Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
QP Card
- Trådstartare froslunda
- Start datum
Staffan Herz
Medlem
Bildformat o arbetsflöde?
Colorsoft501 hanterar enbart jgp och TIFF. Vore intressant med förslag på arbetsflöde när man använder QP-car och colorsoft501.
I Kamera & bild nr 11 förslår man:
1. RAW-format konvertera till DNG-format => arkiv.
2. Bearbeta DNG bild. Spara sedan färdig bild i JPG.
Hur/när får jag in colorsoft501 i bra flöde på bästa sätt?
Undrar Staffan
Colorsoft501 hanterar enbart jgp och TIFF. Vore intressant med förslag på arbetsflöde när man använder QP-car och colorsoft501.
I Kamera & bild nr 11 förslår man:
1. RAW-format konvertera till DNG-format => arkiv.
2. Bearbeta DNG bild. Spara sedan färdig bild i JPG.
Undrar Staffan
Jeppe
Aktiv medlem
Re: Bildformat o arbetsflöde?
Ja, förutom då att ta en referensbild, så gör i varje fall jag såhär:
1. Konverterar referensbilden från RAW.
2. Läser in referensbilden i colorsoft
3. Skapar en profil
4. Väljer ut de bilder jag ska använda och konverterar från RAW. Sparar som TIFF.
5. Batchprocessar filerna i colorsoft. Sparar som TIFF.
6. Öppnar bilderna i PS och gör slutgiltiga korrigeringar (dock ej färgmässiga naturligtvis). Softproofar och tryckbarhetsvarning. Sparar som TIFF.
Staffan Herz skrev:
Undrar Staffan
Ja, förutom då att ta en referensbild, så gör i varje fall jag såhär:
1. Konverterar referensbilden från RAW.
2. Läser in referensbilden i colorsoft
3. Skapar en profil
4. Väljer ut de bilder jag ska använda och konverterar från RAW. Sparar som TIFF.
5. Batchprocessar filerna i colorsoft. Sparar som TIFF.
6. Öppnar bilderna i PS och gör slutgiltiga korrigeringar (dock ej färgmässiga naturligtvis). Softproofar och tryckbarhetsvarning. Sparar som TIFF.
macrobild
Avslutat medlemskap
Jesper du kan givetvis ändra även färgbalansen efteråt, dvs hur du vill se bilden presenteras. Då frångår du visserligen "färgriktigheten" men vissa bilder vill man kanske presentera lite annorlunda. Prova även de olika inställningar som finns i programvaran för att simulera exv Velvia, Sinar.
Mikael
Mikael
Jeppe
Aktiv medlem
Mikael: Ja, klart man kan justera färgerna. Fast i mitt fall så är dte just färger som jag fotograferar. Så då vill man att de ska ha de kulören som de har
Jag har testat Velvia-profilen och den gillades inte helt. Kanske passar på andra typer av bilder.
Andreas: Naj, du är inte oseriös. Det funkar för de flesta bilder. Att justera in vitbalansen godtyckligt gör jag på de flesta av mina bilder. Men som mitt test visade så ger min kamera (i det ljuset) ett litet rödstick i bilden. Det syns kanske inte, men vid cmykning så upptäcker tryckaren det och får göra justeringar. Skulle man skriva ut både korrigerad och okorrigerad bild så skulle man stå där med två för ögat bra bilder var för sig. Men bara den ena skulle vara rätt. Hurvida den bilden sedan är den bästa är en annan diskussion, men den är rätt ivf. Nu går ju detta inte att implementera på alla sina bilder. Då skulle man behöva ta en referensbild före varje exponering. Men så länge ljuset är kontrollerbart så funkar det bra.
Jag har testat Velvia-profilen och den gillades inte helt. Kanske passar på andra typer av bilder.
Andreas: Naj, du är inte oseriös. Det funkar för de flesta bilder. Att justera in vitbalansen godtyckligt gör jag på de flesta av mina bilder. Men som mitt test visade så ger min kamera (i det ljuset) ett litet rödstick i bilden. Det syns kanske inte, men vid cmykning så upptäcker tryckaren det och får göra justeringar. Skulle man skriva ut både korrigerad och okorrigerad bild så skulle man stå där med två för ögat bra bilder var för sig. Men bara den ena skulle vara rätt. Hurvida den bilden sedan är den bästa är en annan diskussion, men den är rätt ivf. Nu går ju detta inte att implementera på alla sina bilder. Då skulle man behöva ta en referensbild före varje exponering. Men så länge ljuset är kontrollerbart så funkar det bra.
Staffan Herz
Medlem
Format
Otroligt hur många formatändringar som behövs.
Om man ska ta fasta på senaste rekomendationerna från F&B bör man ju hålla sig till DNG och jpg. Misstänker alltid att jag förlorar data vid konverteringar.
Drömmen vore att kameran kan leverera DNG.
Att programvarorna arbetar med DNG inkl
QP colorsoft501 samt att även fotolabben kan ta emot DNG.
//Staffan
Otroligt hur många formatändringar som behövs.
Om man ska ta fasta på senaste rekomendationerna från F&B bör man ju hålla sig till DNG och jpg. Misstänker alltid att jag förlorar data vid konverteringar.
Drömmen vore att kameran kan leverera DNG.
Att programvarorna arbetar med DNG inkl
QP colorsoft501 samt att även fotolabben kan ta emot DNG.
//Staffan