Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prischock

Produkter
(logga in för att koppla)
Och jag tror inte att Sony överlever just för att de har satsat på 24x36 och därmed förlorar enormt mycket pengar hela tiden.

Om Sony inte hade satsat på det dyra 24x36 formatet hade de fortfarande haft en chans att överleva, men i och med att de satsar på 24x36 så ser jag ingen framtid för dem.

Skall vi titta i kristallkulan och förflytta oss till januari 2010?

Sony har precis konkat och nu är folk efterkloka: Varför såg vi inte detta hända, endast Mabo i sverige såg katastrofens vidd. Varför lyssnade vi inte på honom....

Alla sonys produktdivisioner i spillror: TV, hemelektronik, spel, videocameror, ja allt är raserat. Kameradivisonen drog med sig hela det anrika företaget ned i marianergraven.

Såhär i efterhand undrar man hur Sony kunde vara så vansinniga att de stoppade in en 24x36-sensor i sin A900????
Obegripligt, ogripbart, ett sånt meningslöst slöseri.

Sony har precis konkat och nu är folk efterkloka: Varför såg vi inte detta hända, endast Mabo i sverige såg katastrofens vidd. Varför lyssnade vi inte på honom....

Alla sonys produktdivisioner i spillror: TV, hemelektronik, spel, videocameror, ja allt är raserat. Kameradivisonen drog med sig hela det anrika företaget ned i marianergraven.

Såhär i efterhand undrar man hur Sony kunde vara så vansinniga att de stoppade in en 24x36-sensor i sin A900????

Haha ! Eller så här: Pentax har tagit över 99 procent av marknaden och fotosidans
annonsmarknad är full av svårsålda Nikon/Canon/Sony och Olympus-prylar !

Ojojoj vilket liv....

Det är nog så att SONY lär vara en mycket stark aktör inom bildsidan på många sätt och konkar nog inte i morgon precis. De gör bra grejor och har ett på många sätt grundmurat kvalitetsrykte inom inte minst proffssidan. Detsamma gäller även Canon och Nikon där dessa företags kameradivsioner levererat och levererar fortfarande. Olympus icke att förglömma i sammanhanget som också kan det här med kvalité och att leverera men som har tuffa konkurrenter. Det finns ju fler aktörer inom andra format och prisnivåer inte att förglömma...

Jag kunde köpt en Canon eller Nikon eller... Men jag köpte kamera på till viss del känsla och det var det som gällde då.
Mitt hus fungerar ännu och kommer att leverera bilder under lång tid så vad är problemet. Jag behöver ingen fullformatssensor med större och tyngre gluggar. Optikutbudet som finns räcker gott för mina behov men om Pentax tänker prishöja sig in i ett exklusivt marknadsområde då kommer jag kanske att stiga av nästa gång det blir kameraköp.

Men det kanske ligger en K 30 och lurar i vassen och vad det blir vet nästan ingen. Vidare så har ju Samsung och Pentax gemensamma intressen inom kameror vidare är Samsung är ingen liten firma och fixar idag produkter med mycket hög kvalité. Att ett märke som t.ex Pentax är litet betyder inte med automatik att det inte skulle vara framgångsrikt och livskraftigt så låt oss se framtiden an och fortsätta fotografera med det vi tycker passar oss bäst för stunden utan att bli märkesfanatiker.....eller?

Onekligen roliga scenario som målas upp. Men faktum är att min Pentax, trots allt siande, fungerar/tar bra bilder oavsett om andra märken kommer ut med massor av nya modeller. Den dagen jag behöver förnya mig ser jag till att jag gör ett optimal val med tanke på vad som finns på marknaden just då. Med optimalt menar jag anpassat till min ekonomi och mitt behov.
Att byta system är i det läget inget jag skulle vara främmande för om jag tycker det ger fördelar och den ekonomiska förlusten med Pentaxutrustningen är försumbar. Varken huset eller objektiven har kostat några större summor så istället för att slumpa bort det får det plats i bokhyllan bland andra objekt.
Så jag bekymrar mig inte för något jag inte vet om det kommer.

lm

Nja, jag tror att Pentax tänker satsa på mellanformat oxå, men vi får se vad som kommer.

Men tråden heter prischock, och det som sticker i ögonen lite för mig är att Svenska priserna ska dra i höjden så pass när valutan sjunker. Priserna i USA steg inte vad jag förstår när $ sjönk, och i Tyskland verkar priserna ligga långt under Sverige nu med reservation för att priserna ska "sätta" sig. Exempel i SEK:
DA*60-250 16.675:- på Cyber - Technik-direct ca 12.050:-
DA*300 16.995:- på Cyber - Technik-direct ca 11.425:-
DA*16-50 10.775:- på Cyber - Technik-direct ca 7.585:-
DA*50-135 12.250:- på Cyber - Technik-direct ca 8.040:-

Priserna tidigare har varit ganska lika på Cyber och Technik-direct, så blir priserna så här så är det bara att rekommendera Svenska köpare att bojkotta Svenska butiker/nätet eller att starta en köpbojkott. Det jag rekommenderar om det visar sig vara så här är att vi bojkottar, alltså inte köper alls. Om vi istället köper från tex Tyskland så är det bara Svenska butiker och sajter som drabbas, men om vi i stället köpbojkottar så drabbas tillverkarna och då händer det något. Om vi ska genomföra en bojkott så kan vi rösta om det, och blir vi många så är det bara att köra ...

Det tråkiga är väl att de svenska butikerna inte har något val då de köper av den svenska importören. Så höjer Focus Trading priserna så har ju butiken inget val om de vill behålla marginalerna.

Själv blev jag pga av höjningen tvungen att tidigarelägga mitt inköp av DA* 50-135. Jag hade helt enkelt inte råd att vänta så jag köpte det på lunchen till "gamla" priset. Säljaren på Scandinavian Photo beklagade sig över att priserna generellt går upp. Inte bara för Pentax.

Dyr lunch blev det. Och eftermidagen kommer att bli låååång....

Det ska bli kul (eller inte) att se om de kommer sänka dem i samma ofattning som de har höjt priset...

Jag tror ju inte att de kommer att sänka dem lika mycket som valutan skulle påverka, utan att de lägger sig lite över det priset för att tjäna lite extra. Sänkningen är ju ändå en sänkning.

Var ju lite nyfiken på anledningen till prischocken så jag mailade cyberphoto och frågade.

Fick till svar, citat:
"Jag skulle tro att försäljningen av framförallt Pentax kommer att dö av ett tag då dels valutakursen skjutit i höjden plus att den svenska grossisten räknat fel/glömt en tullkostnad vilket höjt priset en hel del samtidigt som Pentax har höjt priset internt."

Fokus Trading?

Det tråkiga är väl att de svenska butikerna inte har något val då de köper av den svenska importören. Så höjer Focus Trading priserna så har ju butiken inget val om de vill behålla marginalerna.
.............
Det är både vi och butikerna som blir lidande.
Jag tror inte att det är Fokus som är boven eller största boven. Skulle tro att Svenskarna har ryktet om oss att vi har pengar, på 80-talet(och antagligen 70 o 90 oxå) fick vi betala extra för motorcyklar i Sverige(kanske Norge och Finland oxå) för att det över huvud taget skulle kunna säljas större motorcyklar i Danmark. Danmark hade höga skatter på större bilar och naturligtvis motorcyklar pga att dom ej hade egna bilmärken. Det kan vara nåt sånt som spökar nu, kanske att Europa-agenterna eller Japan sätter högre pris till Sverige eller Skandinavien nu. En orsak kan vara att dom resonerar så att dom av oss som jagar lägsta pris ändå köper vi nätet från utlandet och vi som köper av Svensk butik köper ändå, kanske lite mindre men vinsten blir bra.

Ovan jämförde jag priser med Tyskland, men på Tyska sajter är dom nog inte så noga med att uppdatera, se:
http://www.foto-palme.de/shop/product_info.php/cPath/25_26_408/products_id/4727
Så det är möjligt att Tyska priserna har gått upp(i verkligheten) eller kommer att göra det.

Har inte $ legat lite högre ett tag? Både DA*16-50 och 50-135 kostar mindre än hälften på BH än på Cyber, visserligen har USA lite andra priser, men nån måtta ...

Om det nu visar sig att priserna eller prisskillnaden håller i sig, då kan vi göra så att vi handlar utomlands och gör branschen arbetslös - alltså dom får lägga ner butikerna. Eller så gör vi en kort och "total" köpbojkott så att Japsarna gör på sig och måste agera snabbt.

Eller är vi dom dumma Svenskarna?

Det är både vi och butikerna som blir lidande.
Jag tror inte att det är Fokus som är boven eller största boven.

Jag tror nog Fokus har lagt på lite avans, det tror jag, men även Pentax har ju lagt på. Och sen tillkommer ju kronans värderas. :'(
Och har man dessutom missat tullkostnaden i de gamla priserna och lägger till det nu, ja då blir det till att handla utomlands.

Vafalls? Vi dumma? Aldrig. Visst, vi är hederliga, lojala, snälla och ställer inte till med besvär. Men dumma! Icke! ;-)

Var ju lite nyfiken på anledningen till prischocken så jag mailade cyberphoto och frågade.

Fick till svar, citat:
"Jag skulle tro att försäljningen av framförallt Pentax kommer att dö av ett tag då dels valutakursen skjutit i höjden plus att den svenska grossisten räknat fel/glömt en tullkostnad vilket höjt priset en hel del samtidigt som Pentax har höjt priset internt."

Så handlarna fick alltså en bättre marginal när Fokus trading tog över generalagenturen? För dom elakingarna sänkte väl inte priserna när Fokus tog över vad jag kan minnas?

Jag tror inte man skall jämföra Cyber och andra med butiker i andra länder. Cyber höjde priset i förra veckan, scandinavian flera dagar senare. Det troligaste är att alla inte hunnit höja priserna ännu, alternativt att de har varor på lager och inte kommer höja förrän de köper in nytt. Sedan var det väl så att den nya prislistan (med avsevärt högre priser på vissa objektiv) kommer att gälla från 2 februari. SÅ jag kan nästan lova att det inte kommer att vara några stora priskillnader mellan länderna inom några veckor, utan det handlar nog mest om vem som uppdaterar sina priser först.

Jag blev ju som sagt var orolig när jag såg denna höjning efterson jag dräglat efter både 200 och 300 länge och väl. I min iver slängde jag iväg två beställningar, och eventuellt har jag fått tag på två stycken 300/4 för gamla priset... Om någon är intresserad i så fall kan han ju höra av sig, annars får jag väl börja med stereofotografering, har aldrig hört talats om någon som gjort det med 300 mm ;-))) (Troligare skicka objektivet i retur) Men ingen av ordrarna är skickad ännu så jag kan inte vara helt säker.

Jag blev ju som sagt var orolig när jag såg denna höjning efterson jag dräglat efter både 200 och 300 länge och väl. I min iver slängde jag iväg två beställningar, och eventuellt har jag fått tag på två stycken 300/4 för gamla priset...

Daytrading i objektiv. Tja, varför inte. :D

............
Och har man dessutom missat tullkostnaden i de gamla priserna och lägger till det nu, ja då blir det till att handla utomlands.

Som jag skrev ovan, finna sig i priserna och handla utomlands. Hoppsan fotobutiken hemma konkade ...

Vafalls? Vi dumma? Aldrig. Visst, vi är hederliga, lojala, snälla och ställer inte till med besvär. Men dumma! Icke! ;-)
Inte besvära utan handla utomlands. Dumma? Jovisst.

Daytrading i objektiv. Tja, varför inte. :D

Ja, för de som sitter på för mycket pengar kan det kanske finnas pengar i att köpa upp det de kan få tag på av populära objektiv, om det nu är sant att allt från Japan kommer räknas upp med typ 50% framöver...

Jag beställde inte två för att trada utan för att vara säker på att få tag på ett, för nya priset har jag inte råd med. Man kan ju alltid låta bli att hämta ut, alternativt skicka tillbaka det ena objektivet.

Jag tror inte man skall jämföra Cyber och andra med butiker i andra länder. Cyber höjde priset i förra veckan, scandinavian flera dagar senare. Det troligaste är att alla inte hunnit höja priserna ännu, alternativt att de har varor på lager och inte kommer höja förrän de köper in nytt. Sedan var det väl så att den nya prislistan (med avsevärt högre priser på vissa objektiv) kommer att gälla från 2 februari. SÅ jag kan nästan lova att det inte kommer att vara några stora priskillnader mellan länderna inom några veckor, utan det handlar nog mest om vem som uppdaterar sina priser först.
..........
Jo som jag skrev ovan, Tyskarna kanske inte har höjt, men jämför vi med USA så har faktiskt dollarn gått upp och som jag skrev tar nu Cyber mer än dubbelt för DA*16-50 0ch 50-135 än BH.
Det annorlunda systemet ger kanske 30% lägre pris i Amerikat, men är långt ifrån 100%. Det är helt enkelt groteskt och innebär att Japsarna säljer mycket billigare till USA.

Jo som jag skrev ovan, Tyskarna kanske inte har höjt, men jämför vi med USA så har faktiskt dollarn gått upp och som jag skrev tar nu Cyber mer än dubbelt för DA*16-50 0ch 50-135 än BH.
Det annorlunda systemet ger kanske 30% lägre pris i Amerikat, men är långt ifrån 100%. Det är helt enkelt groteskt och innebär att Japsarna säljer mycket billigare till USA.

Så har det väl varit länge och inom ganska många områden. Amerikanarna är vana vid att det skall kosta ett visst antal dollar, om sedan dollarn är svag, då får de som vill sälja sänka priserna. USA är väl den viktigaste marknaden i världen fortfarande, så leverantörerna satsar på volym.

Jag tror att detta är en av anledningarna till att det ofta är något annorlunda modeller som säljs i USA så att ingen kan bli anklagad för att sälja billigare till USA, det är ju en annan kameramodell :)

Guldläge för de som reser till USA och hinner besöka kamerabutik.

Det finns ingen anledning till att tro att enbart Pentax är drabbade av valutakurser, även fast de har mindre lagerhållning av dyrare objektiv än konkurrenter som Canon och Nikon - både Canon och Nikon har ju en större marknad för dyrare objektiv och därför har de en större lagerhållning av dem och är därför inte i början inte lika drabbade, men i längden kommer de också att drabbas. När deras lager till de gamla priserna börjar tömmas så kommer även deras priser att höjas.
Hur skall du ha det egentligen?
Procentuellt kan det inte skilja mycket mellan lager och försäljning för Canon, Nikon resp. Pentax och lagrena kommer att ta slut ungefär samtidigt. Annars skulle ju handlarna inte ha mer prylar från Canon och Nikon om de inte samtidigt räknar med en större åtgång på dem.

Eller så gör vi en kort och "total" köpbojkott så att Japsarna gör på sig och måste agera snabbt.

Sverige är inte Frankrike. Vi är helt enkelt för mesiga och skulle knappt komma på tanken att protestera och än mindre komma till skott.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto