Annons

Bildfilshantering med "Bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

arne strömberg

Aktiv medlem
Hej! Jag uppgraderade till El Capitan för en tid sedan. Jag använder PS CS6 och ACDSee mac pro, dessa program fortsätter att fungera som tidigare utan problem. För att föra över bilderna från kameran använde jag tidigare EOS Utility, och kunde destinera bilderna till den mapp jag gjort själv som jag kallade "aktuellt", och allt låg i prydliga datummappar. EOS Utility slutade dock fungera efter uppgraderingen, så nu är jag hänvisad till programmet "Bilder". Överföringen går väl ok smidigt men bildmapparna hamnar i "Bilder Bibliotek" och det blir några klick via "masters"-mappen innan man hittar bilderna. När jag hittat mappen (via ACDSee) brukar jag nu flytta hela datum-bildmappen till "aktuellt"-mappen varifrån jag efterhand jobbar med bilderna och lägger dem i kategori- och årsmappar.

Min viktigaste (och kanske dumma) fråga gäller: är det någon fara med att hantera bildfilerna på detta sätt? Tyckte jag såg i någon annan tråd någon som varnade för att gå in och pilla i bilderprogrammet.

Jag kan leva med det sätt jag nu har, men det hade ju varit smidigare om bilderna direkt hamnade synliga i den mapp jag själv önskar...

Arne

Nackdel

Nackdelen med att behöva flytta en massa filer fram och tillbaka i onödan är ju att din disk fortare blir fragmenterad och slöare. Varför inte använda det alltid rekommenderade rådet när det gäller överladdning om det inte fungerar som det ska - Att använda en billig kortläsare.

Jag använder DPP (Canons egen rawhanterare) och går igenom minneskorten direkt innan jag laddar över dem. Märker upp de jag ska spara och flyttar dem sedan direkt till rätt mapp beroende på motiv och hur jag har märkt dem. Det tar lite längre tid än att föra över automagiskt men då har jag dem redan sorterade i rätt mapp/mappar. Har du enbart datummappar går det fort, bara märka de du ska spara och föra över dessa till din mapp (som du då får skapa själv först. Ett sådant här förfarande går att göra i de flesta program med kortläsare. I DPP och många andra program kan du bläddra i helskärmsläge direkt från minneskortet (med piltangenterna (och även förstora med ett klick) och lägga en markering direkt på de bilder du tänker spara och föra över till datorn.

Hej! Jag uppgraderade till El Capitan för en tid sedan. Jag använder PS CS6 och ACDSee mac pro, dessa program fortsätter att fungera som tidigare utan problem.

Håller själv på att planera uppgradering till El Capitan så det var positivt att höra att PS CS6 funkar :)

När det gäller import av bilder så var det ju samma visa med iPhoto, men det finns ett alternativ. Det är att använda "Bildinsamling" (så heter den på svenska åtminstone). Då får man upp sina enheter och kan välja till vilken mapp de ska importeras. Med bildinsamling så slipper du leta upp Masterfilerna och du slipper radera/tömma programmet varje gång.

Aha det låter ju inte så bra det med diskfragmentering. Sedan skiftet har jag börjat använda SD-kortläsaren som finns på imacen, men tycker inte jag kommit ifrån "bilder" som startar upp automatiskt då kortet sätts i, och inte heller hittat bilderna på annat vis. Låter intressant med DPP som du beskriver kanske skall kollas upp.

Annars verkar ju "Bildinsamling" som Ola nämner nedan funka och ger möjlighet att styra målmapp har jag noterat nu, bara att det blir lösa bilder; inga datummappar. Sedan är det ju förstås irriterande med ett program som startar upp fast man inte vill - man kanske kan ta bort det? Jag har förut låtit raw-filerna ligga kvar i den ursprungliga datummappen och lagrat dem i tidsordning, medan de klara jpg-bilderna fått hamna i olika kategorier. Tack för ditt svar Tony!
Arne

När det gäller import av bilder så var det ju samma visa med iPhoto, men det finns ett alternativ. Det är att använda "Bildinsamling" (så heter den på svenska åtminstone). Då får man upp sina enheter och kan välja till vilken mapp de ska importeras. Med bildinsamling så slipper du leta upp Masterfilerna och du slipper radera/tömma programmet varje gång.[/QUOTE]

Tack för detta tips, verkar funka. Datummappar får man gör själv då antar jag.
Arne

När det gäller import av bilder så var det ju samma visa med iPhoto, men det finns ett alternativ. Det är att använda "Bildinsamling" (så heter den på svenska åtminstone). Då får man upp sina enheter och kan välja till vilken mapp de ska importeras. Med bildinsamling så slipper du leta upp Masterfilerna och du slipper radera/tömma programmet varje gång.

Tack för detta tips, verkar funka. Datummappar får man gör själv då antar jag.
Arne[/QUOTE]

Använder oxå programmet Bildinsamling (finns redan på din Mac) för att importera bilder och jag kan samtidigt som jag importerar bilderna skapa en ny mapp, döpa den och tala om exakt var den skall ligga. Funkar bra!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto