ut det mesta av sin utrustning är det andra saker som räknas.

Så kort sagt är du inte en "standard" konsument som använder systemkameran till att "knäppa kort" så är R&Rs test inget för dig...

Vi skulle nog alla bli förvånade om vi faktiskt hade riktiga siffror på hur stor andel DSLR-ägare som använder sin DSLR på samma sätt som en kompakt och aldrig kommer byta ut sina kitobjektiv - även om man kan. DSLR-tillverkarna har öst ut miljontals instegs-DSLR:er och hur många har inte köpt dessa fast de förmodligen skulle varit mer nöjda med en bättre kompakt. Vilket säkert många faktiskt upptäckt efter ett tags släpande på en skrymmande DSLR-kloss.

Det finns annars en stor poäng i att göra det R&R faktiskt gjorde d.v.s. att köpa sina testex. rakt över disk. De deklarerade också faktiskt varför de gjorde som de gjorde i genmälet till Nikon. De testade instegskameror med utgångspunkten att de skulle användas av nybörjare på området. De tog bilder i JPEG (vilket som bekant de flesta kompaktfotgrafer gör). Då är det viktigt med kamerans JPEG-processning.

En annan viktig sak för bildresultaret är att kamera och objektiv trivs ihop och AF verkligen fokuserar korrekt. Jag har t.ex. ännu aldrig varit med om att en kompakt fokuserat lika taskigt som en del av mina DSLR-kombon av kamerahus/objektiv. Poängen att köpa testex. över disk är just att se vad vanligt folk faktiskt kan få över disk. En av poängen med ett test som detta är ju också att tillverkarrepresentanterna inte kan sminka över sin taskiga leveranskontroll (som ju faktiskt oftast köparen står för om vi ska vara ärliga) genom att rigga testexemplaren före test. På så vis är det ju faktiskt "lika" förutsättningar för alla tillverkare.

Vänd på det hela istället. Hur hjälpt är man som konsument av tester där Nikons, Canons, Sonys eller vilken annan tillverkares det vara månde riggar testex som är perfekta och skickar med de bästa objektiv de kan uppbringa ur sina sortiment när förstagångsköparna faktiskt kommer att gå ut från butiken med en taskig kitzoom (som de dessutom aldrig kommer att ersätta med något som har den ringaste chans att veckla ut hela kamerans verkliga potential )? Betänk att en stor del av denna industri av "testare", fotoblaskor och testsiter på nätet faktiskt lever i halvsymbios med tillverkarna. Intre undra på att de som är lite vakna har "Vem kan man lita på", ringande i öronen.

R&R:s test handlade inte om vilken kamera som har bäst potential utan vad man faktisk får när man bär hem ett standard kit från butiken och inte en D90 med Nikons häftigaste normalproffszoom. Just detta verkar väldigt många haft väldigt svårt att ta till sig. Att Nikons taskigt mediatränade sommarvikarier skrek rakt ut precis som en stor del av FS medlemmar hör inte riktigt till saken. Saken var kankse bara den att Nikon inte alls var berett på den typ av "test" R&R utsatte deras storsäljare för - oaktat vad man än kan tycka om R&R och deras outsourcing-testares metoder. Det kan ju dessutom ha varit så enkelt att R&R faktiskt fått ett halvtaskigt ex. i likhet med så så så många vanliga konsumenter. Surt - javisst men det är väl bara att skärpa sig och inte leverera skräp framöver, så kommer säkert nästa test gå som på en räkmacka. Vi vet ju alla vad D90 kan. Det är bara att göra som Micke just föreslagit - att läsa på DXO.

DXO är förmodligen fortfarande den enda sida som testar med en enhetlig vetenskaplig ansats i RAW och med en genomtänkt metod som gör resultaten jämförbara med alla kameror som hittills testats. Testen är möjliga att upprepa med bibehållna resultat, förutsatt att man har rätt kunskaper och utrustning. De är vad jag vet dessutom en av de få om inte den enda som inte använder tillverkarnas proprietära objektiv vid testerna. Genom det eliminerar man den mest uppenbara "orättvisan/felkällan" vid vanliga testjämförelser. Vanliga fotoblaskor kan ägna sig ät funktionsbeskrivningar och "look and feel"/"kläm och känn"-kommentarer. Teknisk testning av känslighet, DR, brus och färgåtergivning kan de med fördel lämna åt fransoserna på DXO.

Det är lätt att glömma, men vi som skriver och läser här är faktiskt inte alltid helt representativa.

Senast ändrad:
Det här må låta kaxigt och självgott och det är väl säkert någon på tråden som tänker plocka fram farbror Jantes lag.

Men jag kör: Efter en tids mer ingående användande av en speciell dslr hävdar jag att jag vet mer om kamerans FAKTISKA egenskaper än de flesta testare.

Mer nyanserat: Varför? Jo, jag sitter med ett helt annat facit i hand än de som testat under en kortare period. Och då är det lätt att gå tillbaks till tester och upptäcka allt från rent skitprat, sakfel till lite småmissar.

Det är också rent för jävligt hur man faktiskt kan se att tester av samma kamera blir till leken "Följa John". Någon amatörmässig testsajt har kommit fram till ett par värderingar först. Klåpare nummer två skriver mer eller mindre av nummer ett och omformulerar bara lite grann. Sedan hoppar klåpare nummer tre på duktiga idiotens tåg och omformulerar samma åsikter från klåpare två.

Så varför bry sig överhuvudtaget om att läsa tester från R&R, Digitalfoto m fl liknande? Möjligtvis i studiesyfte.

Mats som startade tråden har rätt i mycket.

Sten-Åke! Du har sannolikt rätt i att R&R då bedömde jpeg ur kameran med kitoptik. Med min kännedom om jpegmotorn i A550 ter det sig då ännu underligare. Få kameror lämnar lämnar så "färdiga" jpeg som A550.

Jag skiter inte i alla tester, men jag undviker de flesta som pesten, Efter att ha ägt och använt en kamera under längre tid kan jag dock gå tillbaks till Dx0 Mark eller Dpreview och finna att de prickade ganska rätt från början.

På dem kan jag oftast lita så pass mycket att de redan innan ett kameraköp tjänstgör som ett bra riktmärke för mig. De förtjänar all heder. Det finns några till som är bra, men ute på nätet finns ett antal som som inte tycks se skillnaden på en kamera och en mikrovågsugn.

Fortfarande kan man läsa skrämmande "expertutlåtanden" illustrerade med jpegbilder, där testeren inte vet om den ena kameran default har +3 i skärpning och den andra +-0, eller om brusreducering varit aktiv samt med en stilistiskt klavertramp korar en vinnare grundat på antal MP. Bildexemplen som visas kan ha helt utfrätta högdagrar. Men det bekommer inte "experten" eftersom det " ser skarpt ut".

Nu ska jag sluta här eftersom jag märker att jag blir mer och mer upprörd så jag slutar här med följande råd (jaha, nu leker det där jävla skägget Aspman expert, tänker kanske några. I don´t care): Läs inte amatörmässigt gjorda tester som utförts under kort tid. Läs dem som är gjorda av etablerade testare som genomför testerna under helt kontrollerade och upprepningsbara former under en längre tid och som följer upp med en fälttest.

Förresten kan här på FS ses i långa trådar hur medlemmar tillsammans kommer fram till viktiga saker som inte ens nämns i de bästa testerna.

Och imorgon har väl några skickat Bataljon Jante på den som skrev detta inlägg. Väl bekomme!

Det som jag tycker är Mats stora poäng är väl varför Sonys Live View aldrig fått några stora applåder trots att den är en sån lyckad kombination av funktioner (snabb Live View kombinerat med både med möjligheter till precisionsinställning av MF samt ansiktsgenkänning som stöd för AF). Sony har ju tillskillnad mot både Canon och Nikon ända från start fattat att Live View kräver minst en vikbar skärm och ännu hellre kanske en vik och vridbar. Mycket få har kommenterat detta faktum och dissat marknadsledarna för det. Nikon har väl någon ynka modell som har ställbar skärm. Live View i just A5xx är en verklig teknisk juvel som är väldigt underskattad och negligerad.

Det man undrar är ju hur just denna funktion skulle bemötts om den suttit i någon av de marknadsledandes kamerahus. Det finns annars en del såna bisarra mätstickor som har använts för att dissa vissa produkter och haussa andra till skyarna. Något som gjort det lätt för testare med förutfattad mening att snabbt och utan att blinka sänka omdömet kring en produkt. Praktexemplet var väl när man besviket upptäckte att A700 saknade topdisplay. Det skulle alla modeller värda att tas på allvar ha på den tiden. Det var nog för att få en del att stänga ögonlocken direkt. En bieffekt att toppdsiplay saknades gjorde att ett antal snabbknappar kunde få plats på ett bra ställe. Inte heller detta föll testarna på läppen, får då gnällde de över att knapparna satt på ett ställe de inte var vana vid från Canon och Nikon-kameror med topdisplay. Så det finns ju alltid något att "rynka ihop över" även om man sitter i skuggan.

Idag är det dessutom så att med vinklingsbar skärm och Live VIew så får man allt man behöver och mer därtill med hela bakdisplayen som en enda stor toppdisplay. Men vem bryr sig om det - less is more - en topdisplay ska det vara.

Till sist vill jag bara säga att det finns tre stycken som man alltid kan lite på när det gäller testande och det är förutom du själv Lennart, Micke Risedal och Joakim (Suede II). DxO mäter en kameras förutsättningar att leverera bildkvalitet vid olika ISO och det gör de bäst men de bryr sig inte om hur folk uppfattar bildernas kvalitet som kommer ur dessa kameror. Men det gör ni om ni ger er aldrig utan att borrat er ända ner i durken. Det är jag och många andra tacksamma för. Ibland känner jag att det nästan skulle vara på sin plats att vi salar till några slutarbyten för det måste vara många tusen bilder ni tillsammans tagit i testsyften (för det kan väl knappast vara för att dokumentera din sjöbod för Länsmuseets räkning du varir så flitig) :).

När det gäller A550, så vidhåller jag (trots att mycket är mycket bra som kommer ur den redan i JPEG) att kameran ofta överexponerar med följd att färgåtergivningen påverkas negativt om man inte ser upp. I solljus måste jag alltid ha min justerad minst -0,7. Är det molningt är den "on spot" dock. Jag har sett många taskiga överexponerade A550-bilder på nätet.

Men OM den då och då överexponerar (vilket inte är något unikt för kameror av alla märken och modeller att överexponera eller underexponera )så är det inget problem anser jag.... Där finns oftast massor av info att snabbt hämta hem i dom som man uppfattar överexponerade områdena..

Men OM den då och då överexponerar (vilket inte är något unikt för kameror av alla märken och modeller att överexponera eller underexponera )så är det inget problem anser jag.... Där finns oftast massor av info att snabbt hämta hem i dom som man uppfattar överexponerade områdena..

Visst, så kan man också se det men varför ska man då överhuvudtaget bry sig om hur kameror exponerar. Jag konstaterar bara att antalet testbilder på nätet från A5xx där dessa varit överexponerade sannolikt är fler från A550 än från de flesta andra kameror jag sett bilder från. Det fick mig nästan att avstå från köp. Min A350 är klart mycket bättre. Visst är det ett problem som lätt pareras men pareras måste det på något sätt. Jag måste säga att jag var förvånad hur mycket taskiga testbilder som lades ut från A5xx-testare och fotografer i början av A5xx liv.

Det är faktiskt först nu som dessa kameror kommer helt till sin rätt tillsammans med RAW-konverterare såsom DXO:s och Adobe Lightroom 3.0. Möjlighetenfinns väl även att Sony skruvat lite i firmware i senare exemplar än mitt men de första var inte helt OK enligt min mening i alla fall. De bilder jag såg på nätet hade exakt samma "sjuka" som mina egna så jag vet att detta inte gäller bara mitt ex.

Jag menade inte att du har fel. Bara att det är lätt ordnat .. Ledsen om jag skrev otydligt.

Det är lugnt men jag reagerade på när du skrev: "Men OM den då och då överexponerar .......så är det inget problem för mig anser jag", när jag vet att inte bara mitt ex. som alltid överexponerar i starkt ljus. Jag har väl bara lite svårt att få in att en mer modern kamera skulle ha sämre exponering än en äldre. Vi är ju lite bortskämda med att kamerahus brukar utvecklas till det bättre över tid. Det stärker mig dock i min övertygelse att gamla A350 fortfarande är den bästa kamera jag haft så långt på bas ISO. A550 har andra starka sidor och den för mig viktigaste är en klart mycket bättre AF.

Jag föredrar att få bilderna ur kameran i så bra skick som möjligt. Då är det absolut ett krav att exponeringen funkar. Igår var detta ingen omöjlighet rent tekniskt, så varför ska jag avstå från det idag när jag vet att Sony visat förr att de faktiskt kan fixa det?

Det är lugnt men jag reagerade på när du skrev: "Men OM den då och då överexponerar .......så är det inget problem för mig anser jag", när jag vet att inte bara mitt ex. som alltid överexponerar i starkt ljus. Jag har väl bara lite svårt att få in att en mer modern kamera skulle ha sämre exponering än en äldre. Vi är ju lite bortskämda med att kamerahus brukar utvecklas till det bättre över tid. Det stärker mig dock i min övertygelse att gamla A350 fortfarande är den bästa kamera jag haft så långt på bas ISO. A550 har andra starka sidor och den för mig viktigaste är en klart mycket bättre AF.

Jag föredrar att få bilderna ur kameran i så bra skick som möjligt. Då är det absolut ett krav att exponeringen funkar. Igår var detta ingen omöjlighet rent tekniskt, så varför ska jag avstå från det idag när jag vet att Sony visat förr att de faktiskt kan fixa det?

Jätteberöm. Så sunt, så vettigt, så många fler skulle absolut reagera som du gör här. av vilken rimlig anledning skall man inte reagera om en 3år nyare kamera helt plösligt exponerar sämre, även om det finns möjlighet att justera, A350 fick mycke beröm just för att den exponera så bra, även A380 fick beröm för detta. Läsre nyligen ett test av en Iphone, Samsungs nya värsting i9000 testarna reagerade på några konstigheter, och tog omedelbart kontakt med firman för att påtala problemen dom upptäckt . varför är det inte likadant inom kameravärlden. /Bengt.

Läsre nyligen ett test av en Iphone, Samsungs nya värsting i9000 testarna reagerade på några konstigheter, och tog omedelbart kontakt med firman för att påtala problemen dom upptäckt . varför är det inte likadant inom kameravärlden.
Varför tror du inte det är så inom kameravärlden?
Vad jag förstått så har många av de större testarna täta kontakter med kameratillverkarna. Gissningsvis är de även med på ett hörn i utvecklingsstadiet av kamerorna och får lämna synpunkter i ett tidigt skede. Däremot är det inte säkert att tillverkaren tar någon hänsyn till synpunkterna, utan tycker att deras egna idéer är bättre.

Varför tror du inte det är så inom kameravärlden?
Vad jag förstått så har många av de större testarna täta kontakter med kameratillverkarna. Gissningsvis är de även med på ett hörn i utvecklingsstadiet av kamerorna och får lämna synpunkter i ett tidigt skede. Däremot är det inte säkert att tillverkaren tar någon hänsyn till synpunkterna, utan tycker att deras egna idéer är bättre.

Där slog du huvudet på spiken, tyvärr är nog vissa tillverkare för stolta för att erkänna vissa fadäser. Jag mins någon gång på nittiotalet att tidningen Foto riktade anmärkningar om två Eos-kameror direkt till Canon, dom exponerade ganska så tokigt, foto tyckte detta var galet och ville ha en förklaring, canonfolket stog på sig med än den ena förklaringen efter den andra, hade alltså inte lust att lyssna på kritiken. Sedan dess har i alla fall inte jag läst i någon svensk tidning att man tar kontakt och undrar varför, Tex, den omtalade segheten hos Sony att förbättra iso-städningen, sånt skulle vara riktigt intressant att få höra, hur dom förklarar det. /Bengt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto