Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisförslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!
Fick detta mailet idag:

Vi skulle behöva anlita en fotograf för ett uppdrag vi gör och undrar om du är
intresserad och vad du skulle ta för det om du skulle "få uppdraget". Vi gör flera
event för en kund i köpcentrum och skulle vilja ha lite snyggare/coolare bilder än
vanliga digitala bilder vi kan ta själva. Vi tänker oss lite mer närbilder på
loggor, kanske på material och på personerna som jobbar, eventuellt i svartvitt.

Vad bör jag fråga om? Publicering? Ägande av bilder osv?
Vad bör jag ge för prisförslag?
Detta är helt nytt för mig.

Tja.. Det viktigaste är att ha allt uppgjort i förväg, alltså pris, användningsområde m.m.
Angående prisförslag måste du först veta vad de tänker ha bilderna till.
Vill de att du fakturerar dem kan jag rekommendera frilansfinans.se som alltid fungerat oklanderligt för mig.

och om jag inte är det så kan jag max kräva några hundra eller? Märkligt att ingen här kan svara vettigt!!

Linis skrev:
och om jag inte är det så kan jag max kräva några hundra eller? Märkligt att ingen här kan svara vettigt!!

Vad sägs om 500:-/timme och en startkostnad på 2 timmar? Så om fotograferandet tar 3 timmar blir summan 2500:-, 1 timmes fotande ger 1500:- (inkl moms). Då är du billig, men inte överdrivet billig.

Då inkluderar startkostnaden att du går igenom bilderna, tar bort dåliga, kanske fixar vitbalansen mm, och bilderna levererade på CD/DVD i hög jpg upplösning. Dom får rätt att använda bilderna hur dom vill, men inte för tex vidare försäljning.

Kan vara farligt att vara FÖR billig. För är dom nöjda mer resultatet och vill att du gör fler uppdrag för dom, kan det vara svårt att ändra pris.

PS! Såg just Pers inlägg som kom strax efter mig, 500:-/timme gäller om du har eget företag, annars får det bli knappt hälften.

Eftersom det är uppdragsfotografering så är det timmpris som gäller.

Vet att vissa gärna vill ta 7-800kr/h. Men om firman står för arbetsgivaravgifter osv så tror jag 100-200kr/h är rimligt. Glöm dock inte att ta med tid för efterbehandling.

Jag hade gjort så här.

Fråga vad de vill ha bilderna till och hur.
Vill de ha dem på cd eller papper.
Om det är papper så får du ju kolla vad labben tar av dig för dessa storlekar. Dubbla det priset minst.

Beräkna din arbetstid och lägg ett vettigt pris på den.
Läggpå vad du anser e vettigt för det de tänker användastill. Tänk på att en tidnings annons går ut till många människor och ger dem en stor expnering så det kan tex vara värt att ta lite mera för än för en poster i butiken.

Ge dem en offert på det hela med tillval på ensamrätt på bilderna. vad som är brukligt här vet jag inte men jag skulle tagit 2-3 tusen för 1 år. och 10-15 tusen för köp av rättigheterna totalt.

Leta på nätet vad andra tar för sina uppdrag.

OBS jag lever inte på foto så jag är nog för billig men om vi har något proffs här så kan ju de revidera priserna.

Mina tips.

Glöm BLF:s prislistor etc. Ta betalt för din tid.

Din tid = förberedelser, fotografering och redigering. Har de ingen AAANING om hur många bilder de vill ha och ska använda de till "allt möjligt" så för enkelhetens skull, lägg på någon extra hundring på din tid och låt de använda de till vad de vill (för eget bruk, alltså inte sälja vidare eller liknande).

Alternativet är att ta betalt för tiden du fotograferar och lägga på en lite startavgift, sedan levererar du bilderna, små på en CD-skiva och lägger över en märkning över hela bilden eller liknande, sedan får de betala en summa för varje bild de vill "köpa". Säg att det för dig tar 30/min bild att redigera etc. så kanske du kan ta t.ex 250:- / redigerad bild i fullupplösning.

Du kan ju även ta risken själv. Säg att du åker dit och plåtar gratis, vill de sedan ha bilder så får de betala kanske 500:- / st för de. Då är det du som står för risken men de vet också att du gör ditt bästa för att få fram bra bilder.

Att ta betalt för hur bilderna ska publiceras gör jag endast med arkivbilder etc. Gör man något på uppdrag så vill de ofta kunna använda bilderna till lite vad de vill. Har man då fått betalt för tiden så är det okej enl. mig.

MVH

Johan

Linis skrev:
Hur frågar man det?

Det är enkelt. Fråga om de står för alla personalkostnader. Dvs om de tänker betala till dig som lön..
Om inte så skall du lägga på allt som du som egenföretagare måste betala tills staten på priset.

Dvs 100-200kr/h är din timmlön som anställd.

Att du får kluvna svart beror på att detta är en kluven fråga. Det finns snart tusentals trådar om vad man skall ta i betalt. Och om det finns 1000 trådar så är det nog närmare 2000 ollika svar/åsikter.

Linis skrev:
Märkligt att ingen här kan svara vettigt!!

förstår å ena sida frustrationen men å andra sidan är jag förvånad över att folk på fotosidan som ber om hjälp(!) har mage att ha en sån dryg attityd när det finns personer som trots att du inte gillar svaret har tagit sig tid att svara

alla är inte experter men du kanske kunde uppskatta om folk försöker hjälpa till?

(sedan finns sökfunktionen som sagt)

fridhamre skrev:
förstår å ena sida frustrationen men å andra sidan är jag förvånad över att folk på fotosidan som ber om hjälp(!) har mage att ha en sån dryg attityd när det finns personer som trots att du inte gillar svaret har tagit sig tid att svara

alla är inte experter men du kanske kunde uppskatta om folk försöker hjälpa till?

(sedan finns sökfunktionen som sagt)

Larvigt att jag ens vill försvara mig i din töntiga kommentar. Nu gör jag det iaf, skrev min mening efter 2 svar från Hjert-Rolle Hansson och Andreas Hansson. Andreas svar var väl helt okej men Hjert-Rolles var onödigt i mitt tycke.

Har man inget vettigt att skriva tycker inte jag man skall svara, då tappar forumet helt sin funktion.
Så nu slutar vi med denna disskusion så inte denna tråd helt urartar.

Over & Out.

tycker att mitt inlägg var helt befogat och av den anledningen skrev jag det

men en sak är vi överens om - Andreas Hansson (Dez) skrev och var hjälpsam och honom sågade du vid fotknölarna

om du inte vill svara så låt bli, men att först kontra och sedan säga "nu lägger vi ner diskussionen" är för mig inget annat är översittarfasoner

förövrigt är väl ett forum till för att diskutera i och sedan får man sålla bland informationen och skulle du i den sållningen låta bli att läsa mina kommentarer så låt gå för det

fridhamre skrev:
tycker att mitt inlägg var helt befogat och av den anledningen skrev jag det

men en sak är vi överens om - Andreas Hansson (Dez) skrev och var hjälpsam och honom sågade du vid fotknölarna

Jag kände mig inte träffad av den kommentaren eftersom mitt svar var lite off topic.
Jag tipsade om HUR hon skulle fakturera och inte VAD.

Jag har själv fått några användbara synpunkter på prissättning som jag själv tycker är svårt, tackar för det och hoppas på fler sakliga inlägg i tråden.

Ok, pratat med kunden. Dom vill ha ett "gäng" bilder, alla högupplösta på CD skiva.
Både svartvita och färg.
Dessa kommer användas på webben och som bildvisning för kunder.

Nu vill han ha två prisförslag, ett där jag fakturerar som egen företagare (han verkade inte förstå när jag pratade om arbetsgivaravgifter etc) och ett förslag som projektanställd hos dom.
Han tyckte dom 500:- i timmen verkade rimligt.

Vad ska jag skriva? Jag har aldrig fakturerat själv, men kan ta det via min mans företag som ändå har sitt företag "vilande".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar