ANNONS
Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget du har skrivit tyder på att det inte är DNV som står bakom utformningen av Skatteverkets id-kort.

Det enda du skrivit om kommer från ett enda stycke på skatteverkets hemsida. I början var du fast övertygad om att det gällde samtliga statliga kort. Sedan visade jag vilket EU-direktiv som gällde för körkort och helt plötsligt gällde uttalandet på skatteverket allt UTOM just körkortet.

Sedan visar du på DNV:s hemsida där det står uttryckligen att de övervakar processen och du har det som ett bevis för att de helt står för standarden.

En standard som det för övrigt inte finns ett spår av någonstans över huvud taget. De enda spår som finns rörande svenska id-kort är SIS-standarden som DNV certifierar mot.
 
Och vad har nu detta för relevans för tråden?

Det har väl relevans för hur pass seriösa "Fria journalister" är?
Eftersom det är "Fria journalister som är organisation bakom "presskorten" från presskort.org så har det ju definitivt en koppling till tråden.

Som jag ser det så är "föreningen Fria journalister" enbart en konstruktion för att hålla sig på rätt sida lagen.
"Presskortet" är ett "medlemskort" i en "förening" som inte ägnar sig åt någon som helst verksamhet, mer än att utfärda "medlemskort" vars egentliga syfte är att vara så lika en "giltig presslegitimation" som möjligt, utan att vara det.

Intressant i sammanhanget är ju också att hemsidan inte innehåller någon som helst "text" utan enbart bilder. Antagligen så vill personen bakom inte att innehållet skall indexeras i sökmotorerna.

Lägg till detta ett fejkat "chip" och en fejkad "magnetremsa" på "presskorten" så tycker jag det framstår väldigt tydligt hur pass "seriöst" presskort.org/fria journalister är.
 
Har då fått något svar från Skatteverket på dina frågor om varför de ljuger på sin webbsajt?

Du har alltså aldrig sett någon information på någon sida på nätet som varit felaktig någonsin i hela ditt liv.

GRATTIS!!!

Detta inlägg sätter ju definitivt en ny lägsta nivå för dig i denna tråd.

Därmed avslutar jag denna fullständigt meningslösa diskussion.
 
Har talat med DNV

Du har alltså aldrig sett någon information på någon sida på nätet som varit felaktig någonsin i hela ditt liv.

GRATTIS!!!

Detta inlägg sätter ju definitivt en ny lägsta nivå för dig i denna tråd.

Därmed avslutar jag denna fullständigt meningslösa diskussion.

Personen i fråga är ordförande för certifieringsnämnden som hanterar SIS-standarden.

Han säger att standarder i detta ämne godkänns av certifieringsnämnder och/eller förordningar. Ett exempel är körkortsförordningen. I dessa grupper sitter t.ex. DNV, finansinspektionen & banker representerade.

DNV har inget ägande över förordningar/processer/standarder för ID-kort, körkort eller pass i Sverige.

Dessutom är inga kort är mönsterskyddade i Sverige och kan därför lagligt efterapas fritt. (För att anknyta till tråden)
Detta har prövats i domstol vid ett par tillfällen enl. DNV.
 
Dessutom är inga kort är mönsterskyddade i Sverige och kan därför lagligt efterapas fritt. (För att anknyta till tråden)

Vet inte vad du vill säga med det. Men en anledning till att körkort, presskort och andra id-handlingar inte är mönsterskyddade skulle väl kunna vara att svenska såväl som utländska myndigheter inte ska börja lära sig utseendet på nya kort om utfärdande myndighet byter leverantör.
Vi tänker oss exempelvis att körkortsutfärdaren Trafikverket (eller vad det nu heter) tycker att den nuvarande leverantören är för dyr, och vill byta leverantör. Med ett mönsterskyddat kort skulle ju man i ett sådant läge bli tvungen att helt byta utseende på körkortet, eller betala dyra pengar för att köpa loss patentet. Att körkortet inte är mönsterskyddat betyder ju inte att det är fritt fram för exempelvis Kelloggs att framställa giltiga, svenska körkort.
 
Vet inte vad du vill säga med det. Men en anledning till att körkort, presskort och andra id-handlingar inte är mönsterskyddade skulle väl kunna vara att svenska såväl som utländska myndigheter inte ska börja lära sig utseendet på nya kort om utfärdande myndighet byter leverantör.
Vi tänker oss exempelvis att körkortsutfärdaren Trafikverket (eller vad det nu heter) tycker att den nuvarande leverantören är för dyr, och vill byta leverantör. Med ett mönsterskyddat kort skulle ju man i ett sådant läge bli tvungen att helt byta utseende på körkortet, eller betala dyra pengar för att köpa loss patentet. Att körkortet inte är mönsterskyddat betyder ju inte att det är fritt fram för exempelvis Kelloggs att framställa giltiga, svenska körkort.

Vad är det som säger att det inte är trafikmyndigheten eller för den delen att organisationen som sätter körkortsförordningen mönsterskyddar den?
Det behöver ju inte vara de som pressar plastbiten.

Självklart är det inte möjligt att för vem som helst framställa giltiga svenska körkort. Mönsterskydd skulle kunna stoppa presskort.org efterapningar.

Detta alltså enligt personen på DVN.
 
Att ni orkar föra denna märkliga diskussion vidare, jag är förbluffad, minst sagt.

Hade inte tänkt driva den vidare, ville bara förmedla vad facit (DNV) hade att säga om ämnet. De ringde nämligen upp mig för att förmedla svar på min mail-fråga.

Nu har jag gjort det och har ingen lust att driva detta vidare. Hoppas att tråden somar in igen :)
 
Detsamma hoppas jag, jag tycker faktiskt att det tagit en ände med förskskräckelse.

Ibland brukar jag säga i mitt jobb att vi har olika åsikter om saken och låt oss ha det, för ibland handlar det om tolkningar och vi kommer aldrig att klappa varandra på axlen och säga att en åsikt är den rätta.

Därför hoppas jag att den här tråden har kommit till sin sista stavelse, vilket den borde ha gjort för länge sedan.

Han som startade tråden borde haft otroligt roligt åt all energi som lagts ner för att överbevisa den andres åsikt. Rent fantastiskt tycker jag.
 
...

Därför hoppas jag att den här tråden har kommit till sin sista stavelse, vilket den borde ha gjort för länge sedan.

Han som startade tråden borde haft otroligt roligt åt all energi som lagts ner för att överbevisa den andres åsikt. Rent fantastiskt tycker jag.

Fast det hade ju underlättat om en del personer hade läst det som faktiskt skrivits, och bemött det i sak istället för att göra slarviga tolkningar och "lägga ord i munnen" på andra som aldrigt uttalats eller menats över huvud taget.

Då hade den här tråden både varit kortare och haft ett bättre tonläge.
 
Men Danne, första frågan var. Har ni hört talas om presskort org?

Man kan sedan läsa hur den enkla frågan accelererat likt en rymdraket till nästan vansinne.
Man hade kunnat gett ett enkelt svar att det är en organisation som utfärdar presskort på ett sätt som inte är riktigt enligt de regler som gäller för utfärdande av presskort. Men att man i de flesta fall inte är i behov av liknande saker för att kunna fota på specifika arangemang.

Det sista hade man inte behövt nämna, utan i stort sett sagt att skaffa inte detta kort, för det är att slänga pärlor till svinen.

Läs lite så får du själv se hur tokigt det blivit. Jag är inte ironisk nu, utan bara trött på att det tagit den här vägen
 
Läs lite så får du själv se hur tokigt det blivit. Jag är inte ironisk nu, utan bara trött på att det tagit den här vägen

Tycker att du själv ska läsa det andra, inklusive jag skrivit, och bemöta det i sak innan du ger dig på andra sätt att argumentera.
Ett par saker som du fortfarande inte bemött i sak, trots att jag påpekat sakfel i din argumentation:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1593870&postcount=245

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1593975&postcount=250

Vad är det som du egentligen försöker att tillföra den här tråden?
Det framstår inte riktigt som att du är intresserad av en saklig diskussion när du undviker att bemöta mina påståenden i sak, utan istället fortsätter att rabbla samma högst tveksamma "argument".

Utifrån detta blir det väldigt märkligt att just du anmärker på andra sätt att argumentera.
 
En sak kan jag säga till dig eller skriva till dig, det är att jag inte kommer att lägga någon ved för att hålla den här otroligt löjliga diskussionen vid liv. Så jag kommer inte att svara på någonting, särskilt inte till dig dig, eftersom du endast kan tänka dig att föra diskussionen till den slutpunkt då jag ska säga att du har rätt och jag har fel i exakt allt jag tycker i mina åsikter, den dagen kommer aldrig att gry.

Därför ska vi acceptera att vi har olika åsikter, jag anser att mina är rätt och du anser tydligen att dina är rätt. Är det inte då dags att acceptera detta. eller ska vi fortsätta tycker du?
 
...
Därför ska vi acceptera att vi har olika åsikter, jag anser att mina är rätt och du anser tydligen att dina är rätt. Är det inte då dags att acceptera detta. eller ska vi fortsätta tycker du?

Att du istället för att bemöta rena sakfakta hänvisar till att "ha olika åsikter" där det inte är frågan om vad som år åsikter, utan om skillnaden på en bit färg och ett "riktigt chip" tycker jag talar alldeles utmärkt för sig självt.
Gällande de övriga detaljerna i detta så hänvisar jag till de länkar jag postade här.

Tack för mig :)
 
Mycket märkligt måste jag säga.

Det jag sett har jag sett, men du anser tydligen att jag inte har sett det. Det är mycket möjligt att min kompis är en Joe Labero och fått mig att titta på andra saker för att vilseleda mig. Har han haft den utgångspunkten, så har han lurat mig. Men kom inte och säg att mina ögon har sett något annat än vad de har sett, för då blir jag lite putt, faktiskt. Jag säger inte att magnetbandet är äkta, eller att det är som du anser påmålad färg. Idag har som jag skrivit tidigare, många former av medlemskort en magnetremsa som innehåller information vid klubbkvällar och så vidare för att utnyttja rabatter. Dessa kort kostar strunt att tillverka, men enligt dig så gör inte preskort.org detta år 2010.

Själv skiter jag fullständigt om presskort.org innehåller uppgifter eller inte, eftersom jag inte är i behov av några medlemskort, jag har tillträde till det jag vill få dokumenterat ändå. Med lätthet dessutom.
 
Mycket märkligt måste jag säga.

Det jag sett har jag sett, men du anser tydligen att jag inte har sett det. Det är mycket möjligt att min kompis är en Joe Labero och fått mig att titta på andra saker för att vilseleda mig.

Verkar som att du fortfarande inte har läst vad jag har skrivit?
Jag har inte förnekat det du har upplevt i sig.
Bara påpekat att det finns en streckkod som fungerar, och att det enbart är den, inte "magnetremsan" eller "chipet" som scannats.

Men du fortsätter att undvika sakfakta.

För att vara övertydligt citerar jag delar av ett av mina tidigare inlägg:

För ett antal år sedan gjorde jag misstaget att skaffa ett sådant kort.
Något som jag verkligen ångrar.

Det finns en streckkod på korten, som överensstämmer med personnumret som är angivet.
Inget annat.
Jo, "chipet" och "magnetremsan" är inget annat än ren färg.
Tro mig, jag har kollat upp detta mycket noggrant.


Så snälla, sluta att hävda att "chipet" fungerar, för det är ren osanning du far med.

Det enda tänkbara med din kompis kort, är att något scannat streckkoden, men hur en streckkod fungerar är ju helt öppen information, och en fungerande strecckod som innehåller ett personnummer är inget som helst bevis på att det skulle vara ett "SIS-leg".
Så snälla, sluta komma med helt felaktiga påståenden.

Om sedan någon "godkänner" ett kort från presskort.org som ID-handling har jag oerhört svårt att tro att den personen inte begår tjänstefel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.