Annons

Råd och Rön testar kameror - A350 delad andraplats

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror jag är långt ifrån den ända i Sverige som såg dessa reklaminzoomningar i höstas samt vintras.... För det var snudd pinsamt att se hur öppet SVT sände reklamen..... Dold reklam bör ju just vara dold och inte så öppet så man inte kan missa det... :)

Det är skilnad på vad fotografen zommar in på och reklam.
Reklam betalar någon för.
När du skriver smygreklam så antyder du att någon, mest troligt Nikon har betalt för att SVT ska zooma in på deras logga.

Då är det väl bättre att gnälla på de evenemang som har sponsorer och därigenom får sponsorn sin logga utsmetad i SVT när reklamfria SVT säger "Denna sändning sponsras av xx, yy och zz"

Där har du jädrar inget smyg alls utan en larvig omskrivning för att kringgå SVT:s direktiv.

Sedan kan man ju fråga sig vem som betalar för att det zommas in på unga snygga tjejjer stup i kvarten ;-)

När du skriver smygreklam så antyder du att någon, mest troligt Nikon har betalt för att SVT ska zooma in på deras logga.

Du bör lära dig läsa samt förstå vad folk skriver..

Det handlade om Bias... Och oavsett du tycker dig kunna läsa in det ena eller det andra upphörde blixtsnabbt detta inzoomande direkt efter min lilla fråga om denna sak till SVT... För man skriver ju till SVT som företag och inte enskillda kameramän..Dom har inga egna mailadresser.. Utan det bli företaget SVT´s adress man skriver till.. Och som där sedan ansvariga tar tag i saker om dom anser där finns fog för det...! Annars sker ju ingenting om där ingen grund finns för ingripande..

Och i detta fall med inzoomandena av Nikonkamerors logga ideligen så fann dom internt tydligen skäl själva efter mina lilla fråga om saken att "ta tag" i saken eftersom uppenbarligen detta reklamzoomande stoppades omgående på nyheternas repotage samt interviewer.....

och som sagt.. Mina rader handlade om bias.. Inte om betalningar mm...

Men bra du är vaken Kjell M.. Men var gärna lite mer vaken så slipper man sitta med rättelser utav dina inlästa saker som aldrig varit på tapeten.....

Du bör lära dig läsa samt förstå vad folk skriver..

Får man fråga vad du åt till frukost, eller var det sömnen som inte infann sig i natt?

Om du inte vill att jag ska läsa ordet "reklam" i ditt inlägg så får du väl låta bli att skriva det.

Bita huvudet av mig för att jag påpekar att du använder ordet lite felaktigt är inte nödvändigt.

Uppför dig lite bättre i fortsättningen va?

Ja det kallas faktiskt för reklam då det sänds ut över hela Sveriges befolkning via TV . Betald eller inte.. Reklam kallas det i alla fall.......

Och det handlar om bias för märket från kameramännens sida då det är återkommande i extremt stor övervikt (man kan säga enbart.) samma märke som dessa kameramän inzoomade innan det stoppades...

Och uppenbarligen ansåg dom överordnade bestämmande efter dom fått min lilla fråga om saken på denna stads-tv-station att där förelåg skäl att "styra upp fenomenet" eftersom detta stoppades omgående...

Mer finns inte att säga om detta ...

Tillbaks till topic..

Börjar det inte visa sig att R&R faktiskt inte haft så stora faktafel i sin test??

Ja det kallas faktiskt för reklam då det sänds ut över hela Sveriges befolkning via TV . Betald eller inte.. Reklam kallas det i alla fall.......

Och det handlar om bias för märket från kameramännens sida då det är återkommande i extremt stor övervikt (man kan säga enbart.) samma märke som dessa kameramän inzoomade innan det stoppades...

Och uppenbarligen ansåg dom överordnade bestämmande efter dom fått min lilla fråga om saken på denna stads-tv-station att där förelåg skäl att "styra upp fenomenet" eftersom detta stoppades omgående...

Mer finns inte att säga om detta ...

Vi kan ju ta definitionen av reklam hos Nationalencyklopedin:
Reklam, marknadsföringsåtgärd avsedd att påverka försäljningen av en vara eller en tjänst, t.ex. via betalt utrymme i olika medier.

Du använder ordet felaktigt hur gärna du än vill få till det att jag tolkar ditt inlägg fel.

Har följt hela tråden, och även bidragit lite emellanåt, och har några korta reflektioner. Och ja, jag har en D90, så jag är förmodligen inte helt objektiv. Men jag skall försöka.

(Jag har haft D80 innan, vilket i princip är D60, och testkört 400D ett tag, vilket är 1000D ungefär - så jag är inte helt partisk).

1) "Bästa kameran".

Detta är det första som stör mig.
Hade man skrivit "Bästa kameran för nybörjan, som bara... 1) kör med fullautomatik 2) printar i 10x15 3) bara fotar när det är soligt och använder iso <400" då hade jag haft större förståelse förståelse för testet.

Rubriken, och andemeningen, med "bästa kameran" får läsaren att tro att kameran är just "bäst" - och "bäst" oavsett pris! Men bäst på vadå?

Att man inte redogör för definitionen "bäst" är helt vansinnigt. Hade jag skrivit en c-uppsats på jmk med samma vinkling hade jag blivit utskrattad.

Jag kan inte heller sluta tänka på vad som hade hänt med resultatet om testarna orkat göra två små ändringar i D90n: 1) ändrat till programautomatik 2) ändrat till vivid-läge. Då blir det skarpare och färger som sticker ut. Precis vad alla tror att nybörjare vill ha alltså.

Dessutom: Att RådochRön nedvärderar nybörjaren då man tror att denna alltid kommer att använda autoläget är på gränsen till fräckt. Jag tror att nybörjaren efter några månader börjar fingra på A- eller S-läget. Vad händer då med resultaten?

En sak till: skall man bara köra auto, i fullt dagsljus, med 10x15printar - är inte t ex Panasonic LX3 ett bättre val? Eller Canon G10? Lättare, billigare, större zoomomfång.

Och när dessutom DN köper rubriken rakt av, och skriver "bästa kameran är den billigaste" ja, det är då det börjar bli riktigt allvarligt. DN är den "fina" tidningen, vars redaktionella innehåll är nirvana för alla kameramärken. Vad de skriver är viktigare än alla kampanjer, annonser och webbsidor. De har trovärdighet. Sånt kan man inte köpa. Det är därför Nikons marknadsavdelning blev så aktiv. Jag förstår dem, men kanske inte deras tillvägagångssätt.

2) "Övrig media förutom Råd&Rön är snällare mot Nikon p g a deras annonspåverkan".

Detta är något av trådens lågvattenmärke. Att tro att seriösa journalister på de allra flesta fototidningarna skulle riskera inte bara sin egna trovärdighet, utan även hela tidningens, är helt otroligt. Journalister skriver i absoluta majoriteten av fallen objektivt. Annars är de inte journalister, utan arbetar i reklambranschen. Vilket är en helt annan sak.

3) "Det är inte mer än rätt att Nikon för en gångs skull får känna på lite hård kritik".

Många ser testet som en slags revansch. Och visst är det kul att se "storebror" åka på däng någon gång, jag kan hålla med om det. Men till vilket pris som helst? Även om det är med mycket märkliga testparametrar?

Som sagt - hade Råd och Rön varit tydligare vad man testar, hur man testar, och till vilka man testar - då hade förmodligen denna tråd aldrig skapats. R&R har journalistiskt slarvat, d e t är det allvarliga.

Detta är något av trådens lågvattenmärke. Att tro att seriösa journalister på de allra flesta fototidningarna skulle riskera inte bara sin egna trovärdighet, utan även hela tidningens, är helt otroligt. Journalister skriver i absoluta majoriteten av fallen objektivt.

Har du möjligen nån länk till något enligt dig bra exempel på en Svensk objektiv test ?

Mvh
Tobbe.

Vi kan ju ta definitionen av reklam hos Nationalencyklopedin:
Reklam, marknadsföringsåtgärd avsedd att påverka försäljningen av en vara eller en tjänst, t.ex. via betalt utrymme i olika medier.

Du använder ordet felaktigt hur gärna du än vill få till det att jag tolkar ditt inlägg fel.

Även om du stryker under betalt så försvinner inte t.ex före. Till exempel, alltså att de inte nödvändigtvis är betalt...

Dagarna som skakade Sverige

.

Råd&Rön publicering av ett kameratest slog ner som en bomb i Foto-Sverige. Aldrig tidigare och utan förvarning har ett test rört upp sådana känslor för prylägare.

Helt plötsligt är tusentals människor bekymrade över andra människor kommande inköp, som eventuellt skulle kunna baseras på Råd&Rön's tester, som kommer att ge katastrof dåliga bilder för de oinvigda i hemligheten med att få till en bra bild.

Internationell press följer dramat och döpt det till fotosidansyndromet;
- När människor får en konstig relation till sitt varumärke.

Aluminiumfolie hamstras av fotograferna i stora mängder, på flera orter rapporteras det att det är slut på alufolie i butikerna.
Eskil, ICA-handlare i Ebberöd " - Vi blev tagna på sängen, ingen förvarning kom från Råd&Rön eller "Röd&Död" som han uttrycker sig. Vi förlorar 10-talas kronor varje dag genom att inte kunna leverera aliminumfolie, med griniga kunder som resultat. Sossarna fel när infrastrukturen fallerar, de måste vidta åtgärder och det är snabbt."

Ett stort Svenskt trauma, men som nu saknar en Ebbe Carlsson att reda ut spåren.

Leif G.W Persson kommer att skriva boken "Mellan sommarens kort och vinterns bilder" där bakgrunden till varför test ser ut som det gör, avslöjas i detalj.

TT

Mycket bra avslut på något i stort sett meningslöst.

Avslut har nog (?) inte kommit ännu.. Det lär ju kanske komma när Råd & Rön går ut med sitt svar i sin tidning via "öppet svar" på Nikons alla dumheter dom hittat på med tex öppna "tiggar"brev till "sina trupper" användarna samt recensenterna...

Så det blir nog inte avslut än på ett tag....Men detta får vi säkerligen se framöver...Eller så glöms detta bara bort vilket det hade gjort om Nikon bara låtit bli att tramsa som "prinsessan på ärten" pga en test inte ansåg dom bäst...

Sådant råkar andra märken ut för ... No big deal...

Senast ändrad:
men det va då...

Här har man gått o lagt en förmögenhet (för mig) på den sämsta kameran (D90) det är så typiskt mig!!! :)

Jag tycker att Råd & Röns svar var välformulerat och bemötte på ett bra sätt Nikons m.fl. invändningar.

Bra poänger i Råd&Röns svar. Ska bli spännande att se om Fotosidan gör en framsideartikel om svaret också, som de gjorde med Nikons (nu rätt hårt sågade) kritik mot testet... men Råd&Rön sponsrar ju inte FS :)

Företagen har respekt för R&R. När de för några år sen testade dammsugare och många inte fungerade så bra pga av dåligt sugmunstycke, lär vara mycket betydelsefullt för hur effektivt dammsugaren fungerar, tillverkarna fick eld i baken och uppgraderade omedelbart sina munstycken för ny testning.

Även om R&R:s testare skulle ha gjort ett antal misstag är Nikons reaktion under all kritik, ogenomtänkt, hafsigt och stöddigt utan att ha på fötterna. Kan man misstänka att de är vana vid betydligt servilare ”testare”?

Ärligt talat är den granskande sk journalistiken inom foto och inte minst data inte speciellt imponerande generellt sett. Till stor del verkar det bestå av förvisso entusiastiska ”nördar” men som mest hyllar de stora företagens produkter. Det är närmast löjligt när man läser sk recensioner av Ligthroom, photoshop etc. oftast låter de värre än företagens egna reklambroschyrer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar