Annons

Prischock

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror inte du skall se prisökningen som något permanent. Det är tro faktorer som samverkar här:

1) Pentax höjer priserna på FA-objektiv från februari.
2) Efter årsskiftet har man justerat om valutakurserna och eftersom yen gått upp och kronan ner så blir det dyrt.
3) Väldigt få butiker lagerhåller Pentax i Sverige varför Pentax och Sverige ser prishöjningarna först.

Den svaga kronan gör att ALL import kommer att bli dyrare, inte bara Pentax. Kronan gick upp rätt kraftigt idag, så det kan ju vända åt andra hållet igen.

Mysko det här

Att priserna har höjts med 50% på cyberphoto är jag inte förvånda över.

Jag jobbar själv i en Expert butik och har märkt att Tamron har chock höjt priserna.
Har fått som svar att det beror på kronan står väldigt svagt mot japanska Yenen + att tull avgifterna för svenska generalagenterna har ökat sedan årsskiftet.
...........
Jag gick in på Tullverkets hemsida och objektiv som borde ingå i:
"delar och tillbehör" "till stillbildskameror"
Där står det att tullsatsen "tredjelandstullsats" är 3,7% från Japan, "Giltig: 20070101 - ". Inom EU är det ingen tull som nog är bekant. Med reservation för min okunskap eller Tullverkets fel.

Köps Tamron-prylar direkt från Japan? Pentax-grejor till Sverige kommer närmast från agenten i Hamburg. Var nyss in på Technik-direct, och där var priserna på Pentax som förut ...

Där står det att tullsatsen "tredjelandstullsats" är 3,7% från Japan, "Giltig: 20070101 - ". Inom EU är det ingen tull som nog är bekant. Med reservation för min okunskap eller Tullverkets fel.

Köps Tamron-prylar direkt från Japan? Pentax-grejor till Sverige kommer närmast från agenten i Hamburg. Var nyss in på Technik-direct, och där var priserna på Pentax som förut ...

Jag ser ett mönster:

Pentax-prylar påstås bli dyrare bla för att importören missat tullavgift.
Tamron påstås bli dyrare pga av högre tullavgift.

Och importören i bägge fallen är...
.
.
.
.
Focus Trading.

Om nu även Sony drabbas så vet vi varför. ;-)

Nja att Pentax kommer från hamburg stämmer nog inte för de flesta svenska återförsäljare då de köper sin Pentax prylar via Focustrading som är Pentax svenska generalagent.

Det är även Focustrading som är generalagent för Tamron i Sverige.

Men det är långt ifrån bara fotoprylar som börjar stiga i pris, mycket Tv apparater, mobiler eller ja nästa alla prylar som importeras.
Men som någon skrev tidigare i tråden så är den endast tillfälligt.

Nja att Pentax kommer från hamburg stämmer nog inte för de flesta svenska återförsäljare då de köper sin Pentax prylar via Focustrading som är Pentax svenska generalagent.

Det är även Focustrading som är generalagent för Tamron i Sverige.

Men det är långt ifrån bara fotoprylar som börjar stiga i pris, mycket Tv apparater, mobiler eller ja nästa alla prylar som importeras.
Men som någon skrev tidigare i tråden så är den endast tillfälligt.
Pentax skeppar från Japan till Hamburg och PENTAX Europe GmbH, sen går det ut till bla Focustrading.
Med Tamron är det nog likadant, TAMRON EUROPE GmbH.

Problemet är att vi drabbas, USA har haft svag $ under lång tid( åtminstone -08) men dom har inte haft prishöjningar. Nu kostar ju gluggarna dubbelt här mot i Amerikat. Och det är ingen tröst om kanske resten av Europa oxå får prishöjningar.

En aning off-topic kanske.Kommer pentax k-m påverkas prismässigt av att nya kameror presenteras i det övre segmentet under PMA?
Är det möjligt att det presenteras ett annat/nytt linsalternativ i k-m kitet?

Sen undrar jag hur k-m står sig mot D80, har nämligen en halvbra/halvdålig sigma/nikon normalzoom sen tidigare,hugget som stucket?

Vaddå missat tullavgift egentligen???

Ända sedan DA-objektiv började komma överhuvudtaget då alltså? Flera år? Och som av en slump så blev detta upptäckt NU?
Jaha ja jo visst, säkert.

Verkar helt orimligt för mig. Troligare anser jag det vara lite av varje o Focus ser en möjlighet att tjäna lite extra.

Dvs:
Valuta, kris o lite "snålhet" i jakten på pengar nu när det kommer kärva tider.

Som så många gånger i många andra branscher så höjs priserna för att täcka upp förlusterna. Ett klassiskt exempel som ofta leder till ännu mer förlust för ingen köper. Och så vidare...

Fan jag blir sur över det här!
Jävla skit att det blev så jäkla ökning i pris!

För husen har väl inte blivit dyrare? K20d huset kostar 7000 på cyber.

Har det med att lagren tar slut så kommmer husen också gå upp???

Då blir det svårt att få nått sålt överhuvutaget för Pentax kan jag lova...

Huspriserna sägs ju annars vara på väg ned i sverige och i övriga världen med för den delen.

För husen har väl inte blivit dyrare? K20d huset kostar 7000 på cyber.

Har det med att lagren tar slut så kommmer husen också gå upp???

Då blir det svårt att få nått sålt överhuvutaget för Pentax kan jag lova...

Edit:
Kan det vara Hoya som ligger bakom?

PS. Mailade Focus och frågade varför priserna gått upp. Får se vad det blir för svar.

Eller så gör de som Fillipa K. Ett mediokert klädmärke chockhöjer priserna och ser till att lämpliga kändisar bär kläderna. Helt plötsligt är det ett dyrt hippt märke.

Det enda Pentax behöver göra nu är bättre reklam och få ut kamerorna till några kändisar. Den vita K-m är ett steg i rätt riktning men för folket i de högre segmenten krävs det lite mer.

Ja det ska INTE bli spännande att se vad som händer!

Snarare mer o mer uppgiven ju längre tiden går utan att man hör nått?

Ska fanimej maila Hoya också!

Ja det ska INTE bli spännande att se vad som händer!

Snarare mer o mer uppgiven ju längre tiden går utan att man hör nått?

Ska fanimej maila Hoya också!

Edit:
mail till hoya;
varför har priserna gått upp så mycket?
är det pga enskild butik?
valuta?
focus trading?
annat?
så jäkla hög klass på grejerna?

En annan fråga också när jag ändå är uppretad :)

Varför höjs priserna på FA objektiven egentligen?
För att det kommmer ff lr mellanformat månne?

En aning off-topic kanske.Kommer pentax k-m påverkas prismässigt av att nya kameror presenteras i det övre segmentet under PMA?
Är det möjligt att det presenteras ett annat/nytt linsalternativ i k-m kitet?

Sen undrar jag hur k-m står sig mot D80, har nämligen en halvbra/halvdålig sigma/nikon normalzoom sen tidigare,hugget som stucket?

K-m har redan en ny variant av kitlins, DA-L 18-55. Ingen avståndsmarkering men tror det är samma optik som 18-55 II. Var det den du tänkte på?

Prishöjningen är en justering av dollar/euro-kurserna gentemot den svenska kronan. Säljer man dåligt så sänker man priset, man höjer det inte (tillgång och efterfrågan, du vet).

Rätt men ändå fel.

Pentax är ett nischmärke inom kameror idag, den totala marknadsandelen i världen är ca 3%.

Det är inte säkert att de tjänar mer pengar för att de sänker priserna och ökar volymerna.

Ett exempel: om de sänker priset från 20% marginal till 10% marginal, så måste de sälja dubbelt så många för att tjäna samma pengar - tror du att de skulle lyckas fördubbla försäljningen om de sänkte priset med 10%.

Om nu yenen är rekordstark, och kursen ändrat sig dramatisk mot Euro och framförallt kronan, så måste de höja priserna.
Och eftersom de nu har blivit ett nischmärke, så kan de lika gärna höja priset rejält eftersom när de säljer så få så måste de tjäna rejält med pengar.

Volym kontra färre men värre

Adam

"K-m har redan en ny variant av kitlins, DA-L 18-55. Ingen avståndsmarkering men tror det är samma optik som 18-55 II. Var det den du tänkte på?"

Nej tänkte om dom skulle släppa nån prime i ytterligare ett kit då DA-L 18-55 inte är århundradets kitlins precis.Vetskapen att man har bra grejor är ju viktigt för ens mediokra fotograferande ;).
Men hur står sig k-m mot beg d-80? Egna smaken viktigast visst, men K-M är nyare och lite lättare. Ungefär samma pris annars. En k-m med Da35/fa 35 hägrar i horisonten isof.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto