Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
I min värld så uppstår inte detta problemet, men vill man skapa problem av allt så visst kan detta vara nog för att skapa. Inte konstigt att världen ser ut som den gör, när ett fyrkantigt tänkande präglar människans betende hela tiden.

Jag är så jävla besviken på hur man aggerar i vissa fall och undrar djupt vad det är för personligheter som finns.

Detta är inte riktigt till någon speciell, utan rent allmänt, bäst att vara övertydligt, för allt vrids och vänds för att passa den enskilde personligheten.
 
Jadu

Om man nu är "proffs fotograf" kan man då inte vara proffsig nog att
hjälpa dom som inte riktigt kommit in på marknaden eller vad man ska kalla
det för, att få lite bättre bilder än ryggar av andra fotografer med deras tusenkroners objektiv och presskort? Varför inte ha dialog, än att bara bli arg som ett bi (som vissa värkar bli här)
och gorma åt dom, varför inte bara fråga, vart vill du stå? Om ni vill stå på samma plats
får ni väl göra upp.

För en sak kan jag slå vad om! Alla ni som kallar er proffs, har presskort och arbetsgivare
att ni också varit nybörjare en gång i tiden, folk tyckte att ni var ivägen osv. Som ni proffs tycker om nybörjare nu..
 
jag vill se hur tuffa luttrade stenhårda kollegor skulle reagera på att någon försöker ta plats med ett presskort.org.

Tja, det låter intressant, vad tänker du dig att dom stenhårda tuffingarna kan ta till för metoder?

Det blir kanske bra bilder till kvällspressen ... :)
 
För en sak kan jag slå vad om! Alla ni som kallar er proffs, har presskort och arbetsgivare
att ni också varit nybörjare en gång i tiden, folk tyckte att ni var ivägen osv. Som ni proffs tycker om nybörjare nu..

Tycker du gör rejält fel som drar alla oss "yrkesplåtisar" över en kam.

Till att börja med, när jag en gång i tiden var nybörjare var de absolut flesta yrkesfotografer både trevliga och hjälpsamma mot mig.

Sedan så är det ju också så att en del "amatörer"/"hobbyfotgrafer" är allt annat än respektfulla själva.
Dels genom att dumpa priser på ett sätt som inte gagnar någon över hvuvud taget, och kanske framför allt genom att istället för att samarbeta med andra fotografer och se till att lösa problem med ex. trängsel på ett bra sätt, istället ställer till verkliga problem för dem som har ett jobb att göra i syfte för att försörja sig själva.

Att gruppen yrkesfotografer är "sura i tonen" i den här tråden är fullt förståligt då "presskorten" från pressskort.org inte bara är oseriösa, utan också ställer till praktiska problem i form av bl.a. utökad byråkrati, och "presskorten" från presskort.org minskar nyttan av "riktiga" pressleg som faktiskt intygar att innehavaren arbetar som fotograf/journalist.

En hel del problem med tråkigt tonläge mellan yrkesfotografer och "amatörer" skulle helt klart undvikas om "amatörerna" visade samma ödmjukhet och respekt som de själva önskar.
Det krävs trots allt två för att dansa tango.
 
Tycker du gör rejält fel som drar alla oss "yrkesplåtisar" över en kam.

Till att börja med, när jag en gång i tiden var nybörjare var de absolut flesta yrkesfotografer både trevliga och hjälpsamma mot mig.

Sedan så är det ju också så att en del "amatörer"/"hobbyfotgrafer" är allt annat än respektfulla själva.
Dels genom att dumpa priser på ett sätt som inte gagnar någon över hvuvud taget, och kanske framför allt genom att istället för att samarbeta med andra fotografer och se till att lösa problem med ex. trängsel på ett bra sätt, istället ställer till verkliga problem för dem som har ett jobb att göra i syfte för att försörja sig själva.

Att gruppen yrkesfotografer är "sura i tonen" i den här tråden är fullt förståligt då "presskorten" från pressskort.org inte bara är oseriösa, utan också ställer till praktiska problem i form av bl.a. utökad byråkrati, och "presskorten" från presskort.org minskar nyttan av "riktiga" pressleg som faktiskt intygar att innehavaren arbetar som fotograf/journalist.

En hel del problem med tråkigt tonläge mellan yrkesfotografer och "amatörer" skulle helt klart undvikas om "amatörerna" visade samma ödmjukhet och respekt som de själva önskar.
Det krävs trots allt två för att dansa tango.

Det är som det sägs att man måste visa samma respekt som man själv vill ha.
Gällande utrymma så får man väll samsas oavsett om man är där på uppdrag eller frilans samma ska regler skall gälla oavsett. De som står där har blivit godkända av arrangören eller de som ansvarar oavsett syfte eller uppdrag.

Att man skall ge plats åt någon som har uppdrag eller inte tycker jag är inte är riktigt åt något håll, isåfall yrkes lastbilsförare ha företräde i trafiken för att det är deras yrke (visst buss och taxi har det, men inte överallt).
 
Att man skall ge plats åt någon som har uppdrag eller inte tycker jag är inte är riktigt åt något håll, isåfall yrkes lastbilsförare ha företräde i trafiken för att det är deras yrke (visst buss och taxi har det, men inte överallt).

Borde kanske uttryck mig tydligare.
Det finns "amatörer" som bryter mot både uttalade, och outtalade regler (det här med att visa respekt för andra är en "regel" som en del personer verkar ha missat helt) och inte bara ställer sig i vägen för yrkesfotografer helt i onödan, utan också ställer till andra problem och sedan blir sura när någon reagerar.

I min uppfattning är det där faktiskt vanligare hos "amatörer" än yrkesfotografer.
Vad det gäller det här med platser, så finns det ibland bara ett begränsat antal platser att tillgå över huvud taget.
 
Borde kanske uttryck mig tydligare.
Det finns "amatörer" som bryter mot både uttalade, och outtalade regler (det här med att visa respekt för andra är en "regel" som en del personer verkar ha missat helt) och inte bara ställer sig i vägen för yrkesfotografer helt i onödan, utan också ställer till andra problem och sedan blir sura när någon reagerar.

I min uppfattning är det där faktiskt vanligare hos "amatörer" än yrkesfotografer.
Vad det gäller det här med platser, så finns det ibland bara ett begränsat antal platser att tillgå över huvud taget.

Jo du har helt rätt idet du säger. En grundregel som man kan tyckas vara självklar är att veta spelreglerna innan man spelar.
 
Jag gillar bara att man säger fotografer, vi är alla fotografer, jag är det, den som inte hållit på så länge är det och den som har det som enda inkomstkälla är det.Jag gillar inte att man kallar fotografer får amatörer eller hobbyfotografer, vad är det för personer som har hittat på dessa uttryck
Är det ännu en gång en sk klassificering av människor? När slutar man att vara amatör respektive hobbyfotograf. En bild som är tagen är tagen av en fotograf, så är det.

Sedan kan en del leva helt på att vara fotograf, andra ha det som en extra inkomstkälla, medan en tredje grupp fixar och donar med sina bilder på bästa sätt för att visa upp dem. Men alla är fotografer.
 
Jag gillar bara att man säger fotografer, vi är alla fotografer, jag är det, den som inte hållit på så länge är det och den som har det som enda inkomstkälla är det.Jag gillar inte att man kallar fotografer får amatörer eller hobbyfotografer, vad är det för personer som har hittat på dessa uttryck
Är det ännu en gång en sk klassificering av människor? När slutar man att vara amatör respektive hobbyfotograf. En bild som är tagen är tagen av en fotograf, så är det.

Sedan kan en del leva helt på att vara fotograf, andra ha det som en extra inkomstkälla, medan en tredje grupp fixar och donar med sina bilder på bästa sätt för att visa upp dem. Men alla är fotografer.

Bra frågeställning
Inom andra områden blir man automatiskt klassad som proffs när man får betalt för sitt jobb och amatör är man dessförinnan oavsett kunskapsnivå. Men du har helt rätt alla som tar ett foto är per defenition en fotograf.
 
Bra frågeställning
Inom andra områden blir man automatiskt klassad som proffs när man får betalt för sitt jobb och amatör är man dessförinnan oavsett kunskapsnivå. Men du har helt rätt alla som tar ett foto är per defenition en fotograf.
visst är alla fotografer men inte med presskort utfärdat pga att man arbetar med bilder
 
Tycker du gör rejält fel som drar alla oss "yrkesplåtisar" över en kam.


Att gruppen yrkesfotografer är "sura i tonen" i den här tråden är fullt förståligt då "presskorten" från pressskort.org inte bara är oseriösa, utan också ställer till praktiska problem i form av bl.a. utökad byråkrati, och "presskorten" från presskort.org minskar nyttan av "riktiga" pressleg som faktiskt intygar att innehavaren arbetar som fotograf/journalist.

huvudet på spiken, bra formulerat
 
Nej en fotograf med presskort ska ju jobba för eller inom pressen för att ja ett sådant. Det är min personliga uppfattning.
''

då ändrar jag tiill journalistaiska bilder- nöjd? undrar jag som har erhållit presskort sedan 1986 pga journalistisk fotoarbete, och måste för varje gång presskortet går ut intyga med ett antal referenser och uppdragsgivare att mitt arbete är journalistiskt för att ånyo erhålla presskort
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.