mill
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa
Ja så gjorde jag också alltid förr, men gör inte så längre när jag vet med mig att inte kommer få fokus på rätt ställe ibland.
Jag gör dock som du säger ovan för det mesta.
Jag är nyfiken vad man har de andra fokuspunkterna till bortsett från den i mitten om de är helt meningslösa.
Hur gör man med AI-servo förresten? Använder aldrig men det lär inte fungera med att komponera om
hornavan skrev:
Ställ in kameran på den mittersta fokuspunkten och One Shotfokusering. Tryck ner till hälften när fokuspunkten ligger över den del av motivet som du vill ha skarp. Komponera och krama av bilden!
Voilà.
Om du håller på att rackla med olika fokuspunkter hela tiden så blir det aldrig fotograferingen som blir det viktiga. Träna in metoden ovan och vips slipper du tänka på menyer och knappar och fanstyg.
Min erfarenhet säger tt ju mer erfarenhet en fotograf har desto färre olika inställningar använder han eller hon.
När jag var ung trodde jag ofta att jag visste bättre. Nu vet jag det.
Jag bromsade min egen utveckling genom att vägra att lyssna på de som vet bättre.
Därför förstår jag om du fortsätter att tro att kameran skall lösa dina problem.
Ja så gjorde jag också alltid förr, men gör inte så längre när jag vet med mig att inte kommer få fokus på rätt ställe ibland.
Jag gör dock som du säger ovan för det mesta.
Jag är nyfiken vad man har de andra fokuspunkterna till bortsett från den i mitten om de är helt meningslösa.
Hur gör man med AI-servo förresten? Använder aldrig men det lär inte fungera med att komponera om