Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicera mig som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskar-Z

Aktiv medlem
Hej, jag satt och tänkte på en fråga.
Jag har ju långt kvar innan mitt jobb som fotograf drar fram.Jag undrar liksom hur man ska ta sig till väga.E.x När man slutar 9:an, och anmäler sig till en mediaskola, med inrtikgting foto.När man har slutat den gymnasie utbuldningen vart vänder man sig då hur ska man börja för att få ett jobb som fotograf. Vill gärna höra tips om hur man kan gå till väga osv.
Detta är trots allt bara en fråga jag fick upp i huvudet en intressant fråga.

Mvh Oskar

Ingen lätt fråga det där. Hänger ju till viss del ihop med ambitionen och de personliga förutsättningarna. Med min erfarenhet, utan att ha de specifika erfarenheter du frågar efter, så vill jag säga att du ska inte se examen från gymnasiet som första dagen då du börjar söka jobb. Dag 1, och första steget på den vägen är i dag.
Ta mycket bilder, visa upp dem genom utställningar och tävlingar framför allt. Viktigt är att man har "avsättning" för sina bilder, det vill säga ett forum (Fotosidan, tidning, utställningshall, galleri etcetera) där man hela tiden kan visa sina alster och få kritik från betraktarna.
Om du parallellt med din utbildning på gymnasiet "jobbar" som professionell fotograf, antingen genom någon form av enklare jobb/tjänst åt någon, eller genom egna bildidéer så är jag övertygad om att du i alla fall ökar dina chanser att få jobb som fotograf. Kanske kan du rent av bli din egen istället för att bli anställd.

Varva egen praktik med studier får du kanske göra ett tag till även efter gymnasiet, det finns ju ett antal fina fotoutbildningar att gå.

Hoppas att du fått ut något av mitt svar.

Tjena Oskar!

Intressant frågeställning, själv startade jag ett eget företag direkt när jag fick en förfrågan om ett fotouppdrag. Jag har inte läst på någon fotoskola utan är helt självlärd inom just foto. Idag har jag en hel del fotouppdrag utan att jag behövt göra någon typ av marknadsföring (förutom en hemsida)

Min lillebrorsa däremot läser stillbild sista året på mediagymnasium och han har gjort en del praktikjobb (studiofotografer och tidningar). Det tror jag är en mycket god "inkörsport" till jobb. Se till att vara lite slug och fråga efter praktikplats hos företag där du skulle tänka dig att jobba och där du tror att du skulle kunna få ett jobb.

Kör på!

Angående gymnasiet så tänker jag att det är bäst att passa på att lära sig så mycket som möjligt i många ämnen. Vilket innebär att jag har valt bort medieprogrammet och ska gå natur med foto som tillval. Då medieprogrammen inte ger behörighet till en hel del av de utbildningar som finns på universitetet/högskolan. Medieprogrammet är inte någon yrkesutbildning. /Fabian-som först ville gå en mediaskola

Hmm intressant! Jag gick natur på gymnasiet, vilket jag ångar nu när jag ser vad min brorsa får göra på mediagymnasiet. Visst man läser mycket och får bra bredd på natur, men vet man att man vill pyssla med foto/film elller dyl. så tycker jag inte man ska tveka på mediagymnasiet.

ANNONS