Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

Pongu skrev:
Med liten bländare brukar man mena liten bländaröppning, dvs ett högt bländartal, vilket ger stort skärpedjup. Bara så att det inte blir några missförstånd. Sedan vet jag inte vad du menar med att rotera kameran. Att ställa skärpan, antingen med AF eller manuellt, sedan komponera om och till sist krama av tycker jag är ett mycket bra råd. Kanske du menade att man inte ska flytta kameran för mycket när man komponerar om, för risken att man flyttar skärpeplanet?

/Pontus

sorry, skrev lite för fort :) Japp, stor bländare, kort skärpedjup menade jag. Ja precis, du kommer flytta skärpeplanet om du fokuserar och komponerar sedan om. Oftast så spelar inte så stor roll, endast då man är nära objektet och har kort skärpedjup.
 
Re: Re: Re: Problem med skärpa

mill skrev:
Liten notis bara, men det är egentligen inget bra råd (om man har liten bländare, dvs kort skärpedjup, så kommer fokus att komma på fel ställe om man roterar kameran)

Om man håller den under vatten så fungerar det inte heller.
Jag har levat på fotografering sedan jag muckade 1969 och jag har aldrig haft någon kund som klagat på var jag lagt skärpan i mina bilder.
Den metod jag beskriver är den som de flesta yrkesfotografer använder.
Kan du föreslå någon bättre metod?
PS: du menar förmodligen stor bländare.
 
Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

hornavan skrev:
Om man håller den under vatten så fungerar det inte heller.
Jag har levat på fotografering sedan jag muckade 1969 och jag har aldrig haft någon kund som klagat på var jag lagt skärpan i mina bilder.
Den metod jag beskriver är den som de flesta yrkesfotografer använder.
Kan du föreslå någon bättre metod?
PS: du menar förmodligen stor bländare.

Ja precis, stor bländare, se mitt svar ovan :)

Fokuspunkter! De är där av en anledning! De är till för just det ändamålet.
 
Det där med att hålla skärpan när man komponerar om är mycket en vanefråga tycker jag. Kan inte säga att jag är expert ännu, men metoden fungerar. Man kan slutligen gunga in skärpan om man har extremt kort skärpedjup (typ närporträtt med 50mm f/1,4) genom att föra kameran framåt och bakåt med hjälp av överkroppen.

/Pontus
 
Re: Re: Re: Problem med skärpa

spat skrev:
Skulle vara intressant att höra hur du går tillväga när du arbetar. Tack! [/B]

Jag gör som mitt råd till dig.
Det första jag gör när jag köper en ny kamera är att läsa bruksanvisningen, men bara den del som behandlar fokuseringen (resten är ingen sport). Idag slåss tillverkarna om att erbjuda flest fokuseringsmöjligheter. För mig är de flesta lika användbara som rödaögonreducering; dvs ODUGLIGA.
Det allra bästa är att anvädna den mittersta sensorn. Den är dessutom oftast bättre än de andra(men börja inte gafsa om det nu, snälla).
Genom att göra det till en vana att alltid försöka lägga skärpan på rätt ställe (i porträtt på närmaste ögat). Därefter finns det alltid tid till komponering. Själva ögonblicket när själva bilden tas är det viktigaste. Det gäller att lära sig hålla i kameran på rätt sätt, ta stöd i omgivningen ( vägg, stativ, bil, sten, kameraväska skoterdyna mm) och sdan KRAMA AV slutaren med den feta biten av pekfingeret; INTE fingertoppen.
Det är viktigare att träna än att köpa en ny kamera(säger han som just väntar på en 5D!).
Tävla med kompisen. Sätt upp en DN på väggen och se vem som får med mest läsbar text på längsta tid. lärorikt.Kul.Nyttigt.
 
Pongu skrev:
Det där med att hålla skärpan när man komponerar om är mycket en vanefråga tycker jag. Kan inte säga att jag är expert ännu, men metoden fungerar. Man kan slutligen gunga in skärpan om man har extremt kort skärpedjup (typ närporträtt med 50mm f/1,4) genom att föra kameran framåt och bakåt med hjälp av överkroppen.

/Pontus

Om man gungar in den så ändrar man ju utsnittet :) Men ja, för det mesta så funkar det att fokusera/komponera om, men ibland funkar det inte (dvs vid kort skärpedjup). Man kan med fördel använda fokuspunkterna vid manuell fokus också, de piper/blinkar till när fokus hamnar i ngn av punkterna.

(känner att det spårar ur lite från ursprungsdiskussionen nu)
 
Pongu skrev:
Det där med att hålla skärpan när man komponerar om är mycket en vanefråga tycker jag. Kan inte säga att jag är expert ännu, men metoden fungerar. Man kan slutligen gunga in skärpan om man har extremt kort skärpedjup (typ närporträtt med 50mm f/1,4) genom att föra kameran framåt och bakåt med hjälp av överkroppen.

/Pontus

Som att be om rörelseoskärpa. Hellre då manuellt inställd skärpa. Stå stadigt och gunga !?
 
mill skrev:
Om man gungar in den så ändrar man ju utsnittet :)
Nu börjar det bli fånigt! :) Med det extremt korta skärpedjup du pratar om ifall det ska påverkas av omkompositionen behöver du ju bara gunga några millimeter! Jag lägger ner nu.

/Pontus
 
Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

mill skrev:
[BFokuspunkter! De är där av en anledning! De är till för just det ändamålet. [/B]

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men anttagligen menar du att fokuspunkterna är till för att användas, men där har du fel min vän. De är till för att sälja fler kameror tekniknördar.
Det räcker med En stycken dylik. Fler konfunderar och leder till oskarpa bilder och folk som klagar på att bilderna aldrig blir skarpa, vad är det för felpåminkameradå.
 
hornavan skrev:
Som att be om rörelseoskärpa. Hellre då manuellt inställd skärpa. Stå stadigt och gunga !?
Häng inte upp dig på termen. Vad jag menar är att man använder din metod precis som du beskriver, med tillägget att om man får skärpeplanet något fel när man komponerar om med extremt kort skärpedjup kan man justera detta genom en mycket liten rörelse framåt eller bakåt. Inte ska du gunga medan du exponerar! ;-) Det blir rörelseoskärpa om man tar bilden medan man komponerar om också! ;-)

/Pontus
 
Johan fjellström: Tack för ett bra svar, hoppas du blir nöjd med din nya "leksak" också =)

I övrigt tycker jag att hela denna tråd är riktigt bra, många intressanta synvinklar och tips från flera stycken. Tack!
 
Använder du/ni kitobjektivet, ligger nog felet där. Den där plastbiten till objektiv man får med är inget vidare skarpt. Prova med ett skarpare objektiv, så får du se att det blir bättre...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

hornavan skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men anttagligen menar du att fokuspunkterna är till för att användas, men där har du fel min vän. De är till för att sälja fler kameror tekniknördar.
Det räcker med En stycken dylik. Fler konfunderar och leder till oskarpa bilder och folk som klagar på att bilderna aldrig blir skarpa, vad är det för felpåminkameradå.

Fokuspunkterna är till för att välja var kameran ska fokusera så att man slipper fokusfelet med att "fokusera/komponera om"-tekniken -- inget annat (dvs fokus hamnar ALLTID bakom, sen om det syns eller inte är en annan sak). Jag stör mig som sören på att det är så få i min 350D!

:)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

mill skrev:
Fokuspunkterna är till för att välja var kameran ska fokusera så att man slipper fokusfelet (dvs fokus hamnar ALLTID bakom, sen om det syns eller inte är en annan sak) med att "fokusera/komponera om"-tekniken -- inget annat. Jag stör mig sören på att det är så få i min 350D!

:)

Det är DU som bestämmer var kameran skall fokusera. Hamnar skärpan bakom motivet så är det ditt fel. Skyll inte på kameran. Du är förmodligen ett bra exempel på det jag sa om att folk blir förvirrade av för många fokuspunkter.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

hornavan skrev:
Det är DU som bestämmer var kameran skall fokusera. Hamnar skärpan bakom motivet så är det ditt fel. Skyll inte på kameran. Du är förmodligen ett bra exempel på det jag sa om att folk blir förvirrade av för många fokuspunkter.

Jepp, JAG bestämmer vilken fokuspunkt som ska vara fokuserad utan att behöva flytta kameran.

Ja klart att det är mitt fel om jag sätter fokus på en sak, roterar den 10 grader och sen trycker av så att fokus hamnar fel -- det är ju jag som roterat kameran.

Det må vara så att jag är förvirrad, men hjälp mig förstå i så fall :)
 
papi skrev:
Det är nog bara under gynsamma omständigheter du kan få skaplig skärpa med den.

Äger ingen Ixus, men väl ovan nämnda objektiv, men det borde vara skarpare. Mitt är helt ok på mindre bländare (med tanke på priset).

Jag vill gärna se ngn bild som Niklas inte är nöjd med.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

mill skrev:
Jepp

Det må vara så att jag är förvirrad, men hjälp mig förstå i så fall :)

Ställ in kameran på den mittersta fokuspunkten och One Shotfokusering. Tryck ner till hälften när fokuspunkten ligger över den del av motivet som du vill ha skarp. Komponera och krama av bilden!
Voilà.

Om du håller på att rackla med olika fokuspunkter hela tiden så blir det aldrig fotograferingen som blir det viktiga. Träna in metoden ovan och vips slipper du tänka på menyer och knappar och fanstyg.

Min erfarenhet säger tt ju mer erfarenhet en fotograf har desto färre olika inställningar använder han eller hon.

När jag var ung trodde jag ofta att jag visste bättre. Nu vet jag det.
Jag bromsade min egen utveckling genom att vägra att lyssna på de som vet bättre.
Därför förstår jag om du fortsätter att tro att kameran skall lösa dina problem.
 
Anders Mårtensson: Kan försöka fixa en senare när jag har tillgång till min portfölj.

Johan Fjellström: Dina kommentarer är väldigt intressanta måste jag säga. Är nyfiken på att höra vad för objektiv som sitter oftast på ditt hus?

Även ni andra får gärna berätta vilka eller vilket objektiv ni använder er mest utav.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.