Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för visning av bilder över Internet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tarren

Aktiv medlem
Morsning,
har nyligen gjort ett litet fotojobb i Italien. Håll i hatten eller sätt dig ner, för nu kommer problemet:

Hur kan jag gå tillväga för att presentera dessa bilder via Internet på ett smidigt och snyggt(?) sätt? Eftersom att jag gärna undviker att redigera alla bilder vill jag att personerna i Italien först väljer ut de bilder som de vill ha. Helst av allt vill jag, på ett smidigt sätt, lägga upp bilderna i litet format som man sedan kan förstora. Liknande fotosidans portfoliosida - enkelt och stilrent! Finns det enkla program för sådant eller billigare lösningar via Internet?

Som ni redan förstått, är jag ingen datatekniker. Därför vill jag att det ska gå smidigt till. Jag har tillgång till en hemsida där jag kan lägga upp bilderna.

Tacksam för svar!
 
har du photoshop?
(om inte så kan du ladda ner en demo på adobes hemsida)
där finns det webbfotogallerier att välja mellan.
ligger under fil-automatisera-webbfotogalleri.
tror det finns en maxstorlek för bilderna dock, men att det är olika för olika gallerier... jag har mitt lilla favoritgalleri så jag har faktiskt inte kollat så noga.
det finns några nya i cs2 oxå och dom har jag inte provat.

här är ett exempel.
den brukar jag köra när jag ska visa upp bilder för kunder eller liknande.
bara att välja käll- och målmapp (och lite annat smått o gott) så sköter ps resten.

sen finns det mängder av flera olika andra program vars enda ändamål är såna här webbgallerier.
men där får andra fylla i, eftersom jag själv bara använder ps.
 
Christel Eldrim, får man fråga dig vilken bländningsteknik du använder för dina vinjetteringar?

Ps. Rekommenderar med photoshop även om jag själv gjort ett eget system som jag kopplar till en databas så att de själva kan ställa in storlekar och hur många kopior osv de vill ha. Ds.
 
ingen bländingsteknik alls.
vinjetteringar lägger jag på i efterhand i photoshop.
här har jag gjort en beskrivning.

anledningen till att jag använder ps till webbgallerier är för att jag redan sitter på programmet.
det känns bekvämt att kunna göra allt i samma program istället för att ha ett särskilt program för själva galleriet.
man kan modifiera koden och göra ett mer personligt galleri i ps oxå.
men jag är nöjd som det är...
iaf tills vidare.
 
Har du tillgång till en webbserver som kör PHP samt att du kan ändra rättigheter på en mapp så måste ja bara rekommendera MG2.

Eget exempel

MG2s egna sida

Oki kräver pyttelite mer av din webserver men har bra funktioner som tex möjligheten att lösenordsskydda album.
 
Beroende på hur du vill jobba ska du först bestämma dig för om

1. Du vill skapa ett album, ladda upp det och sedan inte ändra det.

2. Ha ett album som ligger på webben och där du byter bilder lite då och då.

Väljer du det första så är det enklast att generera ett webbgalleriet från ditt bildkatalogprogram. Tror att de flesta katalogprogram har funktionen, skillnaden är hur lätt det är att skapa egna mallar och att få med den info om bilderna som man vill.

Själv använder jag iView Media Pro och där har jag full frihet.

Är det alterntiv två som gäller, så är det en databaslösning som ligger på webbhotellet som täcker dina behov.

Glada hälsningar!
Stina
 
Det finns diverse tjänster där du kan lägga upp bilder:

www.imageevent.com
www.pbase.com
www.smugmug.com

kostar några hundra om året, du väljer vilka storlekar bilden skall finnas i, ev. lösenordskydd för kataloger mm. Möjlighet att ändra utseende på gallerierna finns.
Du lägger upp bilderna t.ex med ftp så skapas kopior i de storlekar du valt.

Fördelen är att du inte behöver göra speciellt mycket själv, lägg upp originalbilderna så finns de tillgängliga i de storlekar du specificerat (även original om du vill). Hos en del av dessa tjänster kan du lägga upp även andra filtyper. Nackdelen är att du inte kanske inte kan ändra på precis allt och att du (kanske?) inte kan ha en egen domän.
 
Har du mäjlighet att använda PHP på din hemsida kan du använda Simple PHP Gallery http://relativelyabsolute.com/spg/

Du behöver ingen databas och inte några bökiga "ladda upp bilder" program. Du laddar enkelt upp dina bilder med ftp eller hur du nu gör i vanliga fall för dina vanliga sidor.

Kanske inget för den absolute nybörjaren dock.
 
Grymt jobbat och tack alla - precis vad jag behövde.

Lite "skämmit" får jag berätta att jag redan har photoshop cs2 och breezebrowser. Kanske skulle kollat där först =).

Skall ta en titt på alla program och se vilket jag gillar bäst, även om det lutar åt ps2. Detta är bara tillfälligt innan min hemsida (egen databas mm.) är klar.

Stort TACK!
 
Tänkte bara flika in att det finns ett program som heter Album Shaper.
Du drar över de bilder du vill ha till programmet, du kan redigera dem om du vill det, sen kan du skapa ett webbgalleri att ladda upp till vilken webbsida som helst (kräver inte PHP eller liknande).
 
tACK ALLA!

Det här var ju roligt. Just nu har jag börjat testa JAlbum (som ngn hänvisade till). Bilderna är lite knasiga och lite småfix behövs här och där på sidan, men för den som vill så kan ni se hur långt jag kommit hittills:

www.oneeye.se

Testade även ps2:s variant men JAlbum verkade lite smidigare och roligare med diverse medföljande "skins".
 
ACDSee 7.0 har koppling till Sendpix där du kan lägga upp ett album 30 dagar utan kostnad. Markera bilderna som ska läggas upp och tryck på en knapp... Du kan göra vissa mycket enkla justeringar direkt vid uppladningen (rotera, exponering) och skicka ett mail till mottagaren i samband med att du lägger upp bilderna.

Det du får leva med är reklam för Sendpix och ACDSee högst upp på sidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.