Annons

Räkna ut förstoring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jovik

Medlem
Jag letar efter en formel för att kunna räkna ut hur mycket ett objektiv med en viss brännvidd förstorar objektet som fotograferas.
Jag vet att förstoringen på ett teleskop kan beräknas genom att dela teleskopets brännvidd med okularets brännvidd.

Men hur räknar man när en systemkamera sitter i primärfokus på objektivet/teleskopet(dvs utan okular)?

"d = f * (2 + m + 1/m) eller
f = d / (2 + m + 1/m)

d = avstånd (distance)
f= brännvidd (focal length)
m= avbildningsskala (magnification)"

Källa: http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Observera att "förstoringen" beror på sensorns/filmrutans storlek, då avbildningsskalan inte har med denna att göra. 1:1 ger olika utsnitt på olika stor sensor/filmruta.

Edit: Ska du jämföra med ett teleskop så är motsvarigheten bildvinkel, vilket beror av brännvidd och sensor/filmstorlek. Den förstoringsgrad du ser med kameran vid ögat beror förstås också på sökarens storlek.

Tack så mycket Martin!

Jag är osäker om det går att lös mitt problem med hjälp av matematiken som presenteras där.

Jag brukar utföra astronomiska observationer med ett refraktorteleskop med brännvidd på 1200mm. Det är möjligt att använda teleskopet som objektiv till en systemkamera men problem jag får dras med då är att jag måste fokusera manuellt. Därför är jag intresserad av att skaffa ett objektiv avsett för foto istället. Eftersom jag redan vet vilken förstoring som astronomiska objekt bör ha för att ses så skulle det underlätta väldigt om det gick att relatera till ett objektivs brännvidd tillsammans med kamera.

samma

Fotar du med ett teleskop med brännvid 1200 mm (utan okular) motsvarar detta att du använder ett teleobjektiv med 1200mm brännvid. Varför skulle det vara annorlunda?

Tack!

Att jag missade detta efter flera timmars sökande. Tänk vad ett litet bindestreck kan betyda;)

Senast ändrad:
Tony: Nu missförstod du mig(kanske var det jag som uttryckte mig slarvigt?).
Jag ska inte använda ett objektiv på 1200mm utan ett med betydligt kortare brännvidd. Därför ville jag hitta ett sätt att få fram hur mycket en viss brännvidd kommer att förstora objektet.

Du är nog inte ute efter förstoringen i absoluta tal, vilken M brukat beteckna i fotografiska sammanhang, utan bara att jämföra med 1200 mm, och då blir det riktigt enkelt.

Använder du t ex 300 mm får du en 4 ggr mindre förstoring, dvs du täcker in en yta på himlen som är 4 ggr bredare, eller 16 ggr större i yta.

Formlerna i första svaret har relevans när du fotograferar något på relativt kort och känt avstånd. På avstånd avsevärt större än brännvidden kan du approximera förstoringen med brännvidd/avstånd, och eftersom avståndet här är konstant "oändligheten" är förstoringen alltså proportionell mot brännvidden.

Jovik skrev:
Tony: Nu missförstod du mig(kanske var det jag som uttryckte mig slarvigt?).
Jag ska inte använda ett objektiv på 1200mm utan ett med betydligt kortare brännvidd. Därför ville jag hitta ett sätt att få fram hur mycket en viss brännvidd kommer att förstora objektet.
Hmm, det kanske blir bökigare. Men bildvinkeln måste fortfarande vara det som är intressant. Detta är som sagt knutet till brännvidd och sensorstorlek.
Ska man fota exempelvis månen så kan man ju lätt kolla vilken bildvinkel som behövs genom att hålla en linjal framför sig med sträckta armar. Då har du mått för månens diameter på linjalen och avståndet från linjalen till ditt öga, vilket med lite enkel räkning ger dig bildvinkeln som krävs för att fylla en hel filmruta med ett stycke måne. Likadant kan du förstås göra med stjärnbilder och annat.

Edit: Hela begreppet förstoring funkar inte utan att räkna med ett okular, eftersom det ju kommer att hamna på en filmruta/sensor. Förstoring talar man ju om när man jämför skillnaden i skenbar storlek med och utan kikare för ditt öga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar