Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

hornavan skrev:
Ställ in kameran på den mittersta fokuspunkten och One Shotfokusering. Tryck ner till hälften när fokuspunkten ligger över den del av motivet som du vill ha skarp. Komponera och krama av bilden!
Voilà.

Om du håller på att rackla med olika fokuspunkter hela tiden så blir det aldrig fotograferingen som blir det viktiga. Träna in metoden ovan och vips slipper du tänka på menyer och knappar och fanstyg.

Min erfarenhet säger tt ju mer erfarenhet en fotograf har desto färre olika inställningar använder han eller hon.

När jag var ung trodde jag ofta att jag visste bättre. Nu vet jag det.
Jag bromsade min egen utveckling genom att vägra att lyssna på de som vet bättre.
Därför förstår jag om du fortsätter att tro att kameran skall lösa dina problem.

Ja så gjorde jag också alltid förr, men gör inte så längre när jag vet med mig att inte kommer få fokus på rätt ställe ibland.

Jag gör dock som du säger ovan för det mesta.

Jag är nyfiken vad man har de andra fokuspunkterna till bortsett från den i mitten om de är helt meningslösa.

Hur gör man med AI-servo förresten? Använder aldrig men det lär inte fungera med att komponera om :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

mill skrev:

Hur gör man med AI-servo förresten? Använder aldrig men det lär inte fungera med att komponera om :)

AI Servo är bra när du ska följa nått som rör sig, en flygande fågel eller en bil på en raceingbana t.ex. Då kan det faktiskt vara bra med flera fokuspunkter igång samtidigt också.

Men för "vanligt" foto så är det nog mittersta fokuspunkten och omkomponering som är klart bäst/lättast.

/ Ola
 
spat skrev:
Anders Mårtensson: Kan försöka fixa en senare när jag har tillgång till min portfölj.

Johan Fjellström: Dina kommentarer är väldigt intressanta måste jag säga. Är nyfiken på att höra vad för objektiv som sitter oftast på ditt hus?

Även ni andra får gärna berätta vilka eller vilket objektiv ni använder er mest utav.

Mest av allt använder jag mitt kära EF 85 1,8 (fullt med damm inuti). Jag gillar också EF 300/4 IS, och EF 20/2,8 för närvarande. Mitt fotande är som mode. Ibland det ena och ibland det andra. Just nu är zoomar ute. Vem vet hur det blir med min nya 5D.
Just nu är jag i Israel och använder mest min nya Panasonic FZ 30. Var nyligen i USA och fotade enbart med Canon G6. När jag hade lärt mig använda den blev jag lite förälskad.
Mina favoritsidor på nätet är Fotosidan och Luminous Landscape.
Jag jobbar med Mac (sedan 90) och PS. Favorittrick är oskarp mask inställd på 20-50-0. Annan uppskärpning mestadels bara för bilder som skall tryckas.
Bifogar en bild från igår. INte så skarp, men ändå..
 

Bilagor

  • hmm.jpg
    hmm.jpg
    57.9 KB · Visningar: 829
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

Odjuret skrev:
AI Servo är bra när du ska följa nått som rör sig, en flygande fågel eller en bil på en raceingbana t.ex. Då kan det faktiskt vara bra med flera fokuspunkter igång samtidigt också.

Men för "vanligt" foto så är det nog mittersta fokuspunkten och omkomponering som är klart bäst/lättast.

/ Ola

Japp, jag gör så för "vanligt" foto.

AI Servo är dock förkastligt om man skulle fokusera med mittenpunkten och sen komponera om :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

Odjuret skrev:
AI Servo är bra när du ska följa nått som rör sig, en flygande fågel eller en bil på en raceingbana t.ex. Då kan det faktiskt vara bra med flera fokuspunkter igång samtidigt också.

Men för "vanligt" foto så är det nog mittersta fokuspunkten och omkomponering som är klart bäst/lättast.

/ Ola

Använde alla fokuspunkter vid fågelfoto idag. Många fåglar och virrvar, då kändes denna metod bäst i kombination med one shot läge för bättre kontroll på var fokus tar någonstans. Funkade bra tills fåglarna kom ner till trädtoppshöjd:)
Annars kör jag mest centrerad AF punkt och one shot på fågel och annat.
 
Skärpan och sjkärpedjupet är intimt förknippat med vald bländare, brännvidd och avstånd.

Ixus och systemkameran använder helt olika brännvidder för samma bildvinkel, vilket även ger effekten att skärpedjupet blir större vid sammabländarvärde. I grunden är det att jämföra äpplen och päron att jämföra en EOS med Ixus.
 
Om jag har tid väljer jag den focuspunkt som ligger närmast där jag vill ha skärpan i kompositionen, ställer skärpan efter den och komponerar om ifall jag behöver.

Annars använder jag alltid den mittersta och komponerar om, men använder då en bländare som ger tillräckligt skärpedjup.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

hornavan skrev:
men anttagligen menar du att fokuspunkterna är till för att användas, men där har du fel min vän. De är till för att sälja fler kameror tekniknördar.
Det räcker med En stycken dylik. Fler konfunderar och leder till oskarpa bilder och folk som klagar på att bilderna aldrig blir skarpa, vad är det för felpåminkameradå.

Jag håller till stor del med dig, men med visst förbehåll. Ett exempel där fler punkter kan hjälpa till är som bekant vid rörliga motiv där man inte vill ha motivet centralt placerat. Då går det helt inte att komponera om om man vill nyttja motivföljande AF.

Ett annat är vid användande av stativ, om man då har många fokuspunkter att tillgå kan dessa vara smidiga att använda för att komponera och fokusera på en gång, utan att behöva ändra ställning på stativet för att fokusera och sedan komponera vilket blir riktigt krångligt i vissa situationer. Säg att man ställer upp stativet i väntan på en fin råbock, bocken kliver fram, ställer sig i gyllene snittet, då kan det vara skönt att ha en fokuspunkt där så att det bara är att fokusera och trycka av.

Men då är det ju bara att fokusera manuellt, säger du kanske då. Jo, visserligen, med en stor och ljusstark sökare fungerar det förmodligen bäst, men med de nya kamerornas alltför små och mörka sökare kan det bli svårt att fokusera manuellt snabbt. Har man sedan Canons billiga men prisvärda objektiv 50/1.8 på kameran blir det rentav omöjligt att fokusera manuellt överhuvudtaget.

Mvh Magnus
 
Principen viktigare

mange78 skrev:
Säg att man ställer upp stativet i väntan på en fin råbock, bocken kliver fram, ställer sig i gyllene snittet, då kan det vara skönt att ha en fokuspunkt där så att det bara är att fokusera och trycka av.

et.

Mvh Magnus

Det finns alltid undantag, men jag måste bestämt hävda att jag tagit hundratusen bilder eller mer utan att ha känt något behov av flera fokuspunkter.
Själva principen jag pratar (skriver) om är att man alltid skall veta vad man har att tillgå när ögonblicket dyker upp. Då finns det varken tid att ändra fokuspunkt eller kolla vilken som är aktiv.
Flera fokuseringspunkter är som objektivlock; av ondo..för fotografier och fotografer.
Visa mig EN bild som är bättre för att fotografen använt en annan fokuseringspunkt!

PS: Jag höll på att glömma att säga att jag gillar din bild av flickan med jordgubben. Läcker!
 
Anders Mårtensson: Här kommer bilderna och man ser ju klart och tydligt att skärpa skiljer sig enormt... (Båda är optimerade lika mycket)
 

Bilagor

  • test1.jpg
    test1.jpg
    52.3 KB · Visningar: 759
spat skrev:
Anders Mårtensson: Här kommer bilderna och man ser ju klart och tydligt att skärpa skiljer sig enormt... (Båda är optimerade lika mycket)

Varför så låg upplösning på den andra bilden?

Bättre om det varit samma sak som du fotograferat :) Typ rätt meningslöst nu, men den andra bilden ser suspekt suddig ut, det ser helt klart inte bra ut. Vad är det för slutartid och bländare på den bilden och vilket objektiv har du använt?

Du får gärna maila en bild i originalstorlek om du har lust.
 
Jag drar slutsatsen av att objektivet som medföljer 300:an inte är det bästa, som även tidigare nämnts. Man märker direkt skillnad när jag fotar med mitt Canon EF 50mm f/1.8 II. Verkligen!

Nu har jag iaf visat några bilder på hur det kan se ut ibland. Tack för alla svar och en väldigt trevlig tråd med många olika synvinklar och förslag.

Jag drar mig undan nu ;)

Peace!
 
Samma oskärpeproblem

Jag har precis samma synpunter som Niklas. Har en Pentax Optio 555 och en Canon 350D. Det har gått så långt att jag funderar på att byta ut 350D mot Minolta 5D. Men med tanke på det ni kunniga skriver i detta forumet så verkar detta med suddiga obearbetade bilder vara något som tillhör DSLR-kamerorna?! Jag har tidigare testat med parametrar och så men upplever inte att det hjälper särskilt mycket. För att ta bort frågeställningen kring skakningsoskärpa har jag haft bägge kamerorna på stativ och plåtat samma motiv. Fortfarande enorm skillnad.

Nu till frågan. Tror ni att jag kan bli hjälpt av att byta kamera? På vissa ställen skriver man att just Canon softar sina bilder väldigt mycket. Stämmer det?
 
Re: Samma oskärpeproblem

PO-Hbg skrev:
Men med tanke på det ni kunniga skriver i detta forumet så verkar detta med suddiga obearbetade bilder vara något som tillhör DSLR-kamerorna?!


Nu till frågan. Tror ni att jag kan bli hjälpt av att byta kamera? På vissa ställen skriver man att just Canon softar sina bilder väldigt mycket. Stämmer det?


Inte alls med bra optik.


Nej jag tror inte det hjälper att byta kamera. Plåta i raw kan vara ett sätt att få bättre koll på resultatet.
 
dslrerna ger inte mer suddiga bilder än andra kameror, dom kräver bara mer efterarbete. jämför med att lämna film till ett labb där allt går automatiskt, mot att framkalla själv. du får mycket bättre bilder när du fotar med dslr, det kräver bara mer av fotografen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.