Annons

Qlick.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå och tack för länktipset. Jag har lagt upp ett gäng bilder på http://www.qlick.se och det funkar fint.

tycker det är ett trevlgt komplement till fotosidan. Vill man sälja bilder här kostar det ju pengar och då bör man vara säker på att man säljer nåt så det inte är 500 spänn i sjön. Perfekt för mig som bara har det som en hobby... kul om någon köper nåt.

/Fredrik
 
My 2 cents

Tycker diskussionen är jätteintressant!

Det som slår mig är att "proffsfotografer" i tråden (som jag inte tror utgör ett representativt urval för yrkesgruppen) inte riktigt vill ta in vad en marknadsekonomi innebär. Inget ont i att inte gilla marknadsekonomi men intressant är det!

Men skam den som ger sig! Ett litet exempel ska jag försöka mig på. Håll i Er!


En person jobbar som fotograf (har f-skattsedel) och vill att amatörer inte ska sälja sina bilder billigt eftersom det förstör marknaden för yrkesverksamma.

Samma person sitter på ett forum och skriver inlägg efter inlägg som alla glatt kan läsa helt utan kostnad. Kvaliteten på inläggen är så bra att många väljer att inte köpa en fototidningen som innehåller liknande tankegångar och artiklar som presenteras i forumet.

Hur ser ni (f-skattsedlare med omkostnader) på situationen för t.ex. tidningen Foto som har tappat stora delar av sin upplaga? De har både f-skattsedel och omkostnader som de behöver täcka. Känner ni Er taskiga eller tänker ni kanske att de inte har en nog intressant produkt och därför får skylla sig själva?

Och inte nog med det. Man skulle kunna fråga hur det känns att bli lurade (ett vanligt förkommande, i denna tråd, nedvärderande uttryck
mot amatörer) eftersom ni inte får betalt för något som andra lyckas ta betalt för (förlag med fototidningar)? Och inte nog med det. Någon annan tjänar t.o.m. pengar på Ert inlägg (fotosidan har annonser för den ouppmärksamme) Hur känns det på riktigt? Lurad?


Min stilla gissning är att det blir samma svar som vanligt - Det är inte samma sak


Ser fram emot Era visa tankar!


Med varma och hjärtliga hälsningar

Wille


edit, tog bort en jättemassa radbrytningar
 
Tidningen Foto

Stora delar av upplagan är fel, hade bara andrahandsinformation men kollade Orvestos siffror och där har antalet läsare minskat med 20% mellan 1995 - 2005.

Mitt exempel fungerar dock utmärkt ändå hoppas jag, saknar bara svar från det andra "lägret"......

Wilhelm
 
Ursäkta en okunnigs inlägg i en gamal tråd. Men, kan man inte hävda att Qlick utövar illojal konkurens mot proffsfotograferna? Är det tillåtet att dumpa priserna som Qlick gör? Qlicks fotografer må vara amatörer men det är inte Qlick som företag.

/Roland
 
Klart man kan hävda att de utövar illojal konkurrans. Men det är ju hela grejjen med marknadsekonomi. Det är bara synd att se hur folk går på grjjen.. Många tror att det är väl en baggis att sälja och det kunde ju vara kul att tjäna en krona eller två på sina bilder.

...och ja, det är just de det handlar om...en krona eller två. För 500:- så får ett företag använda en bild precis hur de vill och hur ofta de vill...Av dessa så går då 250:- till fotografen. 30% i skatt ger 175:- kvar. De som tjänar absolut mest är ju qlick.se som inte behöver lägga ner tid och pengar på att söka bilder och motiv. Bara underhåll av sidan...

Jag säljer hellre 2 bilder om året för 3000 kr, än 20 bilder för 3500 kr.
 
Angående Qlick.se

Jag förstår inte proffsens rädsla för en sådan här site. Är man pro så tar man ingen notis om den för det är väl så att qlick.se idag inte är någon komkurrent till proffsen.
Jag tycker heller inte att man lurar någon då man vet vad man ger sig in på när man lägger upp bilder på qlick.se.
Och man behöver ju inte lägga upp sina bilder där om man inte gillar konceptet.

ps.är det nån på qlick.se som har sålt något? ds.
 
Måste man köpa dom där prislistorna (t.ex. blf) eller finns dom att ladda ner gratis som PDF?

(varför ta betalt? borde ligga i deras intresse att sprida kunskapen)
 
Borstbindarnas bortglömda kamp

Intressant tråd. Jag kommer att tänka på det gamla fina yrket borstbindare. Det intressanta med den liknelsen är att det visserligen inte finns borstbindare längre, men det finns massor av människor som livnär sig på borstar (tillverkning, distribution, etc.). Det var dock inte de som gnällde på orättvis konkurrens som klarade sig, utan de som utvecklade sina borstar, sina metoder, sin produktivitet, etc.

Att fotografyrket skulle vara hotat tror jag inte på, men visst kan förutsättningarna förändras så att vissa fotografer får sadla om (eller anpassa sig). Det är bra för både samhället och individerna på lång sikt. Resurser (även arbetskraft) skall utnyttjas där de gör mest nytta.

PS. Moms = mervärdesskatt, betalas av kunden för det mervärde leverantören skapar. Detta gäller för både slutkonsumenter och företag, men vi amatörer får i slutändan betala all moms för det vi köper, men får inte någon ingående moms. För inkomster betalar vi dessutom inkomstskatter som är högre än alla momssatser.
 
Akerstrom skrev:
Det finns hundratals liknande trådar som den årsgamla du dragit upp nu. Kan du inte använda sökfunktionen innan du väcker pensionerade trådar?
Jag använde ju sök från början, vad är det för fel att väcka en tråd som sover?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.