Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
''

då ändrar jag tiill journalistaiska bilder- nöjd? undrar jag som har erhållit presskort sedan 1986 pga journalistisk fotoarbete, och måste för varje gång presskortet går ut intyga med ett antal referenser och uppdragsgivare att mitt arbete är journalistiskt för att ånyo erhålla presskort

Du kanske ska testa att bli medlem i PFK?
Årskostnad 600:-, och då ingår Årets bild boken.
Dessutom, så länge du är medlem så behöver du inte trassla med en massa intyg osv för att få ditt pressleg.
Medlemskapet i sig gör att du kan få pressleg, och kostnaden ingår i medlemskapet.

Grundkravet för medlemskap är numera att du i minst sex månader haft pressfotografi som huvudsaklig sysselsättning.
(Sedan är jag medlem i både PFK och SFF då jag anser att SFF gör ett viktigt och bra arbete, men det är ju en helt annan diskussion).

Trevlig fortsättning på helgen :)

SIS bestämmer hur SIS-märkta id-kort ska se ut. Men som jag skrev tidigare är det DNV som bestämmer vilken standard som körkort, nationellt id-kort och det id-kort som Skatteverket utfärdar ska följa (trots att dessa alltså inte är SIS-märkta).

DNV är och förblir ett företag som certifierar, de bestämmer väldigt lite om hur körkortet eller andra kort ska se ut.

Även om de mycket väl kan sitta med i de organ som tar fram olika standarder så är det alltså knappast de som bestämmer.

Dagens svenska EU anpassade körkort följer European Union Directive 2006/126/EC och alltså ingenting som DNV har hittat på vilket du verkar tro.

Fast om du kan visa på fakta som visar att de faktiskt har bestämt hur en EU-körkort ska se ut så viker jag mig givetvis i denna fråga.

Fast om du kan visa på fakta som visar att de faktiskt har bestämt hur en EU-körkort ska se ut så viker jag mig givetvis i denna fråga.
Det gäller visserligen inte specifikt körkort, men Skatteverket skriver angående de id-kort som verket utfärdar:

När det gäller kortets utseende så följer det den standard som certifieringsorganet DNV har fastställt för svenska id-handlingar.

Kjell!
Jag tackar för att du påpekar sakfakta på detta sätt.
Tänk vad mycket bättre den här tråden hade varit om alla kunde ägna sig åt att bemöta diverse påståenden i sak ;)

Jag har lärt mig en del nya saker av det du skriver, och har för egen del, i vissa inlägg uttryckt mig lite "fel" i en kombination av okunskap, men framför allt pga otydlighet.

När jag tidigare skrivit i tråden om "giltig legitimation", så har jag med detta avsett ID-handligar som är accepterade/godkända av myndigheter och banker.
Om vi bortser från körkort, och EU-pass, så är det mig veterligen bara SIS-märkta ID-kort som är "godkända"/"giltiga".
Min poäng med det jag har skrivit i den här tråden har från första inlägget varit att påpeka att "presskorten" från presskort.org är skapade för att vara så lika "SIS-legitimation" som möjligt.
Med syftet att kunna "luras".
Att verksamheten bakom presskort.org i mina ögon är oseriös, och att köpa ett av dessa kort inte öppnar några dörrar.
(Kombinerat med tips på hur man på ett seriöst sätt faktiskt har möjligheten att utföra journalistiskt/fotografiskt arbete helt utan "presskort").

Att med hjälp av en fotoskrivare "skapa" "magnetremsa" och "chip" som egentligen bara är en bit färg, och kombinera detta med en streckkod som faktiskt fungerar, och tom. får en person anställd av polismyndigheten att begå tjänstefel tycker jag är allvarligt.

I övrigt så tycker jag att det är du och Erland som håller klart högst nivå i den här tråden :)

När jag tidigare skrivit i tråden om "giltig legitimation", så har jag med detta avsett ID-handligar som är accepterade/godkända av myndigheter och banker.
Om vi bortser från körkort, och EU-pass, så är det mig veterligen bara SIS-märkta ID-kort som är "godkända"/"giltiga".
Nja, även "nationellt id-kort" (som utfärdas av Polisen) och de id-kort som Skatteverket utfärdar är godkända. Dessutom finns det ett speciellt id-kort för t ex asylsökande (som alltså inte har uppehållstillstånd) som är godkänt av bank, post och liknande.

Nja, även "nationellt id-kort" (som utfärdas av Polisen) och de id-kort som Skatteverket utfärdar är godkända. Dessutom finns det ett speciellt id-kort för t ex asylsökande (som alltså inte har uppehållstillstånd) som är godkänt av bank, post och liknande.

Där ser man, då har jag lärt mig något nytt :)
Tror dock att det numera är tydligt vad jag velat ha sagt tidigare i tråden.

Det gäller visserligen inte specifikt körkort, men Skatteverket skriver angående de id-kort som verket utfärdar:

Skatteverkets kort följer SIS-standard enligt deras hemsida, något DNV inte har bestämt innehållet i.
Detta är alltså en felaktig formulering på skattemyndighetens hemsida alltså.

Borde förmodligen stå att kortet är tillverkat i enlighet med SIS-standard och tillverkningsprocess och utseende godkänt/certifierat av DNV.

Skatteverkets kort följer SIS-standard enligt deras hemsida, något DNV inte har bestämt innehållet i.

Borde förmodligen stå att kortet är tillverkat i enlighet med SIS-standard och tillverkningsprocess och utseende godkänt/certifierat av DNV.

Ang att legitimera sig så säger Polisen följande när du skall hämta ut ett pass.
Legitimation
Ta med legitimation vid ansökan. Godkänd legitimation är:

* Giltigt svenskt pass
* Giltigt nationellt id-kort
* Giltigt id-kort för folkbokförda i Sverige
* Giltigt svenskt körkort
* Svenskt SIS-märkt id-kort eller id-kort utfärdat av statlig myndighet

Provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation vid ansökan om pass.

Och detta gäller är ett Id-kort enligt skatteverket
* ett id-kort utfärdat av Skatteverket
* ett svenskt pass med vinröd pärm
* ett svenskt nationellt id-kort
* ett svenskt körkort
* ett svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av t.ex. en bank, ett företag, en myndighet eller Svensk kassaservice
* ett svenskt tjänstekort (utan SIS-märke) utfärdat av en statlig myndighet fr.o.m. hösten 2009.

Den här diskussionen är ganska OT och börjar likna hårklyveri. Men enligt DNV själva är det just DNV som har den svenska regeringens uppdrag att "övervaka hanteringen och utvecklingen av id-kort i Sverige".

Det är ju normalt inte SIS själva som tar fram och utvecklar standarder inom olika ämnesområden, även om SIS samordnar och fastställer resultatet. Utvecklingen görs oftast av företag/organisationer som är verksamma och kunniga inom respektive område. När det gäller id-kort ingår både DNV, bankföreningen och korttillverkare i gruppen som utarbetar standard.

Den här diskussionen är ganska OT och börjar likna hårklyveri. Men enligt DNV själva är det just DNV som har den svenska regeringens uppdrag att "övervaka hanteringen och utvecklingen av id-kort i Sverige".

Det är ju normalt inte SIS själva som tar fram och utvecklar standarder inom olika ämnesområden, även om SIS samordnar och fastställer resultatet. Utvecklingen görs oftast av företag/organisationer som är verksamma och kunniga inom respektive område. När det gäller id-kort ingår både DNV, bankföreningen och korttillverkare i gruppen som utarbetar standard.

Att övervaka hantering och utveckling är väldigt långt från att ensamt sätta standarder för både SiS och EU.

Det kanske är hårklyverier, men du skriver att DNV bestämmer, som om de ensamt sätter SIS-standarder och utfärdar EU-direktiv.

DNV kan mycket väl vara med och ta fram en standard, det säger jag inget om. En standard granskas av många och får sitt innehåll från flera håll.

Vad syftar "deras hemsida" på? Alltså, vem är det som påstår att Skatteverkets id-kort följer SIS-standard? Enligt Skatteverket gör kortet inte det, däremot "uppfyller säkerhetsmässigt minst samma krav".

Det kanske är hårklyverier, men du skriver att DNV bestämmer, som om de ensamt sätter SIS-standarder och utfärdar EU-direktiv.
Riktigt så tror jag kanske inte att jag skrev, däremot utgick jag från att Skatteverkets påstående angående "den standard som certifieringsorganet DNV har fastställt för svenska id-handlingar" var riktigt. Och det utgår jag nog fortfarande från.

Riktigt så tror jag kanske inte att jag skrev, däremot utgick jag från att Skatteverkets påstående angående "den standard som certifieringsorganet DNV har fastställt för svenska id-handlingar" var riktigt. Och det utgår jag nog fortfarande från.

Det var väl exakt så du skrev i bl.a. inlägg 256.

Strunt samma, det står på skatteverkets sidor att statliga kort inte är SIS-märkta och inte är certifierade enligt SIS. Någon standard som används har jag lyckats hitta.

Hur den standarden som används för statliga kort hanteras vet vi inte. Den kan i princip vara framtagen av kvällspressen och presskort.org :)

Det finns flera olika källor som är i konflikt med varandra och all nödvändig information har vi uppenbarligen inte för att kunna avluta detta.

De enda som finns på DNV:s sidor om id-handlingar pekar på:
SBC 151-T & SBC 151-U och de är vad som används för SIS-märkta kort.

Strunt samma, det står på skatteverkets sidor att statliga kort inte är SIS-märkta och inte är certifierade enligt SIS. Någon standard som används har jag lyckats hitta.

Hur den standarden som används för statliga kort hanteras vet vi inte. Den kan i princip vara framtagen av kvällspressen och presskort.org :)
Det känns som om vi går i cirklar här, men Skatteverket hävdar ju att deras kort "följer det den standard som certifieringsorganet DNV har fastställt för svenska id-handlingar". Varför tror du då att denna standard "kan i princip vara framtagen av kvällspressen"?

Det känns som om vi går i cirklar här, men Skatteverket hävdar ju att deras kort "följer det den standard som certifieringsorganet DNV har fastställt för svenska id-handlingar". Varför tror du då att denna standard "kan i princip vara framtagen av kvällspressen"?

Det finns ingenting som pekar på att din referens skall vara korrekt. Den texten har inte högre värde än någon annan på nätet då den inte verkar kunna verifieras någonstans. Det finns däremot flera saker som försvagar den textens värde.
  • En svensk id-handling är körkort vilket bevisligen är hanteras ju via ett EU direktiv. Det gör skatteverkets text tveksam.
  • På DNV:s hemsida finns enbart referenser till SIS-standarden för id-handlingar vilket enligt skatteverket inte används. Det gör skatteverkets text tveksam.
  • Ytteligare något som försvagar texten på skatteverkets hemsida är att den standard som enligt skatteverket DNV ska ha tagit fram, inte finns om nämnd över huvud taget på DNV:s hemsida.
Så då är frågan: Står det verkligen rätt på skatteverkets sida?

Jag tror att det står fel och du tror uppenbarligen att det står rätt. Vilka grunder du har för det får du gärna tala om. :)

Det finns ingenting som pekar på att din referens skall vara korrekt. Den texten har inte högre värde än någon annan på nätet då den inte verkar kunna verifieras någonstans.
Att du inte hittat något som du tycker "verifierar" det Skatteverket skriver betyder inte att det inte finns. T ex skriver DNV själva att "Regeringen önskade på ett tidigt stadium en organisation för att övervaka hanteringen och utvecklingen av id-kort i Sverige. Sedan 1999 förvaltas denna uppgift av Det Norske Veritas Certification AB". Om du bara letar lite hittar du nog referenser till detta på regeringens webbsajt också.

Ni kanske skulle ta och ringa eller maila till nämnda myndigheter och företag istället för att spekulera?

Att du inte hittat något som du tycker "verifierar" det Skatteverket skriver betyder inte att det inte finns. T ex skriver DNV själva att "Regeringen önskade på ett tidigt stadium en organisation för att övervaka hanteringen och utvecklingen av id-kort i Sverige. Sedan 1999 förvaltas denna uppgift av Det Norske Veritas Certification AB". Om du bara letar lite hittar du nog referenser till detta på regeringens webbsajt också.

Det spelar uppenbarligen inte någon roll hur många saker jag hittar som pekar åt något annat håll. Du kommer bara acceptera att någon på skattemyndigheten ändrar på texten på den sida du hänvisar till.

Fine, jag erkänner mig besegrad.
Övervakning av en process/standard är samma sak som att ta fram den.

Ni kanske skulle ta och ringa eller maila till nämnda myndigheter och företag istället för att spekulera?
Ja, den som är orubbligt övertygad om att det som står både på Skatteverkets och DNVs webbsajter inte är sant kanske borde påpeka det för vederbörande.

Det spelar uppenbarligen inte någon roll hur många saker jag hittar som pekar åt något annat håll.
Inget du har skrivit tyder på att det inte är DNV som står bakom utformningen av Skatteverkets id-kort.

Som lite kuriosa kan nämnas att "Fria Journalister" har en Breviaadress och inte en "riktig" box. Brevia (brevia.se) marknadsför sig för att "sedan 1984 försett sina kunder med postboxar med en mycket konfidentiell inriktning"...

Registeruppgifter från Ratsit;
Bolagsform:Ideell förening
Bolaget bildat:Uppgift saknas
Bolaget registrerat:2008-02-07
Registreringsdatum:2008-02-07
Bolagsordning:Uppgift saknas
Status:Ej verksam
F-skatt status:Uppgift saknas
Moms status:Uppgift saknas
Arbetsgivare status:Uppgift saknas
Verksamhet/Ändamål Uppgift saknas
Svensk Näringsgrensindelning SNI 00000 - Verksamhetsbeskrivning saknas
Funktioner/befattningar Firmatecknare:Uppgift saknas

På bolagsverket får man ingen träff på organisationsnumret.

Ser ut som en oerhört diskret organisation. Inget jag direkt förknippar med journalister :))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar