Annons

Problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har försökt förklara det med focus-recompose (som det populärt kallas på eng) i flertalet frådar, men det är svårt att lära gamla hundar sitta.

om man inte märker skillnad -- kör med focus-recompose, annars använd fokuspunkterna, så enkelt är det.
 
Fokuseringsexempel utan matte

Jag gör ett försök att åskådligöra det som sagts tidigare men utan matte utan bara bilder.

I exempel 1&2 så är fokusplanet krökt, en del objektiv har krökt fokuseringsplan en del har ett rakt fokuseringsplan (och det finns allt mellan med). Makroobjektiv tenderar till att satsa mer på rakt plan.

Om du har ett objektiv med krökt fokuseringsplan så ser du att om du fokuserar på blå lådan(exempel 1) så hamnar den röda lådan bakom fokus.

Om du har ett objektiv med krökt fokuseringsplan så ser du att om du fokuserar på röda lådan(exempel 2) och riktar kameran sedan mot blå låda så hamnar den blå lådan framför fokusplanet.

Om du har ett objektiv med rakt fokuseringsplan så om du fokuserar på blå lådan(exempel 3) så hamnar den röda lådan också i fokus, fokus ligger på drygt 7 "streck".

Om du har ett objektiv med rakt fokuseringsplan så om du fokuserar på röda lådan(exempel 3) och riktar den mot den blå lådan så hamnar den båda lådorna ur fokus, avståndet när vi fokuserade på den röda lådan är ju drygt 8 "streck" medans avståndet till den blå är ju bara drygt 7 "streck"

Hmm, vet inte om det blev bättre:)
Ursäkta eventuella felaktigheter i benämningar osv.

Observera att jag inte tycker att flera fokuspunkter är enbart bra, de har förstört några bilder för mig, men även bättrat ett par.
Detsama gäller alla andra dumma saker som man kan glömma ställa tillbaka som man vill ha dem.
(MF, manuell blixt, ISO, m.fl.)
 

Bilagor

  • fukosering_o_komponering.gif
    fukosering_o_komponering.gif
    2.2 KB · Visningar: 531
mpa skrev:
Förr och nu projicerar vi diabilder från analoga
35 mm kameror till större format än 90x60 cm och dem håller skärpan!

Nja...

Ok. Med högklassig projektoroptik, glasade ramar alt. optik som korrigerar "ploppade" dior & ett antal meters avstånd till duken så upplever man det skarpt...

Ingen tvekan om att stirrandet på skärmen står för en stor del av att vi idag upplever så många skärpeproblem, backa några meter & kolla.

//Larsa
 
Min erfarenhet är efter att ha ägt både 10D och 20D att en hel del bilder har begåvats med obegriplig oskärpa.

Detta fenomen med oskärpa är en ny erfarenhet som jag inte känner igen från min tid med analog kamera. Jag känner igen situationen som trådens skapare beskriver där jag ibland smått avundsjukt har sett andras krispiga bilder tagna med små kompakter.

Resonemanget med att en DSLR skall vara soft och oskärpt må vara sant men det finns ingen logik i att vissa bilder är skarpa och andra inte utan synbar anledning. Jag ser det mer som ett litet lotteri.

Jag kör med L objektiv, en fokuspunkt, tänker på att fokusera rätt, hålla koll på bländare och exponeringstid samt slutligen hålla still kameran. Hjälper det alltid? Nä!

Tänkte själv ta mig i kragen och mer metodiskt kontrollera mina objektiv för att se om de lider av front/bak-fokus.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

steinick skrev:
Titta på min figur och tänk en gång till så ska du se att h alltid är större än b, alltså hamnar fokus bakom bildplanet.

Har aldrig varit någon hejare på matte, många gånger var dom då min mattelärare nog svor i tysthet över mig. Förstår nog inte detta riktigt heller, men det får jag nog bara acceptera...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

hornavan skrev:
Det var nog tur att trigonometrin inte var uppfunnen på den tiden då det bara fanns en central fokuspunkt!


Ja, trigonometrin fanns först under Pythagoras tid, ett par tusen år sedan. Så självklart kom den centrala fokuseringspunkten (i kameror) först.


hornavan skrev:
Det finns en annan vetenskap som kallas suntförnuft
och används av en del fotografer.

Det finns en tredje vetenskap, systern till sunt förnuft, och den heter hövlighet. Tillämpas med fördel på elever och andra frågande personer som vill lära sig något nytt. Används av en del lärare också, faktiskt.

Låt oss återgå till ämnet, problem med skärpa.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

mange78 skrev:
Har aldrig varit någon hejare på matte, många gånger var dom då min mattelärare nog svor i tysthet över mig. Förstår nog inte detta riktigt heller, men det får jag nog bara acceptera...

Nähej du, så lätt ska du inte få vada vidare bland okunskapens ofukuserade bilder:)
Det finns aldrig dumma elever bara dumma lärare som inte kan anpassa sig och ta tid.

Om man fokuserar på den röda lådan och sedan komponerar om bilden genom att rika kameran rakt fram i min ritning så är ju fokus låst på avståndet till den röda lådan.
Som du ser hamnar nu fokus långt bakom den blå lådan som jag ville ha fokus på, på detta sätt blir hela linjen med lådor ur fokus.
 

Bilagor

  • fukosering_o_komponering2.gif
    fukosering_o_komponering2.gif
    1.7 KB · Visningar: 431
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

bEPH skrev:

Om man fokuserar på den röda lådan och sedan komponerar om bilden genom att rika kameran rakt fram i min ritning så är ju fokus låst på avståndet till den röda lådan.

En mycket bra och informativ bild och beskrivning! Här har jag nu lärt mig vikten av att använda även de andra fokuseringspunkterna, när jag fotograferar med kort skärpedjup. Tack ska ni ha, allihopa.

Måste erkänna att innan jag läste denna tråd hade jag inte ens en tanke på att omkomponeringen efter fokuseringen kunde få fokus så här lätt ur balans. Bland annat har jag laddat upp en bild hit, för att få veta om det var fel på mina objektiv. Nu ser jag ju att det var omkomponeringen av bilden som förmodligen är orsaken att ögona inte blev skrpa den gången. :)

Än en gång, tack ska ni ha!
 
Men det är fortfarande rätt besvärligt att hantera multipla fokuspunkter. Särskilt i snabba situationer är det skönt att ha kameran på mittpunkten. Jag brukar istället justera skärpan manuellt med antingen objektvet eller genom att luta kroppen ("gunga" in skärpan). Tyvärr innebär detta att man behöver en bra sökare. Med 20D blir det lite fokusgafflande ibland! Men det kanske är så att handgreppen med att välja fokuspunkt blir snabbare med tiden.

/Pontus
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

Eeros skrev:
Måste erkänna att innan jag läste denna tråd hade jag inte ens en tanke på att omkomponeringen efter fokuseringen kunde få fokus så här lätt ur balans. Bland annat har jag laddat upp en bild hit, för att få veta om det var fel på mina objektiv. Nu ser jag ju att det var omkomponeringen av bilden som förmodligen är orsaken att ögona inte blev skrpa den gången. :)
B]


Nää... eller är det jag som inte hänger med?
Har du haft ögonen i fokus, sen komponerat om och tryckt av så ska väl ögonen fortfarande vara i fokus...
*förvirrad*

/robban
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

bEPH skrev:
Nähej du, så lätt ska du inte få vada vidare bland okunskapens ofukuserade bilder:)
Det finns aldrig dumma elever bara dumma lärare som inte kan anpassa sig och ta tid.

Om man fokuserar på den röda lådan och sedan komponerar om bilden genom att rika kameran rakt fram i min ritning så är ju fokus låst på avståndet till den röda lådan.
Som du ser hamnar nu fokus långt bakom den blå lådan som jag ville ha fokus på, på detta sätt blir hela linjen med lådor ur fokus.

Har faktiskt gått runt och funderat lite på detta idag, det enda som förvirrar mig nu är nåt om fokus på en blå låda, den är ju röd ;-).... Nä, läraren har blivit bättre och eleven upplyst! Tackar jag för!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

zuukit skrev:
Nää... eller är det jag som inte hänger med?
Har du haft ögonen i fokus, sen komponerat om och tryckt av så ska väl ögonen fortfarande vara i fokus...
*förvirrad*

/robban

Det är ju precis det som inte är fallet, som Björn precis har beskrivit med sina skisser. (mycket pedagogiska skisser, Björn!)

I och med att man roterar kameran så att ögonen inte längre ligger i mitten i bilden så hamnar ögonen utanför skärpeplanet. Titta på björns skisser igen så förstår du nog.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

bEPH skrev:

Om man fokuserar på den röda lådan och sedan komponerar om bilden genom att rika kameran rakt fram i min ritning så är ju fokus låst på avståndet till den röda lådan.
Som du ser hamnar nu fokus långt bakom den blå lådan som jag ville ha fokus på, på detta sätt blir hela linjen med lådor ur fokus.

Varför fokusera på den röda lådan då du vill ha fokus på den blåa?
Man fokuserar väl där man vill ha fokus, alltså du fokuserar på den röda för att du vill ha fokus där, sen komponerar du om och har fokus kvar på den röda.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

bEPH skrev:
...Om man fokuserar på den röda lådan och sedan komponerar om bilden genom att rika kameran rakt fram i min ritning så är ju fokus låst på avståndet till den röda lådan...
Ja! Visst är det fiffigt. Man kan alltså få skärpa på den röda lådan, även om den inte ligger i fokus, när man gör som du beskriver Björn.

Jag är iofs en riktig amatör, men gör ofta på det här sättet om jag tex vill ha en bild på en person, men kanske inte ha personen mitt i bilden. Fokuserar på personen, sedan vrider jag kameran för att få med massor bakgrund, men fortfarande är skärpan inställd på personen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

FILM) (ulltand skrev:
Ja! Visst är det fiffigt. Man kan alltså få skärpa på den röda lådan, även om den inte ligger i fokus, när man gör som du beskriver Björn.

Jag är iofs en riktig amatör, men gör ofta på det här sättet om jag tex vill ha en bild på en person, men kanske inte ha personen mitt i bilden. Fokuserar på personen, sedan vrider jag kameran för att få med massor bakgrund, men fortfarande är skärpan inställd på personen.

Ja, fortfarande är skärpan inställd i närheten av personen. Skärpan ställs alltså inte om efter bakgrunden och du kan således komponera om. Men innan du vred på kameran så var skärpan inställd personen, nu endast i närheten av den samme. Titta på Björn Engströms skiss så går det nog upp ett ljus. :)


Men om man, när man vill låsa fokus på ngt och sen vill komponera om bilden, inte vrider på kameran, utan istället flyttar sig i sidled för att komponera om bilden. Då behålls skärpan på det man låste det på. Alternativt använder man någon annan fokuseringspunkt så man slipper flytta vare på sig själv eller vrida på kameran.

Jag vill poängtera att detta problem med att objektet hamnar ur fokus vid omkomponering rimligtvis inte är ett problem om man fotar ngt som är längre bort och om man använder stort skärpedjup. Till exempel från 10 meters håll fota ett par människor på en parkbänk. Vid macro och porträtt med liten bländare däremot kan det bli galet. Har jag greppat det rätt?
 
Senast ändrad:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=329421&target=_blank

På bilden har jag fokuserat på ena istappen, därefter komponerat om bilden.
Skulle jag fokuserat som på kompositionen hade skärpan blivit inställd på oändligt, och istapparna skulle blivit suddiga.

Vrider jag kameran riktigt exakt, kommer avståndet från motivet till kamerasensorn bli intakt.

Jaja, kanske jag har fel...

PS Bilden är inte ngt för att visa perfekt skärpa, mer hur jag menar.
 
Ah - nu hänger jag med!

Ska genast lära mig kamerans andra fokuspunkter.
Skitkul - och tack för hjälpen ni som står ut med att förklara saker för oss envisa *s*
(vilka jag tills nu ansett vara onödiga...)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

MrCrowly skrev:
Varför fokusera på den röda lådan då du vill ha fokus på den blåa?
Man fokuserar väl där man vill ha fokus, alltså du fokuserar på den röda för att du vill ha fokus där, sen komponerar du om och har fokus kvar på den röda.

Men det är ju precis det som inte går! Titta igen
 
Gäller det här bara med AF eller också MF? Jag fotar nämligen 99% med MF och kännere ibland (ofta) att skärpan inte ligger där jag la den. Det kanske är nåt fel med mina ögon....:(
 
Inca skrev:
Gäller det här bara med AF eller också MF? Jag fotar nämligen 99% med MF och kännere ibland (ofta) att skärpan inte ligger där jag la den. Det kanske är nåt fel med mina ögon....:(

Samma princip med MF, det hela handlar ju om avstånd till motivet, det är det som avgör om något är skarpt eller inte. Har inget att göra med om det är MF eller AF.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.