Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prischock

Produkter
(logga in för att koppla)
Sverige är inte Frankrike. Vi är helt enkelt för mesiga och skulle knappt komma på tanken att protestera och än mindre komma till skott.

Alltid samma visa om de mesiga svenskarna. Jag bor i Frankrike sedan 12 år och kan tala om för dig att strejker och tomater på gatorna aldrig har löst ett enda problem och aldrig åstadkommit någon förbättring för någon.

Samsung

Hur kommer det sig att Samsungobjektiven hos Cyberphoto kostar flera tusen mindre än motsvarande Pentax? Det är väl samma prylar eller?

Så sant, det började med öl och kameror

Sverige är inte Frankrike. Vi är helt enkelt för mesiga och skulle knappt komma på tanken att protestera och än mindre komma till skott.
Sen hemmafruarna(?) i Skärholmen på 70-talet protesterade mot matpriser har det varit lugnt här.

Jag kan tänka mig att det inte blir nån höjning alls eller en måttlig höjning på den stora Tysklandsmarknaden. Man kan fantisera om framtiden när Svenskarna åker buss eller flygcharter till Tyskland för att handla, men mest köper även mat på nätet från Tyskland eftersom butikerna nästan försvunnit i Sverige.

Alltid samma visa om de mesiga svenskarna. Jag bor i Frankrike sedan 12 år och kan tala om för dig att strejker och tomater på gatorna aldrig har löst ett enda problem och aldrig åstadkommit någon förbättring för någon.

Det är därför som bönderna(vin mfl) i Frankrike "avlönas" och skyddas av staten, dom har kort arbetstid mm. Svenskarna är antagligen det mest hunsade folket i Europa. Vi har organisationer som "företräder" oss, med medlemmar som är ja-sägare och ledare som är kompisar med "makten" eller motparten.

Hur kommer det sig att Samsungobjektiven hos Cyberphoto kostar flera tusen mindre än motsvarande Pentax? Det är väl samma prylar eller?

Dom har helt enkelt inte höjt priserna. Det som kan skilja är gummit på fokuseringsringen och sånt, men det finns inte så många olika Samsung-gluggar. Antagligen kommer en prishöjning.

Har förvisso funderat på om det är exakt samma prylar eftersom det står Schneider Kreuznach på Samsungobjektiven. Om Samsung inser att ingen kommer att köpa prylarna om de höjer är det nog något även Pentax borde fundera på. Själv gick jag över till Pentax/Samsung på grund av många fina objektiv till vettiga priser även om det inte fanns en massa nya att välja på. Nu känns det mer som om det finns ett fåtal väldigt dyra objektiv bara.

.Det är därför som bönderna(vin mfl) i Frankrike "avlönas" och skyddas av staten, dom har kort arbetstid mm. Svenskarna är antagligen det mest hunsade folket i Europa. Vi har organisationer som "företräder" oss, med medlemmar som är ja-sägare och ledare som är kompisar med "makten" eller motparten.

Din analys verkar vara att: Eftersom svenskar inte strejkar och demonsterar hejvilt som fransmän och Italienare så måste det betyda att de är "hunsade" och mesiga. Vad du inte förstått är att det inte finns någon social dialog och ingen konsensusmentalitet i Frankrike. Deras beteende är rutinmässigt och ger inga bestående positiva resultat.

Tittar man på köpkraft, arbetslöshet, ghettoisering, byråkrati, skuldsättning, korruption, social utslagning och arbetsvillkor i Frankrike t.ex så utfaller inte en jämförelse med Sverige till grodätarnas fördel...
Strejker, ineffektivitet, statliga regleringar samt tomater på gatan har tyvärr sitt pris.

Det där med att svenskarna är "de mest hunsade i Europa" tycker jag låter ganska så galet faktiskt.

Ok, din kritik handlar helt enkelt inte om Pentax i sig utan det faktum att Pentax inte satsar på 24x36-formatet. Att Pentax släpper nya APS-C produkter med nya idéer, hög prestanda, och har fortgående projekt för att öka sin marknadsandel, har uppenbarligen helt gått dig förbi eftersom det enda du bryr dig om är 24x36.

Om Pentax satsade på 24x36 så skulle de gå under. 24x36 är inte framtiden för fotografin. 24x36 tillhör ett litet marknadssegment vars betydelse och dignitet nu sjunker på grund av världens kärva ekonomiska läge. Där andra tillverkare har prisat ut sig från marknaden genom att erbjuda 24x36 produkter trots att konsumenterna inte längre har pengar att köpa dessa produkter, så har Pentax satsat helt rätt genom sin satsning på APS-C formatet som fortfarande kommer vara det dominerande formatet för digitala systemkameror långt in i framtiden.

24x36 är för dyrt för gemene man, särskilt nu i ekonomiska kristider.
Och jag tror inte att Sony överlever just för att de har satsat på 24x36 och därmed förlorar enormt mycket pengar hela tiden. Sony avskedar nu tusentals personer världen över för att rädda sig.

Om Sony inte hade satsat på det dyra 24x36 formatet hade de fortfarande haft en chans att överleva, men i och med att de satsar på 24x36 så ser jag ingen framtid för dem. Vanliga fotografer har inte råd att köpa 24x36, och för det fåtal som har råd så är marknaden mättad och vinstmarginalerna bortblåsta.

Ska man sälja av sina Nikongrejer nu och satsa på Pentax? Jag menar, det är väl bara en tidsfråga innan Nikon går omkull eftersom dom satsat på FX?

Skulle beställa DA 55-300 men det kostar nu mellan 4000 och 4400 kr och då är det
ju ändå en lågbudget zoom med långsam autofokus med dess optiska brister och finner
det nu inte prisvärt längre och det finns inga alternativ om man vill ha en xx-300
zoom till pentax nu längre !

Skulle beställa DA 55-300 men det kostar nu mellan 4000 och 4400 kr och då är det
ju ändå en lågbudget zoom med långsam autofokus med dess optiska brister och finner
det nu inte prisvärt längre och det finns inga alternativ om man vill ha en xx-300

Pixmania listar den fortfarande för 3400 och säger att de har den i lager. Kan vara värt ett försök.

jag tänkte tradera en DA 55-300,men har du brottom så 3k + frakt 80 kr :)

Tackar så mycket,men ska nog lägga slantarna på en Sigma 18-50 2.8 istället och
vänta med köp av telezoom,men det är väl ingen risk att det kommer något från Sigma/Tamron i den vägen ? Men stort tack ändå !

Tackar så mycket,men ska nog lägga slantarna på en Sigma 18-50 2.8 istället och
vänta med köp av telezoom,men det är väl ingen risk att det kommer något från Sigma/Tamron i den vägen ? Men stort tack ändå !

Scandinavian har ett ex i Stockholmsbutiken för gammelpriset. De brukar kunna göra lagerflytt av varan till internetbutiken.
En seriös handlare. Ett tips bara..

Uffe

prishöjning

Lite lurade blir vi nog i Sverige.
Har kollat i Tyskland och där ligger priserna konstant. ex 55-300 finns för 2300.
Tvärtom har priserna sjunkit ngt senaste veckorna.

lm

Har försökt sälja mina Pentaxgrejor en månad nu men verkar helt omöjligt, högsta budet jag fått är 5000:- för K10D, 16-45 och Tamron 90 och det har jag inte råd mig så kanske blir tvungen att fortsätta på Pentax ändå. Och sitter själv i samma sits med tele, 300 är alldeles för dyr nu så sneglar lite på Sigmas 120-400 som precis kommit med HSM till Pentax. Kostar dock 6000:- så kanske inte är aktuellt för dig?

Har försökt sälja mina Pentaxgrejor en månad nu men verkar helt omöjligt, högsta budet jag fått är 5000:- för K10D, 16-45 och Tamron 90 och det har jag inte råd mig så kanske blir tvungen att fortsätta på Pentax ändå. Och sitter själv i samma sits med tele, 300 är alldeles för dyr nu så sneglar lite på Sigmas 120-400 som precis kommit med HSM till Pentax. Kostar dock 6000:- så kanske inte är aktuellt för dig?

Jag vill ha en telezoom som går upp till 300mm eftersom dom där sista 100mm brukar
fattas,har da 55-200 nu.Det ända alternativet nu är ju Tamron/Sigma 70-300mm,tycker helt inte att da 55-300 är prisvärt längre med ett pris på över 4 papp plus som du sa att grejorna blir svårsålda.Har satt mitt 50-200 på annons men än har ingen hört av sig.Man vill inte satsa på ett system som ökat i pris så mycket och blir svårsålt i framtiden vid ett ev systembyte,synd för jag gillar verkligen min K200d !

Att priserna har höjts med 50% på cyberphoto är jag inte förvånda över.

Jag jobbar själv i en Expert butik och har märkt att Tamron har chock höjt priserna.
Har fått som svar att det beror på kronan står väldigt svagt mot japanska Yenen + att tull avgifterna för svenska generalagenterna har ökat sedan årsskiftet.

Har märkt att de mesta inom elektronik har börjat stiga ganska kraftigt.

Så ska man köpa elektronik så snart så är det dax att passa på innan priserna hinner stig alltför mycket.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto