Annons

Räkna om mm till X-zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

eerik

Medlem
ur räknar man om ett mm tal på ett objektiv till x-zoom, om ni först vad jag menar.

Fins det en omräkningskonstant, eller hur funkar det?
Hur många gånger zoom är tex, 55mm, 100mm, 200mm, 300mm?

Jag fattar noll.... (nybörjare som man är)
 
Antal ggr zoom säger egentligen inget om hur många mm det är. Det är bara längsta brännvidden dividerat med kortaste brännvidden.

Ett 5x zoom kan alltså vara 6-30mm, 20-100mm eller 100-500mm. Fritt valt ;-)
 
eerik skrev:
ur räknar man om ett mm tal på ett objektiv till x-zoom, om ni först vad jag menar.

Fins det en omräkningskonstant, eller hur funkar det?
Hur många gånger zoom är tex, 55mm, 100mm, 200mm, 300mm?

Jag fattar noll.... (nybörjare som man är)

Det är ingen zoom alls. Ett zoomobjektiv är helt enkelt bara ett objektiv med variabel brännvidd som t.ex. 24-70mm vilket ger ca 2,9x "zoom". (70/24=2,92) Men det brukar man nästan aldrig använda för lite seriösare objektiv. Mer "zoom" ger i regel även sämre objektiv skärpemässigt jämfört med "ingen" zoom.
 
Erik.

Zoom är en sak Tele en annan.

Zoom är ett objektiv med variabel brännvid. Det finns Vidvinkel-, Normal- och Telezoomar.

Ex.
Canon 17-40 är ett Vidvinkelzoom, 2.3 ggr zoom
Canon 28-70 är ett Normalzoom, 2.5 ggr zoom
Canon 70-200 är ett Telezoom, 2.8 ggr zoom

Tele är objektiv med brännvidd större än 50mm.

"Förstoringsfaktorn", "hur mycket närmare" du kommer motivet bestäms av brännvidd delat med normalbrännvidden 50mm.

Med ett 200mm tele upplever du att motiven kommer 200/50=4 ggr närmare.

Sen blir det ytterligare lite annorlunda med dagens DSLR med crop-faktor 1.6 etc.

/Anders
 
Nu bara måste jag förvirra ytterligare :D
Och leka lite messershmitter :)

Tele är egentligen en beskrivning på objektivets interna konstruktion, att det har en inbygd tele-converter (bakersta linsgruppen).

Det finns altså objektiv med lång brännvidd som inte har inbygd teleconverter, således är de objektiven inga teleobjektiv :)
Dessa benämns just med "lång brännvidd".
 
Du menar alltså att tele-foner, tele-visionsapparater osv har inbyggd telekonverter?
Tele kommer väl svjv jag vet från "avlägsen" eller liknande. Dvs, man tar bilder på avlägsna föremål med ett tele-objektiv.
 
teleskop

dumbo skrev:

Tele kommer väl svjv jag vet från "avlägsen" eller liknande. Dvs, man tar bilder på avlägsna föremål med ett tele-objektiv.

En annan variant är att namnet kommer från Teleskop. När långa brännvidder på objektiven gjordes kortare genom flera linser var det sim sala bim som att trycka ihop ett handhållet teleskop.
Ni vet en sån där dom har på skepp i gamla filmer.
 
dumbo skrev:
Du menar alltså att tele-foner, tele-visionsapparater osv har inbyggd telekonverter?
Tele kommer väl svjv jag vet från "avlägsen" eller liknande. Dvs, man tar bilder på avlägsna föremål med ett tele-objektiv.

Driver du med mig eller? Du kan väl knappast tro att jag påstår att det skulle sitta en telekonverter i alla apparater som har ordet "tele" i sitt namn?
Men ja, ordet "tele" har samma betydelse som i telefon.

Har du nånsin funderat på hur ett objektiv kan vara kortare än sin brännvidd? Det är just för att det är ett kortare objektiv som har kompletterats med en telekonvertergrupp längst bak.
 
Jag glömde att nämna att i princip alla dagens objektiv med längre brännvidder är av tele-konstruktion.
 
Vad kallas ett "teleobjektiv" som inte har denna inbyggda telekonverter?
Om jag monterar en telekonverter bakom en vidvinkel så blir det helt plötsligt ett teleobjektiv, trots att den är kortare än en normal?
 
Om jag inte missminner mig så har Leitz/Leica gjort två varianter av sin 90mm där den ena varianten heter "Elmarit" och den andra "Tele-Elmarit" och den senare är en kortare "äkta" Telekonstruktion.

Rätta mig om jag har fel.

/Stefan T
 
dumbo skrev:
Vad kallas ett "teleobjektiv" som inte har denna inbyggda telekonverter?
Om jag monterar en telekonverter bakom en vidvinkel så blir det helt plötsligt ett teleobjektiv, trots att den är kortare än en normal?

Det kallas objektiv med lång brännvidd :)

Nja, jag vet inte vad man ska kalla det..sätter du en 2X converter på en 24-mm vidvinkel så blir ju brännvidden normal. Och man kan ju inte säga att objektivet är av telekonstruktion, det är ju när den bakersta linsgruppen är av teleconvertertyp som det benämns teleobjektiv. Allt det här är ju egentligen oviktigt, jag ville bara flika in det för att det kan vara kul att veta :)
 
SteffeT skrev:
Om jag inte missminner mig så har Leitz/Leica gjort två varianter av sin 90mm där den ena varianten heter "Elmarit" och den andra "Tele-Elmarit" och den senare är en kortare "äkta" Telekonstruktion.

Rätta mig om jag har fel.

/Stefan T

Helt korrekt!
 
ANNONS