Annons

Rätt färg på bärbar pc ?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan-2

Avslutat medlemskap
Någon som rekomendera en bärbar pc med bästa skärm för att få någerlunda bra färger
gärna någon som är kalibrerbar med eyeone2 .
 
självklart "på kontoret" andvänds bra skärm, men är man tvungen sända bilder on location !
Något pc -fabrikat som har bättre skärm än andra ??
 
Hur ligger det till med Macbook pro? Jag ska köpa en sån för att jag gillar OS X och för att datorn är smutt men har inte koll på huruvida skärmarna är bra?
 
Ursäkta en "... men-han-har-ju-inga-kläder-fråga";

Vad är definitionen på "bra skärm"? Räcker det med att den ska gå att kalibrera?
 
Jag hade tidigare en IBM t42p och den hade väldigt bra skärm för en laptop. Kalibererbar, bra betraktningsvinklar och bra upplösning.

Har dock bytt till en fujitsu-siemens lifebook (s7110 med den XGA-skärm) pga prio på prestanda/vikt och den har rätt OK skärm även om den inte är lika bra som IBM. Fortfarnade kalibrerbar med eyeone2, men den tappar i ljusstyrka vid sneda betraktningsvinklar.

Har även en billigare Dell med riktigt dålig skärm. (antar att dyrare Dell är bättre)
 
Då är det min uppfattning att det inte finns två bärbara med tillräckligt stor betraktningvinkel för att bibehålla färgerna så att två huvuden får plats att titta på samma bild - med mindre än att de sitter öra-vid-öra.
 
tannler skrev:
Då är det min uppfattning att det inte finns två bärbara med tillräckligt stor betraktningvinkel för att bibehålla färgerna så att två huvuden får plats att titta på samma bild - med mindre än att de sitter öra-vid-öra.

Hej!

Jag måste olyckligtvis instämma. Nästan alla bärbara datorer har skärmar med en panelteknik som leder till trista färgförändringar beroende på betraktningsvinkeln. Så vitt jag känner till säljs det inga bärbara idag vars skärmar har samma panelteknik som bra lösa skärmar. Orsakerna till detta är flera, men pris och strömförbrukning lär vara de två viktigaste.

Sedan har bärbara det problemet att det hittills varit mycket svårt att få till jämn bakgrundsbelysning -- vi vill ju ha dem tunna och smidiga vilket begränsar utrymmet för en bra belysning. Kanske kan led-tekniken på sikt förändra detta.

Sist men inte minst har jag ännu heller aldrig sett en bärbar vars skärm kan kalibreras (justera rgb-mix, justera gamma osv).

Problemet med bakgrundsbelysning är i alla fall i dagsläget svårt att göra något åt, men de andra två problemen borde inte vara speciellt svåra att lösa.

Hur många fotografer runt om i världen skulle inte betala några tusen extra och leva med sämre batteritid om de hade en bärbar vars skärm byggde på en riktigt bra panel som dessutom kunder kalibreras, helst direkt hårdvarukalibrering?

Jag tror det är en större marknad än vad någon laptop-tillverkare verkar inse.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.