Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Inca skrev:
Gäller det här bara med AF eller också MF? Jag fotar nämligen 99% med MF och kännere ibland (ofta) att skärpan inte ligger där jag la den. Det kanske är nåt fel med mina ögon....:(

När det gäller MF, beroende på kamera, finns det ofta mindre orsak att komponera om. Man kan ju komponera och sedan fokusera med kameran och titta på det ställe man vill ha fokus(utan att vrida kameran) och se till så fokus ligger där.
Men många kan ju ha en bättre möjlighet att fokusera i mitten och därigenom kan man vilja fokusera där i mitten och sedan komponera om bilden, om man gör det så blir det samma fel oberoende av fokusmetod eftersom fokus är låst på en felaktig för lång längd.(om jag förstått frågan rätt vill säga:) )
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

Walle skrev:
Det är ju precis det som inte är fallet, som Björn precis har beskrivit med sina skisser. (mycket pedagogiska skisser, Björn!)

I och med att man roterar kameran så att ögonen inte längre ligger i mitten i bilden så hamnar ögonen utanför skärpeplanet. Titta på björns skisser igen så förstår du nog.

Har tittat och tittat på Björns bilder. Jag tycker dom är bra och informativa men jag fattar nog inte ändå.

Ställer jag fokus på röda lådan, komponerar om, så är fokus på röda lådan.Det var ju därför jag satte fokus på den röda?!!?. Avståndet mellan kameran och den röda lådan måste ju fortfarande vara exakt detsamma.
Så fattar jag det och så fattar uppenbarligen Ronnie det. Magnus och Christoffer ser tydligen något i Björns bild som inte går fram för mig.
*ännu mer förvirrad*

/robban
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem med skärpa

zuukit skrev:
Har tittat och tittat på Björns bilder. Jag tycker dom är bra och informativa men jag fattar nog inte ändå.
Lysande exempel på dålig lärare och bra elev.
Läraren förklarar dåligt(för eleven fattar inte) och eleven säger till(Mycket bra, det är ju det eleven ska göra) när han inte fattar.
Läraren ska försöka bättra sig.

Ställer jag fokus på röda lådan, komponerar om, så är fokus på röda lådan.Det var ju därför jag satte fokus på den röda?!!?. Avståndet mellan kameran och den röda lådan måste ju fortfarande vara exakt detsamma.
Så fattar jag det och så fattar uppenbarligen Ronnie det. Magnus och Christoffer ser tydligen något i Björns bild som inte går fram för mig.
*ännu mer förvirrad*

Helt rätt en av mina bilder var nog lite missvisande för dagens optik.

Jag gör ett nytt försök.
I figur 1 nedan så fokuserar jag på den röda lådan, jag får ett rakt fokusplan som representeras av den röda streckade linjen.

När jag sedan vrider kameran "rakt" i figur 2 så är fokusplanet kvar på samma avstånd och hamnar bakom både de blå och den röda lådan.
(den streckade fokuslinjen är fortfarande röd för att visa att den har kvar avståndet till den röda)
 

Bilagor

  • fukosering_o_komponering3.gif
    fukosering_o_komponering3.gif
    2 KB · Visningar: 341
Senast ändrad:
Är det nåt som nån inte fattar är det bara att säga till, det är väldigt bra för mig att lära mig hur andra tänker. Det är nog ni som tänker rätt och jag konstigt.
 
bEPH skrev:
Är det nåt som nån inte fattar är det bara att säga till, det är väldigt bra för mig att lära mig hur andra tänker. Det är nog ni som tänker rätt och jag konstigt.

Hur kommer det sig att fokus i den nya kompositionen ligger på en rak linje bakom de blåa boxarna och inte i en cirkel kring kameran ? Avståndet till fokuslinjen rakt fram är ju kortare mitt framför kameran än på linjem bakom den röda boxen ?

Stefan
 
Objektiven är byggda för att ge ett rakt skärpeplan.

Som parantes kan sägas, iaf de flesta, inte alla. VIssa objektiv kan t.o.m. variera kurvaturen på skärpeplanet från konvext till konkavt.
 
Med risk för at ha helt fel... Jag anser att fokus ligger längs den streckade linjen som beskriver en cirkel med radien av avståndet till den först kokuserade punkten.
Stefan
 
Damocles skrev:
Objektiven är byggda för att ge ett rakt skärpeplan.

Som parantes kan sägas, iaf de flesta, inte alla. VIssa objektiv kan t.o.m. variera kurvaturen på skärpeplanet från konvext till konkavt.

Ok, det förklarar teorin som Björn framför.

Intressant tråd

Stefan
 
Damocles skrev:
Objektiven är byggda för att ge ett rakt skärpeplan.

Som parantes kan sägas, iaf de flesta, inte alla. VIssa objektiv kan t.o.m. variera kurvaturen på skärpeplanet från konvext till konkavt.

Det är ju inte bara objektiven det hänger på, utan kombinationen av objektiv och den sensor/film som bilden skall projiceras på. På en skrynklig projektorduk har jag aldrig sett en skarp bild... Om filmplanet är rakt (och det är det ju) så ger ett normalt objektiv ett rakt skärpeplan. Om någon däremot bygger en sensor/filmhållare som är sfärisk, dvs som en kalott på ett klot, så blir livet mycket bättre för oss som låser fokus och sedan komponerar om.
 
Tjatar på lite här. Hur blir det om jag fokuserar på röd box med den mest högra fokuspunkten förutsatt att alla blå ryms på bilden och knäpper av utan att komponera om. Rimligen borde hela raden blå boxar bli mer eller mindre ur fokus på samma sätt som om jag fokuserat med mittpunkt på röd och sedan komponerar om ?

Stefan
 
Roade mig lite med att räkna på vilken inverkan avståndet får. Jag utgår från Björns sista (senaste?) illustration och tillämpar pytagoras sats för att räkna på det.

Förutsättningen är att avståndet mellan den röda lådan och den centrala blå (som kameran pekar på i bild 2) är 1 meter. Jag fokuserar på den röda.

Fotografering på 10 meters avstånd ger då en skillnad på ca 5 cm, dvs 5 cm bakom de blå lådorna i bild två.

På 5 meters avstånd blir skillnaden ca 10 cm och vid 2 meters avstånd ca 23,6 cm.


Om vi då omsätter detta till en macrosituation? Fokusavstånd 30 cm (är det rimligt?), avstånd mellan "lådorna" 1 cm. Samma beräkning ger då ett fokusfel på ca 0,16mm...

Hoppas nu att jag minns min pytagoras rätt...

Edit// Jag förutsätter ett rakt fokusplan.
 
tiger656 skrev:
Tjatar på lite här. Hur blir det om jag fokuserar på röd box med den mest högra fokuspunkten förutsatt att alla blå ryms på bilden och knäpper av utan att komponera om. Rimligen borde hela raden blå boxar bli mer eller mindre ur fokus på samma sätt som om jag fokuserat med mittpunkt på röd och sedan komponerar om ?

Stefan

Nej. Nu förväxlar du "avståndet till röd box, någonstans i skärpeplanet" med "kortaste avståndet till skärpeplanet". Det är det sistnämnda avståndet som man menar när man lite slarvigt säger "avstånd".
 
Tack Björn för en riktigt bra förklaring.
Med din sista skiss tillsammans med Peters inlägg om att de flesta objektiv har ett rakt fokusplan så har jag äntligen fattat problemet.
Var helt inne på Stefans linje att fokusplanet ligger som en del av en cirkel kring kameran.
Nu vet jag bättre.

Tack alla för en mycket intressant tråd.

/robban
 
Ville bara säga att jag är imponerad över alla pegagogiska förklaringar i den här tråden, speciellt Björns! Tydliga illustrationer, stort tålamod, tydlig text. Önskar jag vore lika bra på att förklara!

/Pontus
 
tiger656 skrev:
Tjatar på lite här. Hur blir det om jag fokuserar på röd box med den mest högra fokuspunkten förutsatt att alla blå ryms på bilden och knäpper av utan att komponera om. Rimligen borde hela raden blå boxar bli mer eller mindre ur fokus på samma sätt som om jag fokuserat med mittpunkt på röd och sedan komponerar om ?

Stefan

Detta resonemang borde väl stämma eller?

Poängen är ju då att du får den box du vill ha skarp, genom att använda den yttre fokuspunkten. Vill man sedan ha de andra skarpa får man blända ner.
 
Nej, om raden med boxar sammanfaller med skärpeplanet så kommer hela raden att bli skarpa. Men om skärpeplanet inte sammanfaller med raden med boxar så kommer endast den box som ligger i skärningspunkten att bli skarp.
 
spat skrev:
Ska förmodligen börja med att säga att detta inte bara stör mig utan flera personer i mina kretsar. Jag fotar med en 300D, en vän fotar med en 350D. Nu till själva problemet! Jag upplever många gånger när jag är ute och fotar, vare sig det är jobb eller för privat bruk, att jag får oklara bilder. Jag får alltså inte den här hundra procentiga skärpa som jag vill åt....

...Jag väljer objektet jag vill fota och ser att skärpan är perfekt. Jag trycker av! När jag kikar på bilden hemma ser jag att den inte alls är lika klar som jag såg den då. Vi gjorde även precis samma sak med ixusen och där va den helt perfekt.

För att återgå till vad denna superintressanta tråd började med så har jag nu, eftersom jag upplevde samma problem som Niklas, hittat lösningen för min del. Jag testade oskarp mask med de parametrar som angavs tidigare i denna tråd. Och voila så kände jag att jag kunde behålla min Canon 350D. Det blev kanon. Jag har tidigare provat andra inställningar på Oskarp mask, men det har inte varit i närheten så bra som dessa. Så tack så mycket alla ivriga som hjälpt till att lösa detta problem.

Niklas! testa detta och skriv om du får positivt resultat du också.

Hälsningar / PO
 
Re: Re: Problem med skärpa

PO-Hbg skrev:
För att återgå till vad denna superintressanta tråd började med så har jag nu, eftersom jag upplevde samma problem som Niklas, hittat lösningen för min del. Jag testade oskarp mask med de parametrar som angavs tidigare i denna tråd. Och voila så kände jag att jag kunde behålla min Canon 350D. Det blev kanon. Jag har tidigare provat andra inställningar på Oskarp mask, men det har inte varit i närheten så bra som dessa. Så tack så mycket alla ivriga som hjälpt till att lösa detta problem.

Niklas! testa detta och skriv om du får positivt resultat du också.

Hälsningar / PO

Självklart använder jag oskarp mask, men jag ville bara veta om jag kunde slippa det, tack ändå ;)
 
spat skrev:
Jag upplever många gånger när jag är ute och fotar, vare sig det är jobb eller för privat bruk, att jag får oklara bilder. Jag får alltså inte den här hundra procentiga skärpa som jag vill åt. ...


Hej!
Jag delar era erfarenheter. Därför passade jag på att testa min 350D nu i helgen på Fotomässan i Sollentuna. Jag använde dels mitt egna billigare, enklare, plastigare objektiv (28-105 á 2.500kr) med ett dyrare (24-105 á 10.000kr).

Inom loppet av några sekunder använde jag alltså samma kamera med samma inställningar vid båda fototillfällena, och fick nedanstående resultat:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.