Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

program som kan göra en ram runt en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Då jag inte längre har tillgång till photoshop cc så söker jag nu ett program som kan göra ramar runt en bild. gärna även en passpartou runt en bild och så en smal ram runt den.

Mina krav. Ej olaglig nerladdning och programmet ska vara gratis :)

Eller det behöver inte vara gratis men det måste vara billigt.

Om det till exempel finns ett program i Appstore för under 100kr vore det toppen.

kom gärna med tips och förslag :)

/andreas

Hej. Då jag inte längre har tillgång till photoshop cc så söker jag nu ett program som kan göra ramar runt en bild. gärna även en passpartou runt en bild och så en smal ram runt den.

Mina krav. Ej olaglig nerladdning och programmet ska vara gratis :)

Eller det behöver inte vara gratis men det måste vara billigt.

Om det till exempel finns ett program i Appstore för under 100kr vore det toppen.

kom gärna med tips och förslag :)

/andreas

Det uppenbara svaret är Photoshop CC :)

Kostar inte ens 85kr per månad plus moms om du är privatperson.

Sen säger du upp det efter en månad,

aha nu förstår jag vad du menar. Svarade något annat förut då jag inte trodde du läst vad jag skrev när du tipsade om CC.

Dock vill jag inte bara ha det en månad utan jag vill ha det hela tiden .

jo man kan väl prenumerera på LR och CC för drygt 100kr i månaden men då jag redan har LR och inte använder CC alls mycket så känns det ändå onödigt tycker jag.

aha nu förstår jag vad du menar. Svarade något annat förut då jag inte trodde du läst vad jag skrev när du tipsade om CC.

Dock vill jag inte bara ha det en månad utan jag vill ha det hela tiden .

jo man kan väl prenumerera på LR och CC för drygt 100kr i månaden men då jag redan har LR och inte använder CC alls mycket så känns det ändå onödigt tycker jag.

Du skrev "en bild" och det lät som ett tillfälligt problem.

Vill du kunna göra det hela tiden är det ett annat problem :)

Fast Photoshop CC är väldigt billigt.

Paint.net kanske kan funka. Men varför inte med LR som du tydligen redan har?

triscape FXfoto

Använder Triscape för just att sätta ram. I sitt basic utförande är det "gratis"
Perfekt för att även lägga text i bilden
Underbart komplement till min råkonvertare
Tog ett tag innan jag förstod att ändra på två parametrar. Pixelstorlek på inkommande fil samt kvaliteten på den utgående
//LGN

Camera Bag har en lättarbetad rätt ok ramfunktion. Är dock lite osäker på passpartoumöjligheten.
Ligger på 20 dollar och då får du lite annat smått och gott på köpet också

tack ska ni ha för alla tips.
några skriver varför jag inte använder LR till det. I lightroom kan man inte göra ramar vad jag vet. Men kan man det får ni gärna tipsa om hur :)

faststone verkar inte finnas till MAC tyvärr.
samma sak med FXfoto verkar det som. Eller så ser jag bara väldigt dåligt :)

några skriver varför jag inte använder LR till det. I lightroom kan man inte göra ramar vad jag vet. Men kan man det får ni gärna tipsa om hur :)

Skriv ut bild till fil så kan du välja själv hur bred "ram" du vill ha runt. I LR.

Gimp? Det finns för Mac, och bör kunna göra det du vill, och långt mer.

Men när jag har velat lägga till en ram runt någon bild så har jag först använt Gimp för att redigera bilden, och sedan importerat den i LibreOffice Impress (motsvarar PowerPoint, typ) och lagt till ramen där. Fördelen är att jag då hanterar bilden som ett objekt, vars egenskaper jag kan ändra. Ramen är en sådan egenskap.

Gimp? Det finns för Mac, och bör kunna göra det du vill, och långt mer.

Men när jag har velat lägga till en ram runt någon bild så har jag först använt Gimp för att redigera bilden, och sedan importerat den i LibreOffice Impress (motsvarar PowerPoint, typ) och lagt till ramen där. Fördelen är att jag då hanterar bilden som ett objekt, vars egenskaper jag kan ändra. Ramen är en sådan egenskap.
Ska kolla upp gimp.
Hur är det med libreoffice, finns det för Mac ?

Google hittar många tips om ramar och lightroom. Kan google ha fel? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar