Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Prischock
- Trådstartare quarc
- Start datum
Ormetkruper
Aktiv medlem
Usch och fy!
Det objektiv jag köar på (60-250) har gått från ca 10800 till 16800 kr. Synd att det inte hann att komma på utsatt tid. Nu känns det inte lika intresant längre. Nu känns det lite dyrt för mitt fotograferande.
Det objektiv jag köar på (60-250) har gått från ca 10800 till 16800 kr. Synd att det inte hann att komma på utsatt tid. Nu känns det inte lika intresant längre. Nu känns det lite dyrt för mitt fotograferande.
Jeppe
Aktiv medlem
Yen:en har stigit med över 40% jämfört kronan de senaste månaderna.
Inte hos de andra tillverkarna tydligen
Både Canon och Nikon har höjt, men inte med denna dignitet. Det här är riktigt tråkigt för Pentax, som senast i somras omorganiserade och tog bort hela Pentax-sektionen i Sverige.
Tsukuyomi
Avslutat medlemskap
Precis som Jeppe visat, om alla påslag är procentuella så kommer en kursförändingr på X% att resultera i en prisförändring i konsumentledet på samma X%.
Ah, ja. Tankevurpa, sorry
Punkk
Avslutat medlemskap
tror personligen att prishöjningen även beror på att de säljer så dåligt.
Jag är ledsen att säga det, men det är nog inte många år kvar tills att pentax försvinner.
Tänk om Pentax fått en krona för varje forumsinlägg genom åren med olyckskorpar som kraxat om Pentax dystra framtid , då hade dom varit rika nu.
ibbe76
Aktiv medlem
början på slutet?
troligtvis eftersom pentax enda marknad är export till sverige,
Allemyr
Aktiv medlem
Canon och Nikon har höjt pris på både objektiv och hus vad jag vet? Nog för att detta är ett Pentax-forum, men ändå... Det pekar åt samma håll för andra tillverkare också.
Ta gärna ett exempel på Canon objektiv, har själv svårt att hitta ett ända... Så själv tycker jag det ser bra ut som vanligt Så det pekar inte åt samma håll.
Tsukuyomi
Avslutat medlemskap
Ta gärna ett exempel på Canon objektiv, har själv svårt att hitta ett ända... Så själv tycker jag det ser bra ut som vanligt Så det pekar inte åt samma håll.
Då har du inte letat tillräckligt. Ta gärna en titt i Canon- och Nikonforumen så ser du flera trådar som behandlar fenomenet, i vilka det också finns exempel på prisökningar.
paddmannen
Aktiv medlem
SAAB automobile....
Man kan ju anta att detta beror på fokus trading. De har nog precis insett att Pentax inte är nåt annat än kameratillverkarnas SAAB.
Ett företag som inte har någonting, inga projekt, små marknadandelar, inget nytt, inga ideer.
Bara deras historia är kvar, resten är bortschabblat.
Om man ändå inte skall sälja något så kan man ju lika gärna blåsa upp priserna rejält.
Man vet ju aldrig, det KAN ju finnas nån dåre där ute som är beredd att betala 16 papp för en crop-telezoom....
Jag valde pentax i dec 2006, K10D hade just kommit ut, pentax hade ju viss rennomé och deras prylar var prisvärda. Sony hade ännu inte fått fart på ångvälten etc, etc och det verkade finnas lite ljus i tunneln trots allt.
Sedan dess har pentax gjort allt de kunnat för att försvinna från marknaden så fort som möjligt.
Ja, jag valde fel, men det är ju ingen idé att gråta över spilld mjölk.
Jag har funderat på att byta system det senaste halvåret, främst därför att det är min övertygelse att man inte kan överleva med bara cropkameror när man har tre konkurrenter som spottar ut fullformatare.
Dessutom känns det inte som pentax håller sitt system levande längre.
Man kan ju anta att detta beror på fokus trading. De har nog precis insett att Pentax inte är nåt annat än kameratillverkarnas SAAB.
Ett företag som inte har någonting, inga projekt, små marknadandelar, inget nytt, inga ideer.
Om man ändå inte skall sälja något så kan man ju lika gärna blåsa upp priserna rejält.
Man vet ju aldrig, det KAN ju finnas nån dåre där ute som är beredd att betala 16 papp för en crop-telezoom....
Jag valde pentax i dec 2006, K10D hade just kommit ut, pentax hade ju viss rennomé och deras prylar var prisvärda. Sony hade ännu inte fått fart på ångvälten etc, etc och det verkade finnas lite ljus i tunneln trots allt.
Sedan dess har pentax gjort allt de kunnat för att försvinna från marknaden så fort som möjligt.
Jag har funderat på att byta system det senaste halvåret, främst därför att det är min övertygelse att man inte kan överleva med bara cropkameror när man har tre konkurrenter som spottar ut fullformatare.
Lawson
Aktiv medlem
Har du några långa fasta du vill bli av med?
Micke.
Allemyr
Aktiv medlem
Då har du inte letat tillräckligt. Ta gärna en titt i Canon- och Nikonforumen så ser du flera trådar som behandlar fenomenet, i vilka det också finns exempel på prisökningar.
Jo man hittar väl lite, men samtidigt finns det många butiker som säljer det till bra priser, typ fotokungen och japanphoto. Men just Cyberphoto verkar ha höjt riktigt.
Men som exempel går:
70-200 2.8 L USM på 11000kr
70-200 2.8 L IS går på 17000kr
70-200 F/4 L är få i lager konstigt nog, men 5700 hittar man många för, en konkurrent till Pentax 60-250?
Men kanske är vissa kedjor som tar lägre på sig att justera priserna på, men just Cyberphoto's priser har ju ökat en del. och ligger där d låg för 2 år sedan ungefär...
paddmannen
Aktiv medlem
ja är det inte dags att du byter,
det finns väl ingen större mening att du ska behöva plåga dig igenom livet såhär.
Hur högt till tak är det i det här forumet egentligen? Är det kanske så att pentaxforumet endast har plats för enögda hyllningskörer?
Jag tycker mitt inlägg var ganska sakligt. Tycker du själv att pentax situation är bra?
Pentax har ju historiskt varit ett stort märke med ett komplett system och låga priser därtill. Nuförtiden är det inte så komplett, inte stort och dessutom dyrt. MAO har Pentax blivit sin egen totala motsats...
Mitt problem är att jag inte vill bli sittandes med svarte petter i ett dött eller döende system, det är för stor kapitalförstöring för mig som amatör. Pentax nya priser samt den obefintliga begagnatmarknaden (som gör det svårt att både köpa och sälja) gör att pentax är ett svindyrt alternativ idag.
ibbe76
Aktiv medlem
Hur högt till tak är det i det här forumet egentligen? Är det kanske så att pentaxforumet endast har plats för enögda hyllningskörer?
Jag tycker mitt inlägg var ganska sakligt. Tycker du själv att pentax situation är bra?
Pentax har ju historiskt varit ett stort märke med ett komplett system och låga priser därtill. Nuförtiden är det inte så komplett, inte stort och dessutom dyrt. MAO har Pentax blivit sin egen totala motsats...
Mitt problem är att jag inte vill bli sittandes med svarte petter i ett dött eller döende system, det är för stor kapitalförstöring för mig som amatör. Pentax nya priser samt den obefintliga begagnatmarknaden (som gör det svårt att både köpa och sälja) gör att pentax är ett svindyrt alternativ idag.
dra paraleler till saab mm är inte sakligt,det är som taget i luften
Gillar jag inte det jag kör eller där jag bor i då byter jag bil eller flyttar ,det styr inte Reinfeldt över.
du är väl inte påtvingad sakerna som du så ofta gnäller över och jag har inte heller sett att pentax sagt det ska komma någon annat format så vad väntar du på igentligen? korten ligger ju på bordet.
när du valde din K10-06,då visste nog inte ens någon att det skulle komma en d700,a900 och då gick det ingen inflation i pratet om att ff skulle vara det viktigaste för att ett märke skulle överleva.om inte ett företag säger eller planerar att vara störst varför då kräva det?
k-fattningen är för stor för att det bara skulle försvinna
gör inte pentax något så kommer det komma andra som tar över.
F.ö det kanske är dags för sverige att omvärdera tidigare beslut om valutaunionen.
Punkk
Avslutat medlemskap
Ärligt talat och med all respekt, men med tanke på dina inlägg senaste halvåret är det förvånande att du fortfarande har kvar ditt Pentax-system.
paddmannen
Aktiv medlem
Ärligt talat och med all respekt, men med tanke på dina inlägg senaste halvåret är det förvånande att du fortfarande har kvar ditt Pentax-system.
Du och Ibbe76 slår huvudet på spiken, jag är ute och cyklar. Jag ber faktiskt om ursäkt: INGET tvingar mig att sitta kvar med pentax.
Om jag inte är nöjd är det bara att byta, ingen mening att raljera över att pentax gör si och pentax gör så.
Jag har följande prylar:
K10D, 12-24/4, 40/2.8 pancake (fantastiskt objektiv), 100/2.8 macro (också fantastiskt bra), sigma 50-500, samsung 50-200, Pentax AF540FGZ, Peleng 8/3.5
Nu bor jag iofs i Frankrike, men om nån ev skulle vara intresserad av nån pryl så skicka ett mail (är hemma ganska ofta).
Termik
Aktiv medlem
Vill inte dra upp en massa känslor...
...men jag gillar verkligen de bilder jag tar med min k10'a och mina objektiv.
Lite tillspetsat, så vad spelar det för roll vad som händer med Pentax, om de kommer med ett fullframe-hus eller en xx-xxx/x,x zoom?
Ibland så verkar det som om vissa pentax-ägare vill byta sina system pga vad de
anser vara taskiga framtidsutsikter, istället för att tycka att de bilder de tar med sitt befintliga system är bra...
De flesta skulle kunna ta bra bilder med befintlig utrustning i 10år till, innan
något gått sönder. Har själv tagit ca 15.000 bilder med mitt K10-hus under det 1,5 år jag haft det... Kör ett tag till..
Även om Pentax gick i konkurs skulle jag kunna ta ett par 10.000-tals bilder innan något rasade så att jag blev tvungen att byta märke.. Det blir, per bild, en ganska bra investering i mitt pentax-system.
Jaja..just my USD 0.02... Brände för övrigt av 8.000:- idag på en DA*50-135/2.8---Är skitnöjd, oavsett om Pentax går i kk, eller inte...Lär bli många fina bilder innan objektivet "tackar för sig".
Mvh
...men jag gillar verkligen de bilder jag tar med min k10'a och mina objektiv.
Lite tillspetsat, så vad spelar det för roll vad som händer med Pentax, om de kommer med ett fullframe-hus eller en xx-xxx/x,x zoom?
Ibland så verkar det som om vissa pentax-ägare vill byta sina system pga vad de
anser vara taskiga framtidsutsikter, istället för att tycka att de bilder de tar med sitt befintliga system är bra...
De flesta skulle kunna ta bra bilder med befintlig utrustning i 10år till, innan
något gått sönder. Har själv tagit ca 15.000 bilder med mitt K10-hus under det 1,5 år jag haft det... Kör ett tag till..
Även om Pentax gick i konkurs skulle jag kunna ta ett par 10.000-tals bilder innan något rasade så att jag blev tvungen att byta märke.. Det blir, per bild, en ganska bra investering i mitt pentax-system.
Jaja..just my USD 0.02... Brände för övrigt av 8.000:- idag på en DA*50-135/2.8---Är skitnöjd, oavsett om Pentax går i kk, eller inte...Lär bli många fina bilder innan objektivet "tackar för sig".
Mvh