Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rätt exponering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Hur vet man att man exponerar rätt ? Jag försöker lära mig att exponera manuellt.
Låt säga att jag skall åka iväg och fota en hästtävling.
Jag väljer tex en slutartid som jag tror fryser bilden 1/1000, så att hästen och ryttaren inte har rörelseoskärpa och så väljer jag en bländare så att exponeringsmätaren är i mitten.
Exemplet är i solsken så jag har satt fast ISO till 100.
Tänker jag rätt ? Eller hur gör ni ?
 
Hur vet man att man exponerar rätt ? Jag försöker lära mig att exponera manuellt.
Låt säga att jag skall åka iväg och fota en hästtävling.
Jag väljer tex en slutartid som jag tror fryser bilden 1/1000, så att hästen och ryttaren inte har rörelseoskärpa och så väljer jag en bländare så att exponeringsmätaren är i mitten.
Exemplet är i solsken så jag har satt fast ISO till 100.
Tänker jag rätt ? Eller hur gör ni ?

Tja, det är ju ett sätt att göra det på. Ett annat är att ställa in kameran på slutarprioritet (T eller Tv) läget på lägesratten. Då väljer du slutartid och kameran anpassare bländare åt dig. Om det sedan passar med det skärpedjup du tänkt dig eller ej, det är en annan fråga. Vrider du upp ISO talet kommer kameran att kompensera genom att välja en mindre bländaröppning.

Men det finns ju alla möjliga vis att kombinera slutartid/bländaröppning & ISO-känslighet på.
 
Att mätaren står på mitten betyder inte att det är rätt,mäter du mot en svart eller vit yta så tror kamerans ljusmätare att det är mörkt eller ljust ute och då får man felexponerade bilder,du ska mäta mot ett yta som motsvarar 18% grå eller om du kan mäta infallande ljus då behöver du inte ta hänsyn till motivet men då gäller oftast lös mätare.
 
En briljant avslutning av Erik, att vara nöjd själv är det viktigaste tycker jag. Om du dessutom fotar i raw så kan du göra en del justeringar och bli ännu mer nöjd.
 
Det här är EN tråd av många:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131532&highlight=exponering

eller
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=136197&highlight=exponering

O en motivering till manuell exponering:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=122943&highlight=exponering

O det enkla svaret på din fråga hur man vet om man gjort rätt är:
DU är nöjd o glad med hur det blev.
Ligger en poäng i det du skriver :)
Tack för länkarna.
 
Så vad menar du då?

Jag menar hur man gör för att få den bästa exponeringen och hur man vet att det blir det , enligt en del så räcker det inte att exponeringsmätaren i kameran är i mitten.

När man använder objektiv med IS och kör med snabba slutartider, skall man använda IS eller Ej ?
En del här på FS säger att man skall det andra inte. Hur är det egentligen med det ? Någon som har stenkoll ?
 
Med en digitalkamera är det lätt att kolla exponeringen lär dig histogrammet finns på tex luminous-landskape
Hur man tolkar den. Ang is den är till för att hjälpa dig få,skarpa bilder utan skakningsoskärpa den ska vara på jämnt utom när kameran är på stativ tex om man vill ha nytta av den. Oftast med is kan du ta bilder mellan 3-5 gånger längre slutartid utan skaknings oskärpa.
 
Jag menar hur man gör för att få den bästa exponeringen och hur man vet att det blir det , enligt en del så räcker det inte att exponeringsmätaren i kameran är i mitten.

När man använder objektiv med IS och kör med snabba slutartider, skall man använda IS eller Ej ?
En del här på FS säger att man skall det andra inte. Hur är det egentligen med det ? Någon som har stenkoll ?

Hej, när det gäller exponeringen så är det ju som redan nämnts i tråden egentligen bara du själv som kan avgöra hur du vill ha bilden exponerad - jag tror inte att man kan säga nåt generellt om hur man ska göra för att få den bästa exponeringen.

Om jag trots det ska försöka ge nåt råd så använder jag det exempel du tog upp i början – hästtävling i solsken. I en hästtävling kan man gissa att det förekommer vita motiv (hästar, ryttarkläder etc) som man inte vill ha alltför överexponerade/utfrätta. Då skulle i mitt tycke ”rätt exponering” vara att exponera så ljust som möjligt, men utan att ljusa detaljer i solsken blir helt utfrätta.

För att hitta en vettig exponering skulle jag i det exemplet använda kamerans hjälpmedel (histogram, högdagervarning) för att hitta en exponering där vita inslag i solsken börjar bli utfrätta (lite blink för högdagervarning på displayen), och sen eventuellt öka på exponeringen nåt tredjedelssteg till. (Då är råfilens högdagrar förmodligen inte utfrätta ”på riktigt”.)

Förutsatt att ljusförhållanden är någorlunda konstanta så tycker jag att det ger bäst resultat i ett sånt här fall att låsa exponeringen manuellt. Låter man kamerans automatik välja exponering så kommer man att få olika ljusa bilder beroende på vad som finns innanför ramen när man trycker av, och det kan bli lite meckigt att i efterarbetet få en serie bilder enhetliga. Om du däremot har växlande molnighet på din hästtävling så är det antagligen bäst att låta kameran välja exponering - det brukar ju för det mesta bli helt OK.

När det gäller IS eller ej vid snabba slutartider så använder jag båda varianterna. Som default har jag IS på, men i vissa situationer tycker jag att det är bättre att stänga av den. Ett exempel på när jag kör utan är om jag planlöst viftar runt med kameran för att följa nåt motiv (hockeyspelare, fjäril etc) och trycker av hastigt då och då. Om motivet däremot är mera statiskt och jag har tid att låta IS komma igång nån halvsekund så kör jag nästan alltid med IS på.

Lycka till!
 
Om syftet är att som slutresultat få en ren bild med minimalt brus så är svaret enkelt:

Rätt exponering vid fotograferingen är så ljust som möjligt, utan att någonting blir utbränt. Då har man maximerat signal-brusförhållandet. "ETTR: Expose To The Right".

Därefter kan man mörka ner hela eller delar av bilden i bildbehandlingen. Alla andra arbetssätt ger en brusigare bild.




Om syftet däremot är att få en "trevlig" bild direkt ur kameran så är svaret beroende på personligt tycke och smak, som de flesta här är inne på.
 
Alltså alla är väl lite nojiga i början.

Se det så här. En modern digitalkamera är ett fantastiskt instrument. Det gör väldigt sällan fel.
O det klart utvecklingen har snart hållt på i 75 år när det gäller ljusmätare.

Välj det mätsätt som passar bäst för stunden.
Normalt - evaluerande mätning
Motivet i mitten - ja då KAN centrumvägt vara ett vettigt alternativ.
Noggrannt - spotmätning men det kräver att man har tid o tänker efter. O när man vet hur man skall tänka så kommer det också att funka smidigt.

Mätarna är riktigt bra men de kan luras i några fall.
Motljus, mycket ljusa delar-havet/himmel, Highkey och lowkey.
Efter ett tag så lär man sig dessa ljussituationer o KANSKE hinner man kompensera för det när man tar bilden.
 
Två ganska separata frågor.

Jag menar hur man gör för att få den bästa exponeringen och hur man vet att det blir det , enligt en del så räcker det inte att exponeringsmätaren i kameran är i mitten.
Den bästa exponeringen är ett svårtytt begrepp. Det finns ingen absolut bästa exponering, utan det beror på vad fotografen är ute efter för resultat.

För det mesta kan man nog säga att kamerans förslag på exponering är det bästa, så man vinner inte mycket på att ställa in exponeringen manuellt. I de allra flesta fall är det bättre och snabbare att använda tidsförval (det brukar vara S-läget på de flesta kameror) om man vill styra slutartiden själv, t.ex. för att frysa rörelser. Kameran väljer då lämplig bländare för bästa exponering. Alternativt att man använder bländarförval (brukar vara A-läget) om man själv vill bestämma bländare (t.ex. för att styra skärpedjupet). Kameran väljer då lämplig slutartid för bästa exponering.

Ibland kan det fungera alldeles utmärkt att använda P-läget och låta kameran välja slutartid och bländare helt automatiskt. En del kameror medger då att man förskjuter slutartids/bländar-kombinationen så man har i praktiken lika mycket kontroll som i A- eller S-läget. Det är mest en smaksak hur man vill arbeta.

M-läget kan vara användbart i knepiga ljussituationer, eller när ljuset runt omkring motiver skiftar snabbt medan motivet befinner sig i stabilt ljus. Då gör man en ljusmätning, ställer in den slutartids/bländar-kombination man vill ha och låter den stå där så länge man fotografera samma motiv.

När man använder objektiv med IS och kör med snabba slutartider, skall man använda IS eller Ej ?
En del här på FS säger att man skall det andra inte. Hur är det egentligen med det ? Någon som har stenkoll ?
Det vanliga är att man alltid kan ha IS på när man fotograferar handhållet. Vid korta slutartider gör den förstås mindre nytta, men den gör heller ingen skada.

Det enda tillfälle då man bör stänga av IS för att den kan vara till besvär är när kameran är monterad på objektiv. En del objektiv klarar dock av att känna av att de sitter på ett stativ och "stänger av" IS själva.
 
Hur vet man att man exponerar rätt ? Jag försöker lära mig att exponera manuellt.
Låt säga att jag skall åka iväg och fota en hästtävling.
Jag väljer tex en slutartid som jag tror fryser bilden 1/1000, så att hästen och ryttaren inte har rörelseoskärpa och så väljer jag en bländare så att exponeringsmätaren är i mitten.
Exemplet är i solsken så jag har satt fast ISO till 100.
Tänker jag rätt ? Eller hur gör ni ?

Jag brukar sätta exponeringen på himlen om jag fotar utomhus.
Om man fotar i raw och det tex är solnedgång så kan bilden bli rätt mörk och kännas underexponerad. Mätaren kanske visar på minus 5 steg. När jag sedan är i lightroom så drar jag bort skuggorna ur bilden och vips blir bilden ljusare men himlen behåller sin vackra nyans.

Sätter jag direkt exponeringen på hästen så kanske himlen blir vit i stället. Och blir den aldeles för vit så kan jag inte längre återta alla fina färger i lightroom.
 
Pest eller kolera

Om det är väldigt dåligt ljus när man fotar sport inomhus , vilket är bäst för slutbilden.
Mkt högt ISO och sedan brusreducera eller lågt ISO men underexponerad bild och dra upp exponeringen i LR ? Eller blir slut resultatet samma ?
 
Enligt mig får du bättre bilder med högt iso och brusreducering i LR än en mycket underexponerad bild som du drar upp exponeringen på. Jag har en gammal canon 40D och då får jag mycket färgbrus om jag tvingas justera upp exponeringen för mycket samtidigt som färgerna blir väldigt bleka och kräver mer mättnad än annars.
 
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto