Re: Re: Råd & Röns kameratest
Sonnaren skrev:
Mörkertålighet?? Har aldrig hört talas om detta. Vad avses? Om RoR lanserar ett sådant begrepp är det verkligen amatörmässigt. Betyder det att kameran inte kan ligga i en stängd väska?
I övrigt är det nog så att RoR vänder sig till genomsnittsknäpparen med sina test, det finns ingen anledning att sätta sig på några höga hästar enbart för att man har ett specialintresse.
Det där var ett foruminlägg, inte ordvalet som man skulle ta till i en tidningsartikel. Ett sammanfattande ord för att slippa rada upp varenda litet delproblem. Du förstår säkert mycket väl vad jag menar; hur kameran presterar i de olika problem man får i dåligt ljus; brus, AF, ljusstyrka...
Däremot vet inte "genomsnittsknäpparen" hur viktigt det är med dessa saker. Han kommer att upptäcka det den hårda vägen.
Om du anser att R&R testar precis rätt saker så får du motivera dig. Jag vet att svärföräldrarna är ganska besvikna över att deras A70 har så segt AF, ett viktigt problem för alla som fotar och speciellt digitala konsumentkameror. En tjej jag känner är missnöjd med sin Casio, jag tror det är för att hon kör i usel upplösning för att hon kör på standardminnet. De är missnöjda på grund av vad jag tror är mycket vanliga konsumentproblem. Borde inte R&R fokusera på sånt?
Jag påstår inte att jag är något fotoproffs, men ändå ser jag att det är så mycket som är så fel, alldeles för mycket. Jag tycker snarast att det är pinsamt att R&R sätter sig på
sina höga hästar och bestämmer vilka kameror folk ska köpa på illa redovisade och illa valda grunder. Jag tycker det är viktigt att Sveriges opartiska konsumenttidning sköter sitt jobb.
Påståendet i annat inlägg att konsumenten skulle nöja sig med 640x480, det tror jag inte på. En vanlig konsument vill skriva ut på papper i minst 13x10 och gärna förstora de bästa. De som bara använder dem i datorn tror jag är en minoritet, en krympande minoritet till och med.