ANNONS
Annons

Prischock

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur högt till tak är det i det här forumet egentligen? Är det kanske så att pentaxforumet endast har plats för enögda hyllningskörer?

Det är inte bara här, utan på resten av forumet också skulle jag säga. Nog för att det finns gott om vänliga personer på forumet (vilket är anledningen till att jag spenderar tid här), så finns det några förvånansvärt aggressiva glädjedödare i forumet också. Så kanske det är på alla forum, jag vet inte...

Vill inte dra upp en massa känslor...

...men jag gillar verkligen de bilder jag tar med min k10'a och mina objektiv.
Lite tillspetsat, så vad spelar det för roll vad som händer med Pentax, om de kommer med ett fullframe-hus eller en xx-xxx/x,x zoom?

Ibland så verkar det som om vissa pentax-ägare vill byta sina system pga vad de
anser vara taskiga framtidsutsikter, istället för att tycka att de bilder de tar med sitt befintliga system är bra...

De flesta skulle kunna ta bra bilder med befintlig utrustning i 10år till, innan
något gått sönder. Har själv tagit ca 15.000 bilder med mitt K10-hus under det 1,5 år jag haft det... Kör ett tag till..

Även om Pentax gick i konkurs skulle jag kunna ta ett par 10.000-tals bilder innan något rasade så att jag blev tvungen att byta märke.. Det blir, per bild, en ganska bra investering i mitt pentax-system.

Jaja..just my USD 0.02... Brände för övrigt av 8.000:- idag på en DA*50-135/2.8---Är skitnöjd, oavsett om Pentax går i kk, eller inte...Lär bli många fina bilder innan objektivet "tackar för sig".

Mvh

Mycket bra inlägg!!

Såklart handlar det i första hand om att ta bilder. Trivs man med fotogrejorna och resultaten (bilderna) blir bra, så är det väl bara att fota på. Står man däremot inför att köpa en utrustning, eftersom man inte har någon, så kan läget vara ett annat. Men ett Pentaxhus, vilket som helst, har troligtvis ett större och på ett bra sätt användbart objektivutbud på begagnatmarknaden än något annat kamerafabrikat. Det är ett starkt argument för att hålla sig till Pentax (eller Samsung) om man inte har resurser att handla nya superdupergrejer till objektivhyllan. Å roligt är det, att fynda gamla kvalitetsgluggar för hundralappar på auktioner och loppisar, och sedan fotografera med resultat som står sig gott....

Hälsar
Uffe som f.ö. åker en gammal Saab 89:a utan att bekymra mig om ifall GM lägger ner tillverkningen av bilmärket...

Mycket bra inlägg!!

Såklart handlar det i första hand om att ta bilder. Trivs man med fotogrejorna och resultaten (bilderna) blir bra, så är det väl bara att fota på. Står man däremot inför att köpa en utrustning, eftersom man inte har någon, så kan läget vara ett annat. Men ett Pentaxhus, vilket som helst, har troligtvis ett större och på ett bra sätt användbart objektivutbud på begagnatmarknaden än något annat kamerafabrikat. Det är ett starkt argument för att hålla sig till Pentax (eller Samsung) om man inte har resurser att handla nya superdupergrejer till objektivhyllan. Å roligt är det, att fynda gamla kvalitetsgluggar för hundralappar på auktioner och loppisar, och sedan fotografera med resultat som står sig gott....

Hälsar
Uffe som f.ö. åker en gammal Saab 89:a utan att bekymra mig om ifall GM lägger ner tillverkningen av bilmärket...

En mycket bra observation, jag tror många av oss, åtminstone då och då, tänker mer på vad vi skall/vill göra sedan istället för att se på vad vi gör idag. Jag såg ett föredrag av Bodil Jönsson där hon talar om detta fenomen som hon anser styr stora delar av världen just nu. (Handlar alltså inte bara om fotoprylar, utan om att folk lever mer och mer för framtiden.) Hon kallar fenomenet för Prenessansen. Hela tråden bygger ju idén att jag oroar mig för att jag inte kommer att kunna köpa objektiv, trots att jag klarat mig utan dessa objektiv så här långt.

Jag oroar mig inte särskilt mycket för min Ford heller. Det har stått klart för mig i flera år att biltillverkarna förr eller senare skulle få stora problem. Att det fortfarande går/är tillåtet att köpa bilar med hundratals hästkrafter är egentligen helt sjukt om man betänker hur enormt mycket man skulle kunna sänka utsläppen med mindre (och även lättare bilar) motorer. Jag har dock alltid trott att det skulle bli bensinpriset som som driver igenom en förändring, men nu verkar det istället vara finanskrisen (som ju mycket beror på att folk ser negativt på framtiden) i kombination med att folk börjar fatta att besinen kommer att kosta både 20 och 30 kronor litern förr eller senare.

Precis som dig känner jag ingen som helst oro för hur det går med Ford. Det kommer inte att påverka min bil det minsta. Det enda det gör är att jag kanske inte kommer att kunna köpa en ny Ford, men vad spelar det för roll. Om det fortfarande finns lösningar för att ha någo typ av bil får jag väl köpa mig ett märke som hängt med bättre varit mer förberedd på utvecklingen. (Jag har velat ha en elbil i typ 20 år, men det finns ju inte att få tag på).

Om vi då tittar på Pentax så gäller väl samma sak. Om Pentax försvinner kommer det att finnas andra. Jag tror det finns alldeles för många objektiv där ute för att det inte kommer att finnas en lösning. Samsung finns redan nu, och skulle det uppstå problem för Pentax kommer de att ta över. Skulle båda försvinna så kommer det antingen att dyka upp något nytt, alternativt kommer det finnas företag som bygger om kamerahus eller objektiv till andra fattningar, etc. Så på ett eller annat vis kommer vi nog att kunna fortsätta fotografera med våra Pentaxobjektiv.

Men som ett avslutande men så är i alla fall min huvudandledning att fotografera med Pentax att jag gillar känslan i kamerorna, men också att de har fantastiskt bra och relativt billiga objektiv. Jag har tittat på Nikon några gånger, men jag har inte råd att köpa alla de primes jag vill ha av Nikon, de är alldeles för dyra.

O jag kan inte förställa mig att jag kommer behöva en FF kamera och är inte så intresserad av ifall Pentax kommer släppa en sådan eller inte. Är nöjd med min K10d.

Men det jag tycker känns lite oroväckande är att Pentax i dagsläget verkar ha gått i ide. När jag köpte min kamera 2006 så fanns det en roadmap med mycket intressant på i linsväg. Den har väl endast blivit uppdaterad med ett *30mm, *55 och ett 15mm och telekonvertern 1,4.

Det tycker jag är tråkigt, även om mina bilder jag tar idag blir bra (ibland :)). För att ha känslan av att det inte händer något gör att jag undrar om de kommer överleva. Inte för att mina nuvarande grejer ger dåliga bilder men för att jag kanske inte kommer att kunna köpa något nytt hus i framtiden eller några andra linser. Som dessutom nu kostar orimligt mycket. Lite av mina argument var det här med bildstabilisering till alla linser utan att behöva betala så mycket för linserna är nu bortblåst. 15000 (lr vad det nu kostar) trodde jag ju att jag skulle slippa betala eftersom IS o VR var så dyrt. Nu är det lika dyrt (dyrare?) med Pentaxlinserna...

Hur mycket spelar omorgansisationen roll? Kommer det att rassla till om ett halvår när de verkligen bör ha den nya organisationen i full gång? Hoppas verkligen det. För jag vill inte byta system om jag inte måste.

Prishöjningen beror på yen? Då borde det väl ha varit en stigande höjning lite pö om pö? Inte 50% dyrare på ett bräde? Eller beror det på att lagren tog slut hos tex cyberphoto och nu när de får köpa in nya så kostar det mer, därav ökningen?

Jasså?! Det var ju väldigt tråkigt... Vet du varför?

Och det skickar ju ut dåliga vibbar om märket i sin helhet tycker jag. Även om alla som inte använder Pentax antagligen aldrig får reda på det. Undrar hur det går för 15mm också då. Som jag överhuvudtaget inte förstår varför de väljer att göra när det finns ett 14 2,8 och 15mm ska vara på f4...

Nu kommer nog Pentax tappa stort i försäljningen (angående prisökningen) och sålänge priset är högt kommer mindre o mindre välja Pentax...

Det känns så tråkigt det här...

är nog bara ryckten men det är ändå två gluggar som hamnar där det redan finns täckning, förutom vädertätningen.

Jag såg ett föredrag av Bodil Jönsson där hon talar om detta fenomen som hon anser styr stora delar av världen just nu. (Handlar alltså inte bara om fotoprylar, utan om att folk lever mer och mer för framtiden.) Hon kallar fenomenet för Prenessansen. Hela tråden bygger ju idén att jag oroar mig för att jag inte kommer att kunna köpa objektiv, trots att jag klarat mig utan dessa objektiv så här långt.

Jag oroar mig inte särskilt mycket för min Ford heller. Det har stått klart för mig i flera år att biltillverkarna förr eller senare skulle få stora problem.
Precis som dig känner jag ingen som helst oro för hur det går med Ford. Det kommer inte att påverka min bil det minsta. Det enda det gör är att jag kanske inte kommer att kunna köpa en ny Ford, men vad spelar det för roll. Om det fortfarande finns lösningar för att ha någo typ av bil får jag väl köpa mig ett märke som hängt med bättre varit mer förberedd på utvecklingen.
Jag tror att det har blivit allt viktigare att inte bara leva i nuet, utan också en bit in i framtiden, eftersom utvecklingen går så fort.
Angående att klara sig utan vissa objektiv så köper nog de flesta inte alla objektiv på en gång, utan man måste kunna ha en lite längre horisont. Framtiden blir därmed väsentlig.

Hade jag köpt mig en ny Ford, Saab m.m. idag hade jag nog haft anledning att oroa mig en del för om bilmärket kursar eller inte, då alla garantier (som är värda kanske 1/3 av priset) i ett svep skulle försvinna med en konkurs.

Jag köpte en K10D för snart två år sedan och hade inte några gamla bra objektiv i bagaget. Sedan fick jag vänta länge på ett försenat DA*50-135 bara för att konstatera att det inte var något att ha. Undermålig kvalitet på det och även på DA*16-50 plus att det tar flera år för objektiv att komma ut på marknaden har fått mig att få kalla handen vad gäller Pentax. Inte heller Sigma eller Tamron har speciellt bråttom att få ut någonting till Pentax.
Det får bli Nikon eller Canon istället. De må vara dyrare (eller billigare om man ser till kapitalförstöringen) men har åtminstone något att sälja. Jag kommer att behålla min Pentax eftersom man inte får någonting för den, men det blir inte något nytt till den.

Om det kommer nya hus ett tag fram över kommer det ju även vara ganska lugnt. Tamron och Sigma 70-200 2.8 finns ju istället för 60-250 F/4, här är av det stora fördelarna med tex Pentax med just dessa objektiv. Och Sigma 30 1.4 är ju rätt bra optiskt den med. Själv skulle jag också ha stabilisering i huset, om nu någonsin Canon kommer med det, för Canon's varianter utan IS är iallafall rätt mkt billigare än det med...

Men om nya hus rullar ut lite då och då, så löser ju sig det hela. Synd bara att det inte finns Tokina objektiv till Pentax:), för frågan är väl när Pentax själva kommer släppa "Tokina" 11-16 2.8 varianten (ända hålet som jag ser det)...

Prishöjningen beror på yen? Då borde det väl ha varit en stigande höjning lite pö om pö? Inte 50% dyrare på ett bräde? Eller beror det på att lagren tog slut hos tex cyberphoto och nu när de får köpa in nya så kostar det mer, därav ökningen?
Tillverkaren/importören vill inte ändra pris för ofta utan det sker oftast en eller kanske två gånger per år om det sker stora förändringar. Förra året har jag för mig att priset på några FA gluggar höjdes med 15-20%.

Förr eller senare kommer yenen går ner igen, för det är inte hållbart i längen för japanska företag att ha dyrare produkter, får verkligen hoppas att den svenska importören kommer justera ner priserna igen när skillnaden i valutorna jämnas ut.

Allemyr<mer ryckten är ju att en 11-16 2.8 kan vara på G kanske istället DA15/4.inte som tokina utan döps om till pentax da*

Jag hörde, precis som du säger, att nuvarande priser för Canon gäller för varor i lager. Allt som beställs in utöver det går på nya priserna. Pentax är ett mindre märke och lagerhålls troligen i mindre utsträckning, vilket borde leda till en snabbare ökning? Bara en teori.

Låter som en rimlig teori i mina öron iaf.

Dock tror jag inte heller att en ev prissänkning kommer att slaviskt förlja kursen. Varför sänka mer än nödvändigt i pris då en sänkning överhuvudtaget ger en billigare produkt?.

För att förtydliga. Från 10 tusen till 15000. Från 15 till 13 istället för 12 för sänkningen är ju ändå rätt stor...

Ang. tillgängligheten på objektiv till Pentax så egentligen, hur många objektiv behöver man?
Visst är Pentax senare än Canikon och andra med releaser, men hur många av oss lever på vårt fotointresse?
Jag som ren amatör är otroligt nöjd med min K20D, inte fasen behöver jag en FF kamera!
Allt blir förvisso bättre och bättre, men jag kan också tycka att man bara diskuterar teknik i fråga om nya prylar.
Titta på Cyberphoto, det finns ju några objektiv att välja på.
Mvh, Lennart

Är också nöjd med min K200 men saknar en bra zoom. Därför väntar jag på 60-250/4 som jag anser skulle passa mig perfekt. Finns inget annat objektiv som kan ersätta det tror jag. Vill ha en zoom med skaplig ljusstyrka till en rimlig peng. Dessutom så vill jag ju ha SDM så den är tyst. Andra liknade objektiv är ju för FF och blir då större och tyngre och jag vill inte bli nån laståsna när jag är ute. Tänker mest fota fåglar och ev andra djur så en ylande autofokus är då ingen höjdare. Då jag är ute så vill jag gå lätt då jag har med mig kikare också. Då är ju zoom bra så man slipper ha med sig andra objektiv om man vill ta nån bild på kortare brännvidd.

Så när 60-250 nu kommer (hmm) så kommer jag nog troligen köpa den ändå trots prishöjningen, så sugen på det är jag. Men det får inte öka mera för smärtgränsen är nu nådd.

Skrev ju i en annan tråd att jag funderade på byta system. Haken med det är ju att ska jag få motsvarande uppsättning jag har nu blir det mycket dyrare än nu om jag ska ha nya saker. Verkar som Pentax blir kvar i min väska trots allt.

Får hoppas det sjunkit lite när det kommer eller så får jag köpa utomlands. Kunde inte finanskrisen väntat ett år?

Jag har bara fotat nu i ca två år. Från början körde jag bara med kitgluggen, sen ett 55-200, köpte ett macro efter det och ska nu köpa ett 24-70. Men jag vet inte vad jag kommer bli sugen på för att tillslut hamna i ett omfång som man helst fotar i. Och jag vill ju ha möjligheten att kunna fota allt från vidvinkel till 300. Men bra kvalite på gluggarna.

Jag lever inte på mina bilder men jag är inte sugen på att betala 16000 för 60-250. Dessutom har jag inte blivit övertygad om * objektivens förträfflighet.

Jag har aldrig använt ett heller. Hur kan jag då säga något sådant? Jo för att jag helt enkelt fått det intrycket av testser o kommentarer på internet. Så går det ju till idag. OM t ex *16-50 hade fått omdömmet världens bästa objektiv så hade jag nog undrat om då inte Pentax kanske kan göra de billigare alternativen väldigt bra, för de är ju uppenbart bra på det.

Även om jag inte lever på mitt fotande vill jag känna att jag kan praktiskt taget få tag på det bästa fotomarknaden kan erbjuda jag vet att det är subjektivt men ingen vill väl fota med så dåliga grejer som möjligt? (generellt sett)

Men jag är ju helt enig om att man inte kanske behöver hela * sortimentet. Men skulle jag vilja köpa 60-250 får jag nu lägga ut en förmögenhet. Å det tänker jag inte göra.

Nej ingen tvingar mig heller. Men möjlighten att jag ska köpa en glugg som kostar 10000 är större än om samma kostar 15000 eller vad den nu är listad som.

Den har ju faktiskt inte ens kommit... O jag tror inte den kommer vara nått speciellt heller tyvärr...

Jag menar givetvis inte att man behöver använda dåliga grejor att fota med, det behövs inte idag.
Det återstår att se om 60-250:an kommer så småningom, var själv sugen på detta men köpte istället 50-135:an som jag är mycket nöjd med.
Har haft mitt Sigma 70-200/2,8 sedan några år och detta är ett helt fantastiskt bra objektiv, om än lite tungt.
Men eftersom jag fotar med stativ 80% av bilderna så gör det mig ingenting plus att det är helt ok att ta med på frihand i vettigt ljus.
16-50:an har jag inte vågat köpa utan är väldigt nöjd med mitt Sigma 17-70/2,8-4,5.
Det finns ju även andra alternativ till detta i Sigma, Tamron också.
Är man beredd att lägga en del pengar så finns det ett antal mycket bra objektiv att köpa till Pentax.
Mvh, Lennart

Det finns ju även andra alternativ till detta i Sigma, Tamron också.
Är man beredd att lägga en del pengar så finns det ett antal mycket bra objektiv att köpa till Pentax.
Mvh, Lennart
Vill man lägga ut minimalt med pengar finns det minst lika många fina objektiv. Några av mina bästa bilder jag tagit har varit med begagnade objektiv som kostat 50-250:-. Bakåtkompatibiliteten med objektiv från 70-talet och frammåt tycker jag är en av de stora styrkorna med Pentax system.

Bakåtkompatibiliteten är superbra. Hoppas att det inte bli ändring på det. Men jag har hellre nytt än gammalt. Inte för att de äldre är dåliga utan för jag helt enkelt hellre vill ha nytt, jag har några gamla också men det är utan AF. Och med glasögon o halvskakig på handen o med ett skärpedjup på 1,7 är det, för mig, aningen för svårt att få skärpan så bra som jag vet att det går att få. Det är inte alltid man vill hissa upp iso för att få snabb tid.
Ska man köpa begagnat så vill jag iaf se, klämma på dem innan o det är lite svårt om man behöver köpa över internet. För det är lite klent med gamla gluggar nu för tiden också enligt vad jag har sett. Takumar tycker ju många om t ex men man ska väl inte behöva leta gluggar hos andra tillverkare egentligen? Det är ju en jättekonstig verksamhetsidé isåfall. Pentax har ju gjort många fina guldkorn.

Hoya är väl i första hand också ett optik/glas företag? Vilket borde göra att Pentax objektiv i framtiden borde vara bättre? :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto