ANNONS
Annons

Prisförslag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skall man i offerten skriva om användningsområdet? Exempel:

Ni får ett X antal högupplösta bilder på en CD som får användas av Er som ni önskar. Men ej ges eller säljas vidare till kunder.

Skall man skriva med något avtal?

Kan man göra en offert på ett paketpris också eller är det helt uteslutande vid sådant här jobb?

Det är väldigt bra om man redan innan fotografering är överens om användingsområde.

Om det du skriver ett speciellt avtal eller lämnar en offert med vilkor som de accepterar är väl legalt, bara du har ett papper med allt som gäller och som de skrivit på.

Paketpris är OK. Det är upp till dig om du vill ge en mängdrabatt.

Tänk på att om du tar det via din mans företag så får ni själva betala arbetsgivar och sociala avgifter. Kan inte siffrorna exakt men runt 50% extra skall du ta betalt om set skall går ihopp.
Det finns säkert någon annan som kan ge de exakta siffrona för detta.

Kan man skriva såhär:

Ni får rätten att använda bilderna hur ni vill men inte för tex vidare utdelning eller försäljning.

Nedan följer kontrakt:
Upphovsrätt
-Vad kunden får göra med bilderna

Alla bilder är skyddade av upphovsrättslagen. Detta betyder att köparen av en bild inte får göra vad som helst med bilden. Upphovsrättslagen ger fotografen rätt att skydda sitt verk. Detta gäller både vanliga pappers bilder och digitala bilder.

Innan ett köp av en bild är det alltid bra att komma överens med fotografen vad bilden ska användas till så att det inte blir några missförstånd. När du beställer en bild har du bara rätten att använda den i det bestämda sammanhanget som du köpt bilden för. Vill du använda bilden i något annat sammanhang måste alltid fotografen kontaktas innan. Görs inte detta bryter bild- köparen mot upphovsrättslagen.

Bildköparen får heller inte göra några ändringar i bilden utan fotografens tillstånd. Detta gäller beskärningar, retusch, digitala förändringar eller andra metoder. Bilder får heller inte kopieras eller dupliceras. Att överföra bilder till ett digitalt system, eller utskrift av bild som levererats på digitalt sätt är förbjudet.

Vid bilder som köps för publicering ska alltid fotografens namn anges tillsammans med bilden.

Fotografen som har upphovsrätten till bilderna, får lägga ut dem på hemsida/Internet för eget bruk ( visa upp bilder och vid egen marknadsföring )

Deras kunder kanske vill ha bilderna i sin tur? Hur löser man detta? Och hur kan man skriva detta i offerten?

BLF.se

Varför hålla på och fundera när det finns klara riktlinjer, prislistor och förslag på kontrakt och licensavtal att beställa för 100:- på www.blf.se???

Svårare än så är det inte.
Kruxet kommer dock sen till om du ska fakturera eller inte. Har du firma så är det ju bara att göra upp om vad de vill ha fotat och sedan köra, har du inte firma så är det ju det där med arbetsgivaravgifter och liknande, men på belopp upp till 10.000sek behövs inte arbetsgivaravgift betalas och du tar upp det som inkomst av hobby i din deklaration.

En liten tankeställare bara.

Om du tar jobbet som projektanställd finns det då inte risk att det blir bråk om ägande rätten till bilderna.

Om någon vet hur det fungerar så kan ni väl klargöra vad som gäller om man är "anställd".

Oh bra tänkt, tänkte precis skriva och fråga. Dom vill ju ha ett förslag om jag är projektanställd. Vilket jag egentligen själv föredrar.
Vill helst att dom ska anställa mig, så jag slipper allt krångel.

Om man får uppdrag på helg, ska man då ta extra för detta?

Jag har fått ett uppdrag på lördag i sthlm och sen ett på söndag i Lindköping.

Linis skrev:
...och sen ett på söndag i Lindköping...

Eftersom det är extremt svårt att hitta till Lindköping så ska du ta sjukt betalt för det jobbet.

(när du ändå är där, ta ett par bilder på deras berömda felstavningsmuseum)

FILM) (ulltand skrev:
Eftersom det är extremt svårt att hitta till Lindköping så ska du ta sjukt betalt för det jobbet.

(när du ändå är där, ta ett par bilder på deras berömda felstavningsmuseum)

Jag kommer behöva ta tåg dit, äger ingen bil. Ska man endast debitera för biljetter, fotograferingen eller också för restid?

Olsin skrev:
Du ska debitera för reskostnader, restid och all "fotografisk" tid.

Ok, jag har aldrig förr debiterat för restid. Har jag gjort jobb inom Sthlm så har jag bara debiterat för fototid och reskostader (taxi etc) om det varit några sådana.

Säg att det tar 1,5 timmar att ta sig till Lindköping, skall jag då debitera samma timmpris som jag tar när jag fotograferar?

Det kan du väl bestämma själv.. om du tar samma pris alltså.

Jag skulle inte göra det.
Ta ett pris för restid (200-300 kr/timme + milersättning) och ett för fotograferings tid.
Vem som helst klarar av att resa men det är inte alla som kan leverera bra bilder.

/Jonas, JOP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar