Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

QP Card

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Har skaffat QP card för vitbalansen och laddat ner programvaran. Bilderna blir mörkare o sunkigare när jag kör QPcard och justerar vitbalansen i datorn, brukar bli mycket bättre att ställa vitbalansen manuellt i kameran. Vad gör jag för fel?

Gunnar
 
Hej
Visar bild som är tagen i glödljus, sedan vitbalanserad med hjälp av QP-card.
Fungerar utan problem för mig...
 
Senast ändrad:
ok. jag har qp med färg på, är den sämre? vag vitbalanserar manuellt innan jag qp:fotar. ska jag ta den bilden på vitbalans auto?
 
Jag fick mina QPCards igår. Verkligen bra, kostade dock en aning för mig. 30euro vilket inkluderar leverans & postförskott.

Jag gjorde just mycket enkel test. I första testen var WB satt till Auto, i andra till 3000K (Glödlampa). Jämför man bägge "efter" bilderna ser dom ganska lika ut.

Alla bilder är ca 5mb stora ("original").

http://www.pbase.com/jerra/qpcard


EDIT:
Gunnar, det viktigaste är väl att referens kortet är fotat i samma ljusförhållande som de foton du tar senare. Jag gjorde exakt så som det stod i instruktionen. Har inte använt någon annan programvara än PS.

Btw, jag har den med svart, vitt och grått fält.

:)
 
Senast ändrad:
Vill tillägga att priset inkluderade 15st självhäftande QPCards. Jag trodde jag skulle få 1st som var gjord i tjockare plast. De jag fick är rätt tunna. Kommer dock att räcka rätt länge för mig.
 
froslunda skrev:
Jo, jag måste testa igen..kanske justerade vitbalansen för bra först manuellt.
Gunnar

<host...harkel>, hmm efter att ha tittat på dina foton så ser jag inga problem med WB för din del iaf. Jösses du skulle bara veta vilka sk1tkort jag har sparat på min hårdskiva.... <hahaha>
 
Jag använder inte QPs programvara. Fotar bara i raw och använder QP-korten (både färg och gråskalan) i en första bild.

Använder sedan korten för vitbalansering i raw-konvertern. Oftast på den stora grå rutan. Sedan kollar jag RGB-värdet på de olika fälten i färgkortet. Försöker få de grå rutorna i hörnen rimligt rätt. Det finns en pdf-fil på QPs site med de riktiga värdena för varje ruta.

När man väl balanserat den första bilden så kör jag samma konvertering på övriga bilder med samma ljus.
 
QP Card ??

Hej.. Har precis fått mina QP card och laddat hem programvaran QP colorsoft501.. Testade att ta några bilder och de flesta blev till de bättre efter att ha korrigerat med hjälp av kortet & programvaran. Funderar dock på om de har någon större betydelse att de i bland kommer upp en ruta som säger att tex den vita färgen är för vit osv.. Måste bilden där kortet är med vara 100 % korrekt exponerad? Sen funderar jag om kortet fungerar bättre till vissa typer av bilder eller typ av ljus ?

Kortet jag använder är alltså de kortet med massa färger inte det med bara vit-svart-grått.
Kanske är de så att de enklare kortet fungerar bättre att ställa efter i photoshop med vit eller grå pipetten?

Någon som kan förklara lite !
 
Senast ändrad:
Re: QP Card ??

Hej! Jag har slutat med mitt QP kort,kör med PhotoShop som du beskriver, med vit och svart i nivåer.Försöker Vitbalansera innan jag tar bilden
Gunnar
VicLind skrev:
Hej.. Har precis fått mina QP card och laddat hem programvaran QP colorsoft501.. Testade att ta några bilder och de flesta blev till de bättre efter att ha korrigerat med hjälp av kortet & programvaran. Funderar dock på om de har någon större betydelse att de i bland kommer upp en ruta som säger att tex den vita färgen är för vit osv.. Måste bilden där kortet är med vara 100 % korrekt exponerad? Sen funderar jag om kortet fungerar bättre till vissa typer av bilder eller typ av ljus ?

Kortet jag använder är alltså de kortet med massa färger inte det med bara vit-svart-grått.
Kanske är de så att de enklare kortet fungerar bättre att ställa efter i photoshop med vit eller grå pipetten?

Någon som kan förklara lite !
 
Jag har nyligen börjat använda QP-card, den svart/grå/vita varianten. Snål som jag är plastade jag in två stycken med min lamineringsmaskin för längre hållbarhet. De finns alltid med i väskan.

Jag använder dem huvudsakligen för att vitbalansera inomhus, ute förändras ju ljuset så ofta så jag vet inte om det känns så meningsfullt i alla situationer.

Jag nyttjar det på två sätt:
1. Så som redan beskrivits här i tråden, ett QP i handen på någon vid första bilden som referens och justerar sedan efter detta i PS.
2. Tar en närbild på QP som jag sedan använder som referensbild för att ställa in kameran på egen vitbalans, oftast då om jag ska plåta i jpg.

Jag tycker det funkar bra. Men för att det ska vara optimalt krävs det ju jämn belysning så innefoto/studio är nog de tillfällen man har mest nytta av det. Så känner jag det i alla fall.
 
Re: QP Card ??

VicLind skrev:
Hej.. Har precis fått mina QP card och laddat hem programvaran QP colorsoft501.. Testade att ta några bilder och de flesta blev till de bättre efter att ha korrigerat med hjälp av kortet & programvaran. Funderar dock på om de har någon större betydelse att de i bland kommer upp en ruta som säger att tex den vita färgen är för vit osv.. Måste bilden där kortet är med vara 100 % korrekt exponerad? Sen funderar jag om kortet fungerar bättre till vissa typer av bilder eller typ av ljus ?

Kortet jag använder är alltså de kortet med massa färger inte det med bara vit-svart-grått.
Kanske är de så att de enklare kortet fungerar bättre att ställa efter i photoshop med vit eller grå pipetten?

Någon som kan förklara lite !

Hej
Nej det har ingen betydelse att ett eller två fält är överkryssade, det betyder endast att din bild är något underexponerad. Vill du veta mer om qp-card
kan du läsa här.
Färgkortet går utmärkt att använda även som gråkort och Photoshop.
http://www.qpcard.com/?p=instructions&q=3 http://www.qpcard.com/?p=instructions&q=1
http://www.qpcard.com/?p=instructions&q=2
Har du några frågor angående qp-card kan du återkomma.

Mikael
 
Senast ändrad:
Efter att ha läst igenom manualen grundligt och satt mig in i funktionen hos QP-Card 501 så inser jag att alla mina bilder suger om man skulle cmyka dem ;)

Nej, kanske inte så. Men det är rejäl skillnad mellan att låta kameran vitbalansera och att balansera med QP 501.

Nedan visas kamerans VB överst och QP nederst. Lägg märke till nyansskillnaderna i det vita fältet på QP-kortet. Tryckaren har klagat lite över att jag har lite mycket rött i bilderna, vilket oxå mitt test visar. Så har man fotografering i kontrollerat ljus så tycker jag att QP 501 är ett måste. I varje fall om man skall trycka.
 

Bilagor

  • qp.jpg
    qp.jpg
    47 KB · Visningar: 591
Qp-card fungerar bra och hjäper till att styra in stora bildmängder. Ett stort skolfotoföretag använder färgkortet som referens och sedan korrigeras alla bilderna från samma tagning med hjälp av programvaran.Många timmars efterarbete , kontroll av bilder slipper dom nu.
Mikael
 
macrobild skrev:
Qp-card fungerar bra och hjäper till att styra in stora bildmängder. Ett stort skolfotoföretag använder färgkortet som referens och sedan korrigeras alla bilderna från samma tagning med hjälp av programvaran.Många timmars efterarbete , kontroll av bilder slipper dom nu.
Mikael

[OT]
Ja, då är ju färgerna på topp.. då gäller det bara att se till att de får bättre fotografer. Årets bilder var sämre än sämst om jag får tycka. Fast det är säkert inte det företaget som du menar som levererar mina bilder. Frågan är bara, när man tar ett gruppfoto, är det bakgrunden eller barnen som skall vara det mest framträdande? ;)
 
Hur perfekt grått eller vitt den uppvisar i olika ljus vet jag inte, vad jag vet är att qp-card uppvisar perfekta värden(metamerism) eftersom korten innehåller färg och är inte tryckt, det finns ett större gråkort med 4 fält att ta med om man nu väljer det svenska gråkortet
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.