Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Prischock
- Trådstartare quarc
- Start datum
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Hej ! Läste någonstans att Pentax bara har 3 procent av världsmarknaden,men att dom
är ett företag med nisch-produkter men ärligt talat så tror jag inte dom
kommer vara med länge till om dom inte kommer ut med något som ingen annan
har.Nikon/Canon har väl 80 procent av världsmarknaden.Idag måste man vara 1:a
eller 2:a på marknaden,kanske 3:a för att lyckas ordentligt.Gillar Pentax som
märke men med kraftigt höjda priser så faller prisvärdheten bort-anledningen
till att just jag valde pentax ! Tror inte jag kommer att satsa mer pengar på
objektiv eller kameror som senare kommer att bli mycket svårsålda pga liten
marknad.Är mycket nöjd och belåten av min kamera men tror att det kommer att
stå Canon på min nästa kamera !
Punkk
Avslutat medlemskap
Var också sugen på att byta upp mig till k30 (om den verkade skojig) men med nuvarande prisökning på objektiven så har köpsuget svalnat av ordentligt. Nya objektiv blir för dyrt för mig som bara hobbyfotar. Över 12tusen för 50-135, finns inte en chans.
Men du har ju möjlighet att köpa det på B&H för halva priset!
Punkk
Avslutat medlemskap
Hej ! Läste någonstans att Pentax bara har 3 procent av världsmarknaden,men att dom
Så jag antar att Leica och Hasselbald och hela rubbet ryker? Har du nåt exempel från en annan bransch där det skulle vara omöjligt att tjäna pengar om man inte är #1 eller #2 i försäljning?
paddmannen
Aktiv medlem
Så jag antar att Leica och Hasselbald och hela rubbet ryker? Har du nåt exempel från en annan bransch där det skulle vara omöjligt att tjäna pengar om man inte är #1 eller #2 i försäljning?
Det finns uppenbar risk för att just de två märken du citerat ryker. Varken Hasselblad eller Leica var särskilt snabba med att ställa om till digitalt och det har stått dem jävligt dyrt. Vad har Hasselblad kommit med sen månlandningen?
(Versioner i guld och krokodilskinn som köptes av perversa japanska samlare räknas inte.) Alls inte säker på att de klarar sig, deras beslut att stänga sitt system kan visa sig ödestigert.
Leica sitter ju redan i knät på Panasonic, deras M8 kan betraktas som en rejäl flopp. Leica lär väl finnas kvar som märke, men de är knappast självständiga längre. Många leicaprylar idag är inget annat än omdöpta Pansonicprodukter.
Fordon, dator, samt flygbranschen är andra exempel där ett företag måste ha kritisk massa för att klara sig.
Anledningen till att Leica och Hasselblad fortfarande existerar är deras historia och deras renommé, deras produkter har alltid varit high end. Tyvärr stämmer ju detta inte för Pentax som är mer Skoda än Mercedes.
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Jag menar,gå in på vilken stor kedja som helst och du ser Canon,Nikon och Sony.
Det är där dom flesta köper sin första systemkamera,jag säger inte att Pentax är
sämre,tvärtom i många fall därför att man får mycket för pengarna men jag anser att man misslyckats i sin marknadsföring och det blir svårt att ta igen förlorad mark.
Det är där dom flesta köper sin första systemkamera,jag säger inte att Pentax är
sämre,tvärtom i många fall därför att man får mycket för pengarna men jag anser att man misslyckats i sin marknadsföring och det blir svårt att ta igen förlorad mark.
Punkk
Avslutat medlemskap
Fordon, dator, samt flygbranschen är andra exempel där ett företag måste ha kritisk massa för att klara sig.
Fordon som bilar? Detta år kanske inte är nåt bra år för nån av dem, men det är ju knappast dom stora som GM, Ford och Toyota som går bäst?
Datorer är väl också ett bra exempel på att de finns hur många fabrikat som helst som bygger ihop en pc och verkar kunna tjäna pengar på det. Eller om vi skall gå till teknologi, pc säljer mycket mer än mac men ingen kan väl säg att Apple gå sämre eller att en pc är hippare för det?
Punkk
Avslutat medlemskap
Jag menar,gå in på vilken stor kedja som helst och du ser Canon,Nikon och Sony.
Korrekt, och marknadandelarna speglas väl rätt bra av det? Men åter igen, det är alltså helt omöjligt att tjäna pengar om man har mindre 40 % av marknaden? Du ser ingen korrelation att Pentax har mindre utvecklingskostnader o.s.v. pga att dom nischar sig?
Alltså jag har egentligen ingen aning vad som händer i framtiden, men eftersom Pentax har ett bättre digitalt program än vad dom nånsin tidigare haft och klarat sig ända hit så varför skulle det stupa nu? Jag vill inte alls nedvärdera svenska markanden, men att priserna chockhöjts här påverkar nog ytterst marginellt. Och det är ju inte direkt omöjligt för svenskar att handla kameraprylar i andra länder än i Sverige?
Bofoto2
Aktiv medlem
Ingen bojkott? Samsung i stället
Som jag säger i inlägg 160, är frågan om man vill ha kvar butikerna i Sverige. Beställer man från BH photo tillkommer frakt med försäkring, antagligen tull och moms, sämre garanti med hög frakt. I förlängningen med att köpa utomlands är frågan om man kan titta på en ny kamera när generalagenten slutat eller åtminstone inte visar nya kameran på fotomässor. Men vi kan naturligtvis ta en gemensam busscharter till Photokina vartannat år...
När inga här på forumet är intresserade av bojkott ser jag 4 möjligheter:
1. Köpa Samsung istället.
2. Fråga butiken om dom kan importera från Asien.
3. Byta märke.
4. Köpa från utlandet på BH etc.
Jag föredrar alternativ 1 och 2, antar att Samsung kommer ut med GX30 (och kiten 18-55 som måste vara den nya varianten). Samsung verkar inte komma med nya objektiv, på Photokina -06 visade Samsung liksom Pentax DA*16-50, DA*50-135 och DA*60-250 i glasmonter, men det verkar som Samsung inte kommer med fler gluggar ... Så det är inte säkert att vi får se en Samsung GX30.
Och fråga en butik om att importera objektiv...
(DA50-135)Men du har ju möjlighet att köpa det på B&H för halva priset!
Som jag säger i inlägg 160, är frågan om man vill ha kvar butikerna i Sverige. Beställer man från BH photo tillkommer frakt med försäkring, antagligen tull och moms, sämre garanti med hög frakt. I förlängningen med att köpa utomlands är frågan om man kan titta på en ny kamera när generalagenten slutat eller åtminstone inte visar nya kameran på fotomässor. Men vi kan naturligtvis ta en gemensam busscharter till Photokina vartannat år...
När inga här på forumet är intresserade av bojkott ser jag 4 möjligheter:
1. Köpa Samsung istället.
2. Fråga butiken om dom kan importera från Asien.
3. Byta märke.
4. Köpa från utlandet på BH etc.
Jag föredrar alternativ 1 och 2, antar att Samsung kommer ut med GX30 (och kiten 18-55 som måste vara den nya varianten). Samsung verkar inte komma med nya objektiv, på Photokina -06 visade Samsung liksom Pentax DA*16-50, DA*50-135 och DA*60-250 i glasmonter, men det verkar som Samsung inte kommer med fler gluggar ... Så det är inte säkert att vi får se en Samsung GX30.
Och fråga en butik om att importera objektiv...
Bofoto2
Aktiv medlem
Hasselblad står med mindre konkurrens nu än på filmtiden, åtminstone det och att dom lyckas sälja svindyra kameror tycker jag tyder på framgång.Det finns uppenbar risk för att just de två märken du citerat ryker. Varken Hasselblad eller Leica var särskilt snabba med att ställa om till digitalt och det har stått dem jävligt dyrt. Vad har Hasselblad kommit med sen månlandningen?
Hur M8 säljs vet jag inte nåt om, men det finns en uppdaterad variant nu dessutom säljer dom gluggar till den oxå, sen säljer dom objektiv med Panasonic fattning oxå. Tyckte det var gott om folk i Leica-monter på senaste Photokina där dom visade nya mellanformatkameran med flera objektiv, viserligen innanför glas.......
Leica sitter ju redan i knät på Panasonic, deras M8 kan betraktas som en rejäl flopp. Leica lär väl finnas kvar som märke, men de är knappast självständiga längre. Många leicaprylar idag är inget annat än omdöpta Pansonicprodukter.
Dom "omdöpta Pansonicprodukter" är ett smart drag av Leica, ger nog bra vinst att sälja lätt modifierade Panasonic dyrt.
Jag har fått intrycket att det är tvärt om - Leica går bra.
Anledningen till att Leica och Hasselblad fortfarande existerar är deras historia och deras renommé, deras produkter har alltid varit high end. Tyvärr stämmer ju detta inte för Pentax som är mer Skoda än Mercedes.
Sen 90-talet går Mercedes runt på gamla meriter, rostar som f-n och har allmänt dålig kvalitet, Skoda är bättre.
Punkk
Avslutat medlemskap
(DA50-135)
Som jag säger i inlägg 160Men vi kan naturligtvis ta en gemensam busscharter till Photokina vartannat år...
Det låter iofs rätt trevligt, en buss med Pentax-svamlare som har en hel bussresa ner till Tyskland att hinna provtesta varandras objektiv
Men förstår ditt resonemang. Synd bara att det blir så stort pålägg för att sponsra sin svenska agentur.
paddmannen
Aktiv medlem
Fordon som bilar? Detta år kanske inte är nåt bra år för nån av dem, men det är ju knappast dom stora som GM, Ford och Toyota som går bäst?
Datorer är väl också ett bra exempel på att de finns hur många fabrikat som helst som bygger ihop en pc och verkar kunna tjäna pengar på det.
Det är ett faktum att det inte går att överleva som biltillverkare om man inte har en rejäl kritisk massa idag. Det finns inga små biltillverkare kvar överhuvudtaget, antingen är de borta eller så har de sugits upp av en större företagsgrupp. Att GM och ford går dåligt beror på misskötsel. Toyota gör iofs sin första förlust någonsin, men står urstarka inför framtiden.
När det gäller datorer var jag lite otydlig, jag menade de grundläggande komponenterna såsom processorer etc.
Du ser ingen korrelation att Pentax har mindre utvecklingskostnader o.s.v. pga att dom nischar sig?
När man nischar sig så inriktar man sig på ett smalt område och försöker inom detta område vara bättre än sina konkurrenter.
Vilken är Pentax nisch enligt dig (med andra ord: Vad är det Pentax gör bättre än Canon, nikon,sony?)?
Alltså jag har egentligen ingen aning vad som händer i framtiden, men eftersom Pentax har ett bättre digitalt program än vad dom nånsin tidigare haft och klarat sig ända hit så varför skulle det stupa nu
Det är självklart att Pentax har ett starkare digitalprogram idag än för två tre år sedan. Men vad det egentligen handlar om är Pentax program jämfört med konkurrenterna, vilka knappast legat på latsidan heller.
Lothar Marunga
Aktiv medlem
Prischock??
Tråden heter egentligen prischock.
Det måste ha gått mig spårlöst förbi, har precis beställt ett nytt Sigma APO 70-200mm 2.8 II EX DG HSM Pentax
för 5300.
Begagnade brukar ligga en tusing högre. Är det det som är prischocken?
lm
Det måste ha gått mig spårlöst förbi, har precis beställt ett nytt Sigma APO 70-200mm 2.8 II EX DG HSM Pentax
för 5300.
lm
gunnargren
Aktiv medlem
för 5300.
lm
Vart har du hittat det så billigt?