Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressleg ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Spook

Ny medlem
Halloj !!

Hur skall man göra för att få ett pressleg ?

Kommer troligen att börja plåta idrottsevenemang på frilansbasis.....
 
presskort hjälper dig nog inte så mycket. du kan ansöka om det om du är med i sff och uppfyller kraven.

annars ring och fråga om ackreditering bara!
 
Pressleg blir nog svårt om du inte jobbar för någon tidning. Men annars är det väl bara att ringa och be att bli ackrediterad?
Jag frilansar också litegrann och när jag har ringt och bett om ackreditering har jag alltid fått det.
 
Tror inte att villkoren för att vara med i SFF skulle vara ngt problem.

Och visst skulle detta telefonsamtal kanske lösa det på ett antal ställen, pressleg skulle underlätta ändå...
 
nej att vara med i sff är inga problem.
men du måste uppfylla kraven för att få presslägget, det brukar vara väldigt svårt.
 
jao... pressleg är inte så enkelt att få om du inte fyller kraven.. däribland ska du om jag minns rätt kunna bevisa att merparten av dina inkomster kommer från dina bilder (för fotografer) det senaste året.. eller liknane.. jag komemr inte ihåg.

Men som sagt.. att ringa eller prata med dom och förklara läget hjälper, oftast riktigt långt.
 
Nu räcker det ju inte med pressleg alltid. Oftast måste man ändå begära ackreditering i förväg. Jag har inget pressleg, men ett telefonsamtal eller e-mail brukar ge mig ackreditering. Jag plåtar på frilansbasis och är ansluten till en bildbyrå. Det brukar räcka.

/Jeppe - som väntar på att någon ska länka till "den där" sidan
 
Bara som motvikt då så kan man bespara sig de 900 kronorna och göra ett eget. Det är precis samma sak och det finns ju lamineringsmaskiner lite varstans.
 
Såna här trådar skapar lite trygghet i tillvaron. Man vet vad som komma skall. Snart kommer nån o förklarar att "falska" pressleg förstör för de "riktiga" fotograferna. O sen kommer nån som intygar att falska pressleg inte finns. O sen kommer jag o tycker att man kan göra sitt eget istället för att betala för nåt som ändå inte är värt nåt. Egentligen.

Kan nog hålla på ett par, tre veckor...

Glömde att någon snart länkar till någon av alla tidigare diskussioner i ämnet...

/kg, med kristallkula
 
Vid de få tillfällen det inte går att få ackreditering på annat sätt är jag rätt övertygad om att de inte släpper in en med ett sånt där kort i alla fall :)

På den tiden jag hade presskort (från PFK och SJF) tror jag inte det någonsin hände att jag behövde visa det. De flesta evenemang jag besökte krävde ändå särskild ackreditering.
 
HDFS) (KGS skrev:
Såna här trådar skapar lite trygghet i tillvaron. Man vet vad som komma skall. Snart kommer nån o förklarar att "falska" pressleg förstör för de "riktiga" fotograferna. O sen kommer nån som intygar att falska pressleg inte finns. O sen kommer jag o tycker att man kan göra sitt eget istället för att betala för nåt som ändå inte är värt nåt. Egentligen.

Kan nog hålla på ett par, tre veckor...

Glömde att någon snart länkar till någon av alla tidigare diskussioner i ämnet...

/kg, med kristallkula

Närå KG - Jeppe har ju redan passerat ditt steg, så vi kan nog snart ha ihjäl tråden ;)
 
AFE skrev:
Närå KG - Jeppe har ju redan passerat ditt steg, så vi kan nog snart ha ihjäl tråden ;)

He, he jag såg det, han skrev medan jag formulerade mej, långsam som jag e. Då ere bara att vänta in länkarna nu o den upprörda "riktiga" fotografen, sen kan vi somna om...
 
Jag är med i Journalistförbundet, kan alltså skaffa "riktigt" pressleg. Men det har liksom aldrig blivit av... måste ju fylla i en massa blanketter... och det är ju så tråkigt.
 
OT:
När jag var typ 8 år gick jag med i Toffelhjälteklubben (av alla klubbar!) i Lilla Fridolf eftersom jag då fick en massa krimskrams, bl.a. fick jag ett klubbkort a la presskortet. Jag var mäkta stolt när jag hade den på bröstet.

Eller var det från Fantomenklubben jag fick ett klubbkort? Det jag minns med säkerhet att jag fick från Toffelhjälteklubben var ett par dekaler, klistermärken, varav den ena hade genomskinligt plast. Jag hade aldrig haft en dylikt dekal! Dessutom fick jag en nyckelring och en miniatyr luffarschack-spel samt 5 brevpapper och 5 kuvert. Alla med en bild av Lilla Fridolf på.

Jag minns att det kostade 4 kr i ofrankerade frimärken att gå med i klubben. Det kunde jag inte begripa hur de skulle tjäna på det, varför ville de inte ha reda pengar istället? Men jag ville ju ha prylarna, så jag klistrade frimärkena på kuvertet med min medlemsansökan i och postade iväg det. Tids nog fick jag alla prylarna ändå. Men de hade väl roligt på redaktionen åt den nya oförstående toffelhjälten, som inte förstod att frimärkena skulle ha bifogats inne i själva kuvertet. Och helst oklistrade.

Min storebror kunde för sin själ inte begripa varför jag gick med i just Toffelhjälteklubben av alla klubbar. Att slösa 4 kr på en så trist seriefigur, när det fanns mer spännande och roligare klubbar att gå med i. Han såg aldrig skönheten i att äga ett genomskinlig klistermärke. Enbart den var för mig värd stora uppoffringar. Fast min uppoffring var inte särdeles stor, då jag snodde frimärkena till klubbavgiften från min storebrors frimärkssamling.
 
Samtal

Ett samtal och en någorlunda motivation till bevakningen löser alla entrer.

Skulle inte testa den där länken, känns som om de bara vill att vanliga människor ska få gå in gratis överallt oavsett vilket journalistisk/fotografisk syfte de har.

Funkar liksom inte om alla köpte ett presskort och börja springa på Gröna Lund för att åka karuseller till "tidningen"

För övrigt kräver många evenemang ackreditering som tidigare nämnts, speciellt större konserter och band vill ha mer kontrollerad pressbevakning, enligt min uppfattning i alla fall.
 
Calle S skrev:
Jag är med i Journalistförbundet, kan alltså skaffa "riktigt" pressleg. Men det har liksom aldrig blivit av... måste ju fylla i en massa blanketter... och det är ju så tråkigt.

De flesta av mina kollegor har inte presskort. De orkar inte förnya dem eftersom man ändå aldrig behöver kortet.

Jag springer en del i Riksdagens korridorer. Inte ens där behöver man presskortet, men man kommer snabbare in.
 
Låter som det är enkelt att komma in utan presslegg, verka konstigt.

Måste man ha ett fotouppdrag ifrån någon tidning om dom ska släppa in en utan presslegg? Eller kan man komma in som frilansande fotograf som hoppas kunna sälja bilderna man tagit?

- Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.