Annons

Problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst Roland, du har en poäng i det du skriver.

Men jag utgår från det faktum att man har problem med prylarna. Annars finns det ingen anledning att lämna in. Det är ju också så att problem kan dyka upp efter en tid, det behöver inte vara nya pryttlar som strular.

Sen vet jag inte om jag vill dra in Mr Ford i detta. Har en del åsikter om hans s.k. bilar...:)
 
spat skrev:

...
Varför ska man inte kunna få precis lika bra skärpa med ett objektiv för 2500:- som en kompakt kamera som kostar 2000:- ? Det är helt sjukt!
...

Njae, sjukt vet jag inte....
Optiken till småbildsformatet tecknar ju ut en bildcirkel om ca 45mm. Jämför det med optiken på en kompakt med 1/1,8" sensor som skall teckna ut strax under 9mm.

Det och sensorn är ju de allra största kostnaderna. Och sensorns kostnad är ju direkt relaterad till dess storlek. Plast och kretsar kostar ju nästan inget idag.

Men jag håller med om att kompakterna levererar oerhört bra bilder för sin kostnad. Det kan man inte alltid säga om digital SLR kameror.
MVH /Micke
 
Även Canon själva bekräftar att kameran och objektivet kan behöva kalibreras ihop för att ge bästa resultat tillsammans.

Jaha, så det är väl bara till att släppa ifrån sig utrustningen under en tid. Eller finns det snabbare alternativ? Vart vänder jag mig? Hur lång tid tar det? Vad kostar det?

Vet du?
 
Har precis fått tillbaka kameran o objektivet,det tog mer en 3 veckor,då SIGMA har bytt serviceverkstad.3 veckor var en evighet med tanke på att kamerahuset var två dagar gammalt o objektivet tre dagar.Jag kan säga med en gång att det är en klar skillnad.Du frågade hur man gör,jag gick till kameradoktorn i stockholm o där visste dom precis vad som skulle göras.Allt gick på garantin.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.