ANNONS
Annons

ProveIT söker fotografer (annonsen till höger)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag skickade några bilder till dom och dom verkade gilla bilderna, jag skulle svara med ett jag och för att dom skulle skicka kontrakt, det såg bra ut med 600 kr i timmen plus moms, men nu när jag har kontraktet hemma och har läst igenom den då är jag inte alls intresserad av att skriva på, taskigare kontrakt för man leta efter.

Latino skrev:
Jag skickade några bilder till dom och dom verkade gilla bilderna, jag skulle svara med ett jag och för att dom skulle skicka kontrakt, det såg bra ut med 600 kr i timmen plus moms, men nu när jag har kontraktet hemma och har läst igenom den då är jag inte alls intresserad av att skriva på, taskigare kontrakt för man leta efter.

Intressant Oscar, som jag befarade.

De lovade att höra av sig tillbaka men jag hörde aldrig något.

Ställde raka frågor om villkor, betalning, bildrättigheter, och vilken omfattning uppdrag man kunde räkna med? Till svar fick jag ideligen att - Det bästa är om jag skickar in en CV.

mackan skrev:
Intressant Oscar, som jag befarade.

De lovade att höra av sig tillbaka men jag hörde aldrig något.

Ställde raka frågor om villkor, betalning, bildrättigheter, och vilken omfattning uppdrag man kunde räkna med? Till svar fick jag ideligen att - Det bästa är om jag skickar in en CV.

Jag lovar dig att du skulle inte gilla vilkoren, och på kontraktes står det att man inte kan räkna med en vis antal uppdrag, inte får man heller jobba för nån annan konkurrent, och slutar man hos dom så får man inte jobba för nån annan i samma bransch under två år, bryter man avtalet får man böta 50000 kr står det.

Latino skrev:
Jag lovar dig att du skulle inte gilla vilkoren, och på kontraktes står det att man inte kan räkna med en vis antal uppdrag, inte får man heller jobba för nån annan konkurrent, och slutar man hos dom så får man inte jobba för nån annan i samma bransch under två år, bryter man avtalet får man böta 50000 kr står det.

Kan ett sådant avtal verkligen vara lagligt?

Latino skrev:

Det du har fått är bolagets förslag på kontrakt, om du inte gillar det får du förhandla.
Dessutom är villkoren inte så konstiga; att skriva in ett antal garanterade uppdrag i ett frilansavtal är oftast inte möjligt; att du inte får jobba för en konkurrent samtidigt är inte så konstigt, om du tänker efter; att du inte får utnyttja förmedlade kundkontakter under en period är helt normalt. Sedan får du inte böta om du bryter avtalet, bara om du bryter MOT avtalet, det är en viss skillnad.

Det är väldigt vanligt med "konkurrensförbud" i anställningsavtal, jag har ett sådant i mitt IT-jobb. Huruvuda det går att hävda juridiskt att man bryter mot det är en annan sak. Jag tror heller inte att något företag skulle vinna något på att dra en före detta anställd inför rätta om det inte var ett väldigt extremt fall av att t.ex. ta med sig kunder till sin nya anställning eller så.

pareli skrev:
Det du har fått är bolagets förslag på kontrakt, om du inte gillar det får du förhandla.
Dessutom är villkoren inte så konstiga; att skriva in ett antal garanterade uppdrag i ett frilansavtal är oftast inte möjligt; att du inte får jobba för en konkurrent samtidigt är inte så konstigt, om du tänker efter; att du inte får utnyttja förmedlade kundkontakter under en period är helt normalt. Sedan får du inte böta om du bryter avtalet, bara om du bryter MOT avtalet, det är en viss skillnad.

Det står ingenstans att det är ett förslag och att jag kan förhandla, dom har bett mig att skriva på och skicka tillbaka bara, så det borde vara kontraktet jag har fått.

Anställningsvillkor är väl som regel bara förhandlingsbara om man letar efter en unik kompetens eller om det är svårt att hitta folk att anställa - för detta företag så gäller förmodligen varken eller.

Latino skrev:

Haha, De lyser med sin inkompetens. Ett gäng lycksökare som försöker få ett slags bondfångeri att framstå som seriöst.

Affärsiden är att utnyttja det stora utbud av fotografer som finns och hitta dem som är beredda att levera bilder med samtliga rättigheter till ProveiT.

Sådana avtal existerar mellan parter där bilderna är av en särskild art som endast beställaren har användning för. I gengäld får fotografen ensamrätt och ersättning där efter! Alla parter nöjda :)

Hi folks

Vad negativa vi människor är! Vi klagar hela tiden på att det inte finns jobb. För dåligt betalt etc. Dessutom och som den slutgiltiga touchen hävdas att företaget är inkompenent !!!

Dom gör väl som alla andra på den FRIA marknaden, försöker få så stor konkurrensfördel som möjligt och utnyttja sina resurser maximalt. Om avtalet är lagligt? Har ingen aning faktiskt och kunde inte bry mig mindre. Jag har min fulla rätt att och som jag ser på saken självklart ska jag förhandla med mina framtida arbetsgivare om villkoren för min anställning eller uppdrag.

Den tid när staten eller någon annan, mamma kanske, la sig i och styrde sig om detaljer som detta är ÖVER sedan länge. Vakna folk. Det finns ingen annan som kommer att ta hand om er. Ni måste själva se om ert hus. Om ni inte gillar ProveITs förslag, försök omförhandla eller helt enkelt strunta i företaget om det inte går.

ps
Jag skulle aldrig gå med på villkor som dessa. Eftersom dom inte kan garantera en intäkt och samtidigt förbjuda konkurrens med ett bötesbelopp strider det mot hela min princip som frilansfotograf. Så min slutsats är att jag helt enkelt struntar i företaget.

Mankan

Prove IT - Förtydligande

Hej alla fotografer
Jag heter Jakob Karacsonyi och är ansvarig för rekryteringen av fotografer på Prove IT. Jag har läst inläggen här på fotosidan.se och tänkte besvara dem så gott jag kan.

Vår idé är att vi skall skaffa oss Sveriges bästa fotografer för vår tjänst Prove IT Objektfoto, som går ut på att leverera stillbilder och VR-film till fastighetsmäklare. Efter våra kunders behov och önskemål och våra fotografers önskemål har vi skapat tjänsten Prove IT Objektfoto.

Angående vår rekryteringsmetod:
Vi har fått in massor av intressanta ansökningar och det är vi jätteglada för. Vi vill att alla ansökningar börjar med att vi får in ett mail till [email protected] så att vi kan strukturera och hantera ansökningarna och för att alla skall behandlas på samma sätt. Vi har tyvärr ej möjlighet att svara några per telefon och några per e-post, utan detta måste ske per e-post, också mycket av administrativa skäl som möjliggör att vi kan hålla ordning på alla ansökningar.

Varför vi inte vill gå in i en prisförhandling omedelbart är för att vi som arbetsgivare måste få del av fotografens kompetens och erfarenhet. Vi måste lära känna fotografen innan vi går in på ersättningsnivåer.

Och därför har vi gjort det så enkelt som möjligt genom att fotografen skickar in några testbilder. Då ser vi med säkerhet att fotografen kan hantera kameran. Sedan tittar vi på er historik och CV, samt referensbilder från tidigare genomförda fotouppdrag. Vanligtvis så har man ju intervjuer, men det är dock omöjligt för oss eftersom vi vill expandera i hela Sverige och därav har vi också ganska strikta ansökningsregler.

Angående våra priser och villkor:
När vi sett tydligt att fotografen har den kompetens vi efterfrågar och fotografen är införstådd i upplägget så skickar vi avtalet.

Vi vill vara väldigt tydliga med att SFF inte rekommenderar detta avtal.

Vi riktar oss heller inte till alla fotografer, utan till dem som uppskattar vårt upplägg och ser egen vinning i den flexibilitet och ersättning som vår tjänst innebär.

Vi levererar inga engångsuppdrag utan avtalar fotografen under en längre tid med igenkommande uppdrag och där vi ansvarar för slutresultatet/bildredigering. Vi utgår även helt efter hur mycket fotografen vill jobba per dag och det är intressant även om det bara kan vara 2 gånger per vecka efter exempelvis kl 13:00.

Det är efter dessa förutsättningar vi avtalar våra fotografer och inte efter SFF och det är, enligt vår mening, också därför vi har nöjda kunder och fotografer. Det är pga av detta vi kan expandera och erbjuda fler fotografer möjlighet att jobba för oss, även på mindre orter i Sverige.

Sedan ser jag i inläggen att det råder stora missuppfattningar om vad vi skrivit i avtalet.

- Fotografer får avsäga sig avtalet när som helst och börja jobba åt konkurrenter efter 30 dagar. Detta på pga av att vi delar med oss av känslig information och användarkonton som vi vill hinna avsluta på ett bra sätt och för det har vi valt 30 dagar.

- Vitet på 50 000 kr delas ut om fotografen bryter avtalet och säljer sina egna tjänster till de kunder som vi förmedlat till honom. Detta är den viktigaste punkten för vår del eftersom den möjliggör att vi säkert kan förmedla våra etablerade kunder till fotografen. Därför har vi också en tvåårsperiod på detta just för de kunder vi försett fotografen med.

I övrigt är det fritt fram för fotografen att fortsätta med objektfotografering till andra fastighetsmäklare, samt att välja någon konkurrent till oss efter 30 dagar.

Självklart är vi som seriöst företag alltid öppna för förhandling och vill gärna svara på alla synpunkter på avtalet.

Sedan kan vi tyvärr inte garantera uppdrag även om vi skulle vilja eftersom vi är i en expansionsfas. Men vi satsar hårt för att fylla upp det önskemål som våra avtalade fotografer har.

Prove vill med fotografer över hela Sverige expandera på ett sätt som gynnar alla parter. Vi har lyckats med många fotografer hittills och vi vill gärna svara upp till de som har åsikter och synpunkter på hur vi kan göra det ännu effektivare.

Tveka inte att höra av er om ni undrar över något eller har synpunkter/kritik. Vi fortsätter att leta fotografer på fotosidan.se då den har en stor del av Sveriges fotografelit samlad.

Tack vare era inlägg har jag sett en ansökan som helt fallit mellan stolarna som jag skall ta tag i direkt. Jag skall även gå igenom mina register och se så att det inte är fler.

Hoppas jag har gett er ett bra svar och vill ni mig något är ni varmt välkomna att kontakta mig, Jakob, på tel. 08 758 17 99 eller till min e-post adress [email protected]

Mvh
Jakob Karacsonyi – Prove IT

Re: Prove IT - Förtydligande

Prove IT skrev:
Sedan ser jag i inläggen att det råder stora missuppfattningar om vad vi skrivit i avtalet.

- Vitet på 50 000 kr delas ut om fotografen bryter avtalet och säljer sina egna tjänster till de kunder som vi förmedlat till honom. Detta är den viktigaste punkten för vår del eftersom den möjliggör att vi säkert kan förmedla våra etablerade kunder till fotografen. Därför har vi också en tvåårsperiod på detta just för de kunder vi försett fotografen med.

Vem är det som "delar ut" vite här? Enligt mina ganska begränsade kunskaper inom juridik är det bara en domstol som kan göra det.
Jag är inte omedveten om att man inte får konkurrera med en tidigare eller nuvarande arbetsgivare hur som helst beroende på om man sitter inne med viktig och strategisk information. Men å andra sidan ska ju skälen för vitet (är det inte skadestånd det handlar om här?) bedömas av en domstol, och det kan ju tänkas att denna tycker att den till synes godtyckligt satta tvåårsregeln är oskälig.

Re: Prove IT - Förtydligande

Hoppas jag har gett er ett bra svar och vill ni mig något är ni varmt välkomna att kontakta mig, Jakob, på tel. 08 758 17 99 eller till min e-post adress [email protected]

Mvh
Jakob Karacsonyi – Prove IT [/B][/QUOTE]

Jag lyfter på hatten och tar tillbaka min frustration (dvs mina påhopp) över att inte fått några ordentliga svar då jag samtalat med firman per telefon.

Trådens tillfälle bjuder alla möjligheter att överkomma annonsens korta budskap genom att klarlägga och tydliggöra exakt vad ni vill ha och är beredda att betala för. Det finns t.o.m företag som köper tjänsten för att deras budskap skall framstå som en slags journalistisk intervju.

Nå, en tanke som bara slog mig med hänvisning till den tid som du ändå lagt ner på inlägget men som besvarade de vitala frågorna vagt.

Möjligheten i tråden skulle ju sondera terrängen rejält och leda till mer kvalitativa svar och spara tid för sökanden och ProveiT.

OOOpsss

Nu verkar det som jag skrivit för mycket om bolaget, nu vill dom inte ha mig längre som fotograf trots att dom hade skickat kontrakt till mig, ett bevis på att man inte ska misstro sin tilltänkta arbetsgivare, bifogar sista mailet jag har fått från bolaget.

(Hej Oscar
Jag måste tyvärr informera dig, trots att vi skickat avtal till dig, att vi inte har behov av fler fotografer i ditt område. Vi avvaktar därmed att avtala dig så att vi heller inte binder upp dig.

Tack för visat intresse och lycka till.

Mvh )

Det låter troligt , eller hur?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar