Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissänkning på Canon 20D; ny modell på väg

Produkter
(logga in för att koppla)
Tim_H skrev:
Var har du läst att Canon sänker priset? *nyfiken*

Det vill jag inte avslöja, men det handlar om en återförsäljare modell lite större. Priset skulle bli runt tolv för 20D + kitobjektiv, jag vet inte vad det ligger på idag.
 
Cyberphoto tar idag 14000 för 20D med kitobjektivet. 8600 för 350D med kitobjektivet och 30000 för bara huset 5D. Gapet mellan 20D och 5D är enormt. Kanske kommer man med en helt ny modell för att täcka upp gapet? Kanske låter man i så fall 20D finnas kvar (ev uppdaterad med större LCD)? 20D står sig ju fortfarande bra tekniskt - framförallt om man låter prisgapet till D200 öka lite. Eventuellt borde man då justera ned priset även på 350D, som då också skulle försvara sig bättre mot D50, D5D (så länge den finns kvar), Pentax och Olympus.
 
Det låter onekligen intressant att se om det kommer en uppföljare mellan 20D och 5D.

Jag har idag en 350D men upplever mer och mer att sökaren är för liten och mörk för mina ögon, och börjar bli sugen att prova på någon annan modell, men då kan jag gärna vänta lite till och se vad som är på väg att hända inom förhoppningsvis en snar framtid :)
 
Läste för några dagar sedan att man inte kan beställa 20D hos Canon...det måste ju innebära att man slutat att tillverka den modellen..
 
har räknat med att priset går ned ner det snart kommer ny modell, tror att ny modellen kommer att ha 10MP men då ökar risken för mer brus.
Håller med att det fattas en mellan modell, tycker 350D är som en leksakkamera.
 
Joi skrev:
har räknat med att priset går ned ner det snart kommer ny modell, tror att ny modellen kommer att ha 10MP men då ökar risken för mer brus.
Håller med att det fattas en mellan modell, tycker 350D är som en leksakkamera.

Inte är det väl nån leksakskamera heller... med greppet på känns den jättebra!! Men sökaren är ett stort skämt tyvärr... eller i alla fall för mina ögon.
 
Jag kan tänka mig att 10Mpix och större LCD är det som ligger rätt högt i prioritering. I övrigt är det nog inte så lätt att göra dramatiska uppgraderingar av 20D. Kanske inbyggt vertikalgrepp? Det vore helt super.
 
hornavan skrev:
Dom är köpta ock skriver bara vad Canon och andra företag vill att dom skall skriva.
Jag är besviken på både Dpreview och Steves-digicam.
Dom har numer exakt samma information. Mao ett rent annonsforum för tillverkarna.

Köpta? Vad grundar du det påståendet i?
 
Tim_H skrev:
Köpta? Vad grundar du det påståendet i?


Det behövs väl inget snille för att se att nämnda sida och andra enbart skriver det tillverkarna vill.
Canon today announced...Det betyder att det var Canon som idag ville ha ut sin nyhet, inte att någon duktig på dpreview eller annorstädes gjord ett fint detektivjobb. Det mesta Steves- digicams,dpreview publicerar är pressrelease.
Om man då funderar varför det är så här så är väl svaret givet. De får betalt för det.

Om man vänder på frågan. När hade dpreview en nyhet innan någon annan?
När skrev de att Canon skall sänka priset på måndag eller att det kommer ett nytt objektiv nästa fredag.
Aldig.
 
Tror inte det

Jag tror inte att de nämnda sajterna är köpta, men de har en relation. Nyheterna drar läsare som förhoppningsvis återvänder och emellanåt klickar på en annons.
Nyheter drar minst lika bra som tester.
Om sajterna skulle vara köpta skulle ingen kritik finnas och de skulle mista sin trovärdighet.
Ser inget konstigt i att tillverkare skickar nyhetsmejl till vissa sajter och tidningar.

En sund relation är ett givande och tagande.
 
Re: Tror inte det

arneri skrev:
[B

En sund relation är ett givande och tagande. [/B]

Jag har inte påstått att det är något osunt, bara att de är köpta. Jag tycker inte att det är fel att dpreview tar betalt för att föra fram kameratillverkarnas och andras budskap.
Jag anser däremot att de inte är bra på att gräva fram riktiga nyheter, typ biltidningar som avslöjar nya bilar innan tillverkarna vill det.
Det som möjligen är osunt i att vara köpt är att i priset ingår att knipa käft till den betalande vill det.
 
350D kitet har kostat ca 6900 NOK (på typ expert!) i över en månad här i Norge..

Visst norska kronor men för den som tjänar NOK så kan det nog jämföras med att 350D kitet hade kostat runt 5000 SEK för en svensk...

:)/MHV Niclas,
 
ulricahdesign skrev:
Det låter onekligen intressant att se om det kommer en uppföljare mellan 20D och 5D.

Jag har idag en 350D men upplever mer och mer att sökaren är för liten och mörk för mina ögon, och börjar bli sugen att prova på någon annan modell, men då kan jag gärna vänta lite till och se vad som är på väg att hända inom förhoppningsvis en snar framtid :)

Samma här, är faktiskt också sugen på en ev efterföljare till 20D, men den får gärna ha de här fördelarna då:

- Storlek mellan 350D o 20D
- Större sökare
- Byggd mer som 20D
- Större display
- Rattarna som på 20D
- AF som på 20D
- 5 fps
- Minst 8 mp gärna mer
- Iso 3200 utan för mkt brus
- Iso synligt i sökaren

Men samtidigt skulle jag nog ha lite svårt för att sälja min kära 350D också. Kanske jag skulle ha kvar den... Till resor o så.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.