ANNONS
Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta som har SIS-presskort kan inte fotografera. De är reportrar, redigerare, redaktionschefer osv.

På vilket sätt är det "omstörtande"? Just att du jobbar med journalistiskt arbete inom "pressen" (inte någon timme i månaden utan huvudsakligen) är ju kriteriet för att få presskort. Sen kan man iofs diskutera (och det gör man också) exakt vad som är journalistik. Om t ex en företagstidning som styrs av företagsledningen ska räknas, vissa tycker att det inte är journalistik.

Det är just det som hela denna tråd handlar om

Om jag som amatör kan få ett pressleg via mitt jobb och mitt fackförbund, vad är då skillnaden mellan att jag skulle skaffa ett presskort.org kort (vilket jag inte tänker skaffa)

Jag är fortfarande inte en yrkesfotograf(jag kanske tar bättre bilder) men varför ska jag få ett pressleg bara för att jag är bundis med VD´n på mitt bolag, kan ju vara jag själv???

Om jag som amatör kan få ett pressleg via mitt jobb och mitt fackförbund, vad är då skillnaden mellan att jag skulle skaffa ett presskort.org kort (vilket jag inte tänker skaffa)

Jag är fortfarande inte en yrkesfotograf(jag kanske tar bättre bilder) men varför ska jag få ett pressleg bara för att jag är bundis med VD´n på mitt bolag, kan ju vara jag själv???
Som sagt: om du huvudsakligen jobbar inom pressen (som reporter, fotograf eller något annat journalistiskt) ska du kunna få SIS-pressleg.

Om jag förstår dig rätt menar du att du skulle kunna få SIS-pressleg genom att någon ger dig ett falskt intyg om att du jobbar som pressfotograf? Det är nog inte omöjligt, inget system är ofelbart och även institutioner med högre beviskrav än Unionens presskortsansvariga blir lurade ibland.

Lång diskussion om det här ämnet och nästan lika många uppfattningar som debatörer.

Jag kan bara inte fatta att man 2010 fortfarande lever kvar i i 70-taletstänkande. Då var man "tvungen" att vara fackligt ansluten på arbetsplatserna för annars fick man det krabbigt och kallad för svartfot. Men år 2010 finns samma tvång kvar, man ska var ansluten till ett fackförbund för att få ett medlemsbevis som talar om att man är fotograf och får "fjanta" omkring med en kamera på evenmang här i landet. Här har tiden stått still.

Jag tillhör själv de som "fjantar" omkring med en kamera på olika evenemang, så det var inte direkt i negativt syfte jag skrev det.

Senast ändrad:
Lång diskussion om det här ämnet och nästan lika många uppfattningar som debatörer.

Jag kan bara inte fatta att man 2010 fortfarande lever kvar i i 70-taletstänaknde. Då var man "tvungen" att vara fackligt ansluten på arbetsplatserna för annars fick man det krabbigt och kallad för svartfot. Men år 2010 finns samma tvång kvar, man ska var ansluten till ett fackförbund för att på ett medlemsbevis som talar om att man är fotograf och får fjanta omkring med en kamera på evenmang här i landet. Här har tiden stått still.
Att diskussionen blir lång beror nog till viss del på att en del skribenter inte tycks läsa det som (upprepade gånger) skrivs i tråden eller iaf inte tycks ta till sig det och därför gång på gång upprepar samma märkliga missuppfattningar. Alltså:

1. Man behöver inte vara medlem i någon facklig organisation för att få ett SIS-presskort. Korten utfärdas av flera olika organisationer (några av dem är fackförbund) och av många företag inom mediebranschen.

2. Om man får "fjanta omkring med en kamera på evenmang" eller inte har inget med SIS-presskort att göra. Det är arrangören som avgör vilka som ska släppas in på ett evenemang och huruvida de får fotografera eller inte. Jag har aldrig hört talas om en tillställning där SIS-presskort är obligatoriskt, inte ens presskonferenser i regeringskansliet.

3. Att ett SIS-presskort "talar om att man är fotograf" är en ren missuppfattning. Kortet talar om att innehavaren är yrkesverksam inom "pressen".

Jo, precis, det är det som är problemet, som jag också har försökt belysa, men vissa anser att det är ett pressleg som ska finnas för att man ska ha rätten att fotografera på dessa evenemang.

Jag har tidigare beskrivit hur jag går tillväga och det har fungerat helt utmärkt i de flesta fall och jag har inget pressleg i någon form utan söker ackreditering.

Är du säker på att det inte behövs SIS-presskort i riksdagen, jag har för mig att det behövs?

Ok, jag tror dig, men jag brukar få information som alla kan få om man registrerar sig i riksdagen och det brukar faktiskt stå att det erfodras giltigt pressleg, samt att man uppger uppdragsgivaren, men det är väl inte så i verkligheten.
jag har aldrig provat själv.

Ok, jag tror dig, men jag brukar få information som alla kan få om man registrerar sig i riksdagen och det brukar faktiskt stå att det erfodras giltigt pressleg, samt att man uppger uppdragsgivaren, men det är väl inte så i verkligheten.
Det är enklare om man har SIS-presskort, men det går utan. Dock måste man ha en uppdragsgivare.

Vilka evenemang syftade du på i tidigare inlägg när du skrev "vissa anser att det är ett pressleg som ska finnas för att man ska ha rätten att fotografera på dessa evenemang"?

Ok, det förstår jag att det funkar bättre med ett pressleg i dessa sammanhang, det skulle såklart inte bli optimalt om man inte hade en uppdragsgivare i dessa sammanhan, i regering och riksdag.

Jag syftade på några i den här diskussionen som hävdar att personer liknande mig, är i vägen och tar upp plats på olika sport/musik-evenemang.
Det har även hänt i i samband med evenemang, när jag "tagit" någons plats, trots att det funnits hur mycket plats som helst. Jag har självfallet löst det genom att flytta mig.
Det känns ibland som om det är en otroligt öm tå. Det har gått att lösa det i samtliga fall.

Jadu

Presskort, visst det är lite "coolt" att visa ett kort där det står PRESS med stora röda bokstäver.
Men egentligen vem bestämmer vilken som är fotograf eller inte?
Jag är bara 15år och har fotat en hel del i mitt liv, började när jag var 10 eller något.
Förra året sökte jag pressackreditering till Svenska Skidspelen, jag har inte presskort
men eftersom jag var ute i god tid och hade bra kontakt med presschefen så fick både jag och
min fotokompis komma in innanför pressens område.
Visst vi har inte 100 000 kroners objektiv, men fick väldigt bra bilder ändå..

Vem som bestämmer om du är fotograf eller inte, är bara du..

Huruvida man "tar någons plats" får väl i sådana fall dom som känner sig orättvist behandlade ta upp med arrangören, det kan inte vara fel att frilansare och andra som vill vara med "tar en plats" om den erbjuds.

Dom proffs som gnäller över detta har förmodligen själva en gång i tiden varit den som vill få chansen. Dessutom är det skralt med självförtroendet om man känner sig hotad av en hobbyfotograf.

Jag har fotat på ställen där det varit många proffs med stillbilds- och TV-kameror, och det går väldigt bra att snacka lite med varandra och komma överens om hur man delar på utrymmet.

Jag kan bara hålla med er båda, det är också min erfarenhet att man får plats och en ackreditering innebär i de flesta fall att allt fungerar perfekt och oftast är det lagom många fotografer. jag brukar komma i god tid och då uppstår problemen mer sällan.

Jag har också undrat över vad som känns så hotande hos dessa pressfotografer som ser os som hot, eller vad det nu kan vara. Ja, ett dåligt självförtroende kan det säkert vara. Även personligheten att äga rättigheten, att vara lite mer än oss vanliga.

Jag har också undrat över vad som känns så hotande hos dessa pressfotografer som ser os som hot, eller vad det nu kan vara. Ja, ett dåligt självförtroende kan det säkert vara. Även personligheten att äga rättigheten, att vara lite mer än oss vanliga.
Det handlar nog mest om att den som är på plats för att jobba ofta måste lämna bra bilder under pressade omständigheter. Då vill man inte att en massa hobbyfotografer ska springa i vägen. Ungefär som att eliten får starta i första ledet i Vasaloppet och slipper trängas med blåbär.

Nej, det har du självklart rätt i, men oftast har jag haft någon uppdragsgivare när jag varit på plats också, men alla har faktiskt inte köpt det, det har funnits de som hävdat att jag inte har pressleg, men jag ska inte göra något problem av det egentligen, utan det har gått att lösa på något vis ändå i nästan alla tillfällen.

Vid de tillfällen som jag inte har haft uppdragsgivare, så har jag visat full hänsyn, som jag tycker att man ska göra och jag har fått mina bilder och de har fått sina.

Fast jag anser nog inte att vi ska behöva bli tagna som blåbär, för många gånger slår vi dessa "mästare" på fingrarna, på grund av vår entusiasm.

Fast jag anser nog inte att vi ska behöva bli tagna som blåbär, för många gånger slår vi dessa "mästare" på fingrarna, på grund av vår entusiasm.
Men det handlar ju inte om vem som är "duktigast" utan om vem som har ett jobb att sköta respektive bara är där för att de tycker det är kul.

Men det menar jag inte heller, jag har oftast ett jobb att göra också, men de gånger jag inte har det så ställer jag mig inte ivägen för de som jobbar, utan jag hittar min plats och då händer det att jag faktiskt får en bättre bild än vad de professionella fotografer får. Vilket i något tillfälle gjort att jag kunnat sälja bilden till ett magasin före bildbyråns bilder.

Kan man prata när man är på plats, så är det inga problem alls.

.... utan jag hittar min plats och då händer det att jag faktiskt får en bättre bild än vad de professionella fotografer får.

Jaha? Så du vet vilka bilder de professionella fotograferna är ute efter, och du är också säker på att de inte lyckats med genomförandet av sin bildidé?

Ja, självklart vid de tillfällen som jag fått in min bild istället för den fotograf som uppdragsgivaren skickat, jag brukar nämligen skicka runt mindre bilder ibland till olika magasin/tidningar, föreningar med mera.
Jag har fått förklaringen, så det är givetvis inget antagande från min sida.

Skulle det var konstigt på något sätt, mitt första uppdrag gjorde jag 1970 åt en lokaltidning, så om du tror att jag började fotografera förra året så är det inte så.

Jag slåss oftast inte där se flesta andra är, utan försöker hitta bildvinklar från andra håll, ibland lyckas det ibland lyckas det inte. Har jag ett specifikt uppdrag där uppdragsgivaren har talat om vilken bildtyp jag ska ta, då tar jag också plats för att få min bild, och jag har ackreditering som i dessa fall uppdragsgivaren ordnat åt mig. så då jobbar jag som vilken yrkesfotograf som helst.

3. Att ett SIS-presskort "talar om att man är fotograf" är en ren missuppfattning. Kortet talar om att innehavaren är yrkesverksam inom "pressen".

nä du, det beror på vem som utfärdar , SJF eller SFF....................
mina data SIS kortnr etc har jag luddat till

Bilagor

• presskort.jpg
    presskort.jpg
    48.3 KB · Visningar: 3,028
Det handlar nog mest om att den som är på plats för att jobba ofta måste lämna bra bilder under pressade omständigheter. Då vill man inte att en massa hobbyfotografer ska springa i vägen. Ungefär som att eliten får starta i första ledet i Vasaloppet och slipper trängas med blåbär.

jag vill se hur tuffa luttrade stenhårda kollegor skulle reagera på att någon försöker ta plats med ett presskort.org.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar