Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

program som kan göra en ram runt en bild

Produkter
(logga in för att koppla)
jo naturligtvis ska jag prova. Jag bara undrar vad funktionen "spara som fil" är till för? jag antar att den inte enbart finns där så att man kan göra en ram runt sin bild.

"Skriv ut som fil", inte "spara som..."

Det finns i någon form i alla program. Brukar vara så att man kan få med utskriftsinställningar, tex skärpning om det gäller bilder för att sedan skicka iväg bilden till ett labb eller skriva ut själv senare utan att behöva komma ihåg sina bra inställningar. Eller om man inte har någon skrivare för att ändå få koll på utskriftsprocessen när någon annan skriver ut åt en. En person som kanske inte ens har LR kan då ändå skriva ut.

"Skriv ut som fil", inte "spara som..."

Det finns i någon form i alla program. Brukar vara så att man kan få med utskriftsinställningar, tex skärpning om det gäller bilder för att sedan skicka iväg bilden till ett labb eller skriva ut själv senare utan att behöva komma ihåg sina bra inställningar. Eller om man inte har någon skrivare för att ändå få koll på utskriftsprocessen när någon annan skriver ut åt en. En person som kanske inte ens har LR kan då ändå skriva ut.

är osäker på om jag är på rätt ställe. Jag hittade inte skriv ut som fil någonstans i framkallamodulen så jag gick in i skriv ut modulen. Är det där jag ska vara? Kikade in där i alla fall och det såg krångligt ut. det låg redan ett kollage där med tre bilder från mitt bibliotek som jag inte hade valt. Jag förstod inte alls hur den delen fungerade

Jag använder en plugin till Lightroom, LR/Mogrify 2. Du kan läsa utförlig dokumentation i länken och även ladda ner.
http://www.photographers-toolbox.com/products/lrmogrify2.php

Edit.
Kompletterar med en länk till en av mina sidor. Som du ser så lägger jag en tunn ram på alla mina bilder som jag publicerar. Och lägger in en pytteliten signatur längst ned till höger i ramen.

http://perlofquist.com/hdr/

det där såg kanske inte så dumt ut. Ska kika närmare på det och se lite mer hur det funkar. Om det finss till mac och om det var gratis och så.

Är dock alltid skeptisk till att ladda ner saker på datorn som jag inte känner till. Kan lika gärna vara virus eller annan skit känner jag.

I LR så tar du dig till skriv ut fliken, högst upp väljer du "en bild/kontaktark" under där det står layout stil, då blir det en bild, Jag har även valt zooma för att fylla här och rotera för att passa.

Under där står det "Layout" där kan du välja Cellstorlek för att få bredare ram.

Längst ner där det står "Utskriftsjobb" väljer du JPEG där det står skriv ut till väljer ex 300ppt, hög utskrifts
skärpa.

Tryck skrivut och du får välja vart och namn på filen.

I LR så tar du dig till skriv ut fliken, högst upp väljer du "en bild/kontaktark" under där det står layout stil, då blir det en bild, Jag har även valt zooma för att fylla här och rotera för att passa.

Under där står det "Layout" där kan du välja Cellstorlek för att få bredare ram.

Längst ner där det står "Utskriftsjobb" väljer du JPEG där det står skriv ut till väljer ex 300ppt, hög utskrifts
skärpa.

Tryck skrivut och du får välja vart och namn på filen.

Tack så mycket. Detta kommer vara till stor hjälp :)

ok nu har jag försökt lära mig skriv ut modulen lite men får inte till det som jag vill ha det.

jag är dålig på att förklara men jag gör ett försök :)

Jag vill tex ha en bild med en tunn vit ram runt (precis som på bilden) jag vill dessutom att bilden ska ligga på en svart bakgrund (precis som på bilden) på den svarta bakgrunden vill jag ha min vattenstämpel (också som på bilden)

på bilden ser det bra ut förutom att det är för mycket svart både över och under bilden.

Problemet är dessutom att när jag sparar bilden så sparas inte det svarta och inte vattenstämpeln, utan bara själva bilden.

Antar att det beror på att det svarta inte är bilden utan jag bara har ändrat färg på bakgrunden inne i lightroom.

Men jag hoppas ni förstår vad för funktioner jag söker för att få till detta och jag tror inte lightroom är rätt program kanske.

Men går det att fixa tar jag gärna emot tips :)

Bilagor

• 23 mars 2014 Andreas Christensen_.jpg
    23 mars 2014 Andreas Christensen_.jpg
    34.4 KB · Visningar: 42
ok nu har jag försökt lära mig skriv ut modulen lite men får inte till det som jag vill ha det.

jag är dålig på att förklara men jag gör ett försök :)

Jag vill tex ha en bild med en tunn vit ram runt (precis som på bilden) jag vill dessutom att bilden ska ligga på en svart bakgrund (precis som på bilden) på den svarta bakgrunden vill jag ha min vattenstämpel (också som på bilden)

på bilden ser det bra ut förutom att det är för mycket svart både över och under bilden.

Problemet är dessutom att när jag sparar bilden så sparas inte det svarta och inte vattenstämpeln, utan bara själva bilden.

Antar att det beror på att det svarta inte är bilden utan jag bara har ändrat färg på bakgrunden inne i lightroom.

Men jag hoppas ni förstår vad för funktioner jag söker för att få till detta och jag tror inte lightroom är rätt program kanske.

Men går det att fixa tar jag gärna emot tips :)

Tjo Hopp.
Ok i utskrifts läge så har du under "sida" klicka i sidbakgrundsfärg och välj svart om det är det du vill ha, sedan har du även "identitetsplåt" där står det normalt (lightroom) i grundutförande men där kan du skapa en egen med det du vill ska stå detta skall göra så att du får svart bakgrund och du kan flytta denna identitetsplåt vart du vill, dock se till du har ex en vit färg på den så den syns mot den svarta bakgrunden.

Inte alltid lätt när man aldrig gjort det tidigare. :)

Nu är denna build bara snabbt gjord för att se om det var ungefär vad du menade.

Bilagor

• te.jpg
    te.jpg
    303.2 KB · Visningar: 33
Tjo Hopp.
Ok i utskrifts läge så har du under "sida" klicka i sidbakgrundsfärg och välj svart om det är det du vill ha, sedan har du även "identitetsplåt" där står det normalt (lightroom) i grundutförande men där kan du skapa en egen med det du vill ska stå detta skall göra så att du får svart bakgrund och du kan flytta denna identitetsplåt vart du vill, dock se till du har ex en vit färg på den så den syns mot den svarta bakgrunden.

Inte alltid lätt när man aldrig gjort det tidigare. :)

jo det är exakt så som jag gjort men som sagt så följer den svarta bakgrunden inte med bilden, utan jag ändrar ju bara bakgrundsfärg inne i lightroom. jag vill alltså inte bara ha den svarta bakgrunden inne i LR utan även sen när jag exporterat ut den.

Eller missförstår vi varann på något sätt?

jo det är exakt så som jag gjort men som sagt så följer den svarta bakgrunden inte med bilden, utan jag ändrar ju bara bakgrundsfärg inne i lightroom. jag vill alltså inte bara ha den svarta bakgrunden inne i LR utan även sen när jag exporterat ut den.

Eller missförstår vi varann på något sätt?

nej antar jag hajjat men ser inte riktigt vad du har för inställningar då bilden din är liten men ska se om jag kan se vad du har inställt, skulle vilja se hur hela inställnings alternativen uppifrån och ner ser ut.

ja det är ungefär så jag vill ha det. hittar dock inte var jag förminskar det svarta på höjden. Dessutom vill jag ha en vit ram runt bilden.
Hur gör du sen för att spara allting? går det inte bara föra över allting till framkalla modulen?

ja det är ungefär så jag vill ha det. hittar dock inte var jag förminskar det svarta på höjden. Dessutom vill jag ha en vit ram runt bilden.
Hur gör du sen för att spara allting? går det inte bara föra över allting till framkalla modulen?

Testar igen nånting liknande detta?

Nu är nedre bilden lika stor men med vit ram utanför den svarta.

Bilagor

• te.jpg
    te.jpg
    288.8 KB · Visningar: 47
  • te2.jpg
    te2.jpg
    330.3 KB · Visningar: 35
japp som den översta av dom två, dock med en mycket tunnare vit ram. Men det är så jag vill att det ska se ut.

Jag förstod dock inte hur jag kapade det svarta över och under bilden. förstod inte heller hur jag sparade allt sen.

väljer jag arkiv och sen export så exporterar han bara ut bilden utan varken ram eller det svarta.

japp som den översta av dom två, dock med en mycket tunnare vit ram. Men det är så jag vill att det ska se ut.

Jag förstod dock inte hur jag kapade det svarta över och under bilden. förstod inte heller hur jag sparade allt sen.

väljer jag arkiv och sen export så exporterar han bara ut bilden utan varken ram eller det svarta.

Jo du är tvungen göra en utskrift till fil för att få dessa inställningar att stanna kvar på bilden dock fördel där är att du fortfarande har kvar originalet som just original.

Men för att göra detta
Under "bildintsällningar" finns linjekanter välj vit färg där och dra den virta så tjock du vill ha den dock max 20pt.

Under "layout" har du marginaler som du ställer in hur tjocka du vill ha den svarta ramen detta är i "cm".

Under "Sida" har du sidbakgrundsfärg där du väljer svart och sen identitetsplåt som du skriver vad vill det skall stå.

sedan fyller du under "utskriftsjobb" jpeg-kvalitet maxxar du, utskrifts skärpa max och upplösningen 300 borde räcka långt sen skriv ut till fil som sagt så borde det fungera.

under layout är det som det kör ihop sig för mig. Det enda som händer där när jag drar i reglagen är att jag flyttar hela bilden upp och ner eller till höger och vänster. men jag kan inte fylla bilden längre ut till kanterna, och jag kan inte heller ändra storlek på den svarta bakgrunden där.

längst till vänster i lightroom så har du ju färdiga mallar. Är det någon speciell där som du använder?

testade lite olika där, och det fanns en som blev bra, lagom med svart runt hela bilden. Enda problemet var då att bilen ställde sig på högkant. Såg inte att man kunde vrid allting heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar