Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd & Röns kameratest

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför så mycket klagomål på kameratester utförda av R&R?
Vilken intresserad semesterfotograf, skulle läsa om tester, annat än i en facktidning för foto?
Råd & Rön har inga speciella fotojournalister, de skriver om det mesta, som saluförs, alltså är det bara en lätt vägledning, inför ett köp!

Varför piper alla? ,massa rådorönproffs kommer att köpa skitkassa(eller bra) kameror och ingen kan använda alla finesser...alltså kommer ni kunna rafsa åt er lite stålar genom att plåta bröllop,dop och liknande....efter dom sprungit på fotbollsmatcher och upptäckt att blixten med ledtal 2 inte går 300meter med vidvinkel läget och gubben är 3 mm hög på bilden.

Minns 70-talet när inget köp kunde göras med mindre än femtioelva tester hade genomlästs och analyserats. Då var tester i Råd&Rön de som vägde tyngst, ty det var Konsumentverket som genomförde dem.

Idaghar medborgaren blivit en aktiv konsument och läser inte tester inför ett köp, utan enbart på specifikationer och försäljares argumentation ligger till grund för beslyutet. Ibland räcker ett rykte om en kamera ska lanseras att konsumeten skriver upp sig på listor för att kommaöver ett exemplar.

Re: ???

Loj skrev:
Var det bara på Torbjörns och min dator det såg så ut då?
Det var ett förslag på formulering med medveten överdrift för att få dem att fatta. Är det så konstigt? Det är väl inget att hänga upp sig på?

För proffsen har förstås Niklas Johansson en poäng; färre amatörer kommer att få en bra start vilket ger bättre affärer. Kul för proffsen men det betyder i alla fall att R&R inte gör ett bra jobb.

Jag är förvånad över att det är så många som inte tycker att det är det minsta intressant eller ens lämpligt att få R&R att bättra sig, eller lägga av att testa saker de inte kan, men låt gå då, då skiter jag i det här.

RolandM skrev:

Idaghar medborgaren blivit en aktiv konsument och läser inte tester inför ett köp, utan enbart på specifikationer och försäljares argumentation ligger till grund för beslyutet. Ibland räcker ett rykte om en kamera ska lanseras att konsumeten skriver upp sig på listor för att kommaöver ett exemplar.
Vilken köplats har du?
:)

Glöm inte bort varumärkets betydelse också, skulle Apple lansera en digitalkamera skulle folk ligga i sovsäck utanför butiken, hur kass den än är. Och ve den tidning som skulle våga sänka den i ett test!

ulltand skrev:
Jag köpte en Elektrolux i förra veckan, och den funkar superbra :) Nu slipper jag diska för hand!
http://se.pricerunner.com/home-appliances/dishwashers/184551/details

OBS, Elgiganten är luriga med sina modeller. Därför är det svårt med prisjämförelser.
RoR har aldrig tagit med denna
http://www.skafte.se/products/Medisafe/produkt_siauto.htm
i sina tester av diskmaskiner.
Det är ju ett tungt bevis på hur värdelösa de är.
Folk över hela landet är helt ställda och kan inte på något sätt komma till rätta med problemet med diskning av rörformiga instrument, , laparoskop, bipolära tänger, och benskrapor.
Helt i analogi med kameratestet alltså....
Us

Re: Re: ???

Ragnemalm skrev:
Det var ett förslag på formulering med medveten överdrift för att få dem att fatta. Är det så konstigt? Det är väl inget att hänga upp sig på?

Nej, i och för sig inte,men frågan är om en sådan grov överdrift skulle ha haft det syfte du eftersträvar.

Ragnemalm skrev:

Jag är förvånad över att det är så många som inte tycker att det är det minsta intressant eller ens lämpligt att få R&R att bättra sig, eller lägga av att testa saker de inte kan, men låt gå då, då skiter jag i det här.

Visst bör ett test vara så relevant som möjligt, men vad som är viktigt att veta om en kamera varierar ju. Glöm inte att de som köper dessa kameror troligtvis inte har foto som hobby och att det som är viktigt för oss kanske inte alls är lika viktigt för dem.

Kirkegaard sa en gång att om man skall handleda en person måste man se världen på samma sätt som denne, förstå samma saker och förstå dennes värderingar annars blir handledningen värdelös. (Fritt översatt!) Jag tror på det och många skribenter i den här tråden missar det helt.

Jag känner mig ganska likgiltig för R&Rs kameratester liksom jag inte riktigt tar till mig när en datatidskrift gör ett liknande test. Vill jag ha en rescension av en kamera kollar jag med Phil Askey eller här på FS. På samma sätt som jag inte tropr alltför mycket på de fototidningar som då och då testar datorer...

Kritiken är befogad. Det är oerhört relevant för semesterfotografen om extra minneskort är svindyra (speciellt om det inte följer med något med kameran), hur snabb den är i reaktionerna och hur den klarar sämre ljusförhållande.

Det är ofta så att man ser bilder från folk som inte använt digitalkompakt tidigare som trycker av och sedan tror att bilden är tagen, för att inse att bilden tas ungefär när de hunnit vinkla ner den för att titta på displayen. Många blir förvånade när man säger till dem att skaffa mer minne än de 16MB som skickas med de flesta kameror idag och sedan säger man att de måste iaf ha lite högre upplösning för att kunna skriva ut en bild, då tittar de på en som man vore en utomjording och påpekar att de minsann sett på tv att man kan förstora sina bilder i datorn och att det blir jättebra.

Är det ett test som delvis är konsumentupplysning (som iaf tidigare var en uppgift som RoR sysslade med) så ska man upplysa om sådana självklara saker. Dessa är alltså saker som inte bara är självklara för oss amatörer och proffs utan även sådant som inte förr blir pinsamt uppenbart då den avsedda målgruppen för testet börjar använda sin nyinköpta kamera baserat på RoRs test.

tormig skrev:
Nu är det ju så att fotobutiker har sina egna skäl att rekommendera vissa märken (ett bra exempel är Expert och Sigma). Så det är klart att det är ett "problem" då när folk kommer in och referar till ett test som inte pekar ut fotobutikens favoritmärke som bästa köp.

Lite OT men.. Jag kan iofs bara tala för mig själv men detta var inte problemet utan snarare att man fick en missnöjd kund (som hade gått på R&Rs test istf min rek) som sedermera skulle lämna in åtskilliga rullar med i värsta fall halvkassa bilder många år framöver. Jag vill f.ö. minnas att marginalen på Sigmagluggarna inte skiljde sig så värst mycket (om ens alls) jämfört med Nikon/Canon. Däremot var man ju ensam om produkten, jfr inlägg om tvätt/diskmaskiner..

Minns 70-talet när inget köp kunde göras med mindre än femtioelva tester hade genomlästs och analyserats. Då var tester i Råd&Rön de som vägde tyngst, ty det var Konsumentverket som genomförde dem.

Min referens sträcker sig inte längre än 80-talet men jag känner igen mig i detta. De troende var orubbliga gällande R&R:s tester. Ve!

Loj skrev:
Semesterfotografen kan alldeles säkert avgöra själv vad som är relevant, tror jag...
Den kan den alldeles säkert, men det har inte RoR insett eller ansett och låter bli att redovisa all information och låta avgörandet ligga hos den som ska köpa kamera.

Skulle vara roligt att veta hur många här på fotosidan som läst hela testet.

Skulle vara roligt att veta vilka som reagerat på själva testen och vilka som reagerat på andras reaktion som ... ....

mvh
Göran

Som nog måste gå en sväng till bibblan i morron för att bilda sej en egen uppfattning:)

forry4U skrev:
Skulle vara roligt att veta hur många här på fotosidan som läst hela testet.

Skulle vara roligt att veta vilka som reagerat på själva testen och vilka som reagerat på andras reaktion som ... ....

mvh
Göran

Som nog måste gå en sväng till bibblan i morron för att bilda sej en egen uppfattning:)

Läste testet häromdagen.

Det var lite i stil med:
Nu har vi testat 8 bilar att åka på semester med.
Volvo var bäst för att den hade färgglada ventilhattar, motorhuv i samma färg som hela bilen och en rund ratt.

Ja, ni förstår, mest en massa bullshit som var helt irrelevant.

Fast en hel folkrörelse pga detta är nog lite till att ta i ;-)
/Jakob

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar